Chinese Steve Jobs opgestaan

Raymon op 06 juni 2013 18 reacties Laatste door Segaert

In China maken ze alles na, zelfs complete Apple Stores. Smartphonemaker Xiaomi doet het echter slimmer, alles wat het bedrijf doet lijkt op Apple, behalve de producten. Dat zijn doorsnee Android-smartphones. CEO Lei Jun doet erg aan Steve Jobs denken. Compleet in zwarte polo en een spijkerbroek presenteert hij zijn producten.
Chinese-Jobs

Tijdens presentaties staat hij op een enorm podium met een grote projectie van het product. De zaal zit vol met enthousiast publiek dat na praktisch iedere zin, die de CEO met zorgvuldige pauzes uitspreekt, klapt. Helemaal des Apple’s.

Toch lijkt het verder te gaan dan alleen de strategie en stijl kopiëren. Net zoals Steve Jobs, heeft Lei Jun een technologische achtergrond. Hij staat dus niet zomaar een verkooppraatje te houden, maar weet inhoudelijk waar het over gaat. Chinese media omschrijven Xiaomi al als de “Apple van het Oosten”. Het bedrijf maakt -net als Apple- zowel zijn eigen hardware als software. De telefoons van Xiaomi worden geleverd met een eigen Android-variant MIUI.

Dit alles heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Xiaomi doet goede zaken in China en heeft de ambitie om een wereldwijde speler worden.

Toch klopt niet alles aan de Aziatische Jobs-impersonator. In een gesprek met BNR Nieuwsradio merkt OMT-redacteur Jan David op dat het bij de schoenen fout gaat. De Xiaomi CEO loopt op All Stars, terwijl Jobs op sneakers van New Balance liep. It’s all in the details.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

18 reacties

Profielfoto

KeKo op 06 juni 2013

Of het is een verbetering, want all stars vind ik niet geweldig, maar ze zien er een stuk beter uit dan die witte klompen die Jobs aanhad…

Profielfoto

klonic op 06 juni 2013

Nou de producten van Xiaomi zijn echt niet doorsnee. De eerste 100.000 Mi2’s waren bijvoorbeeld binnen 30 minuten uitverkocht. Het is een rete goede smartphone voor $300. Dat doen weinig andere fabrikanten hun na. Dat komt doordat ze nauwe banden met Qualcomm hebben (die is aandeelhouder of medeoprichter geloof ik) waardoor zij als eerste van de chips van Qualcomm kunnen profiteren.

De presentatie lijkt op die van Apple, dat moet ik toegeven, maar de producten zijn zeker niet ‘doorsnee’.

Hier meer info over de Mi2

Profielfoto

deCube op 06 juni 2013

Ik zie alleen een polo?

Profielfoto

Novix op 06 juni 2013

Haha, ik vind de homescreen van die MIUI wel erg lijken op de geruchten die er zijn over iOS7. Toptoestellen voor 300$? Laat maar komen.

Profielfoto

janau op 06 juni 2013

Maar ik ben monotheïstisch:-)

Profielfoto

nicj56 op 06 juni 2013

Ik vind dit maar RAAR……..

Profielfoto

Hydræ op 06 juni 2013

Zeker voor een startup is het niet verkeerd om eerst naamsbekendheid te verkrijgen en jezelf dan te gaan onderscheiden. Een verschil in schoenen. Dat klinkt best wijfachtig…

Profielfoto

Wyodor op 06 juni 2013

In goed Nederlands is het een imitator.

Laats ze maar schuiven die chinezen.

Profielfoto

jonathanc_ op 06 juni 2013

Hier kan ik maar een ding over zeggen: dit gaat er over!! Is het nu zo moeilijk voor die Chinezen om zelf iets uniek te doen?

Profielfoto

sedikit op 06 juni 2013

Bekend fenomeen. Gewoon één van de vele kerkafscheidingen. Er zullen vast wel meer volgen. En allemaal de waarheid(het geluk), de enige waarheid(het enige geluk) pretenderend in bezit te hebben, met voorgangers die allemaal op elkaar lijken. Het verbaast me overigens dat St.Jobs (St. is géén afkorting van Steve) geen copyright heeft aangevraagd op de spijkerbroek, de gympjes, de coltrui, de bril en het kalend hoofd.

Profielfoto

wouter57 op 06 juni 2013

Zoieso wil ik geen android. Of een mac nou van Steve Jobs Rooie stien of zot joke komt maakt niet uit. Ik kon toevallig een goedkope computer aanschaffen via de iCenter (actie) die tien maal beter werkt dan al dat andere.Die hele lovestory van Apple met zijn verdien model interesseert mij niet ik kijk naar mezelf wat voor mij het fijnste werkt en dat is een Mac.

Profielfoto

bartvdv op 06 juni 2013

Ik zou voor geen geld willen gezien worden in “sneakers van New Balance”.

En het is inderdaad geen marginaal toestel. Zelfs qua vormgeving zit er eentje tussen dat Apple had moeten ontworpen hebben. Ben benieuwd of Apple zich voor iOS 7 zal laten inspireren op de interface van Xiaomi.

Profielfoto

BDM STUDIOS op 06 juni 2013

Tja, zo zie je maar dat mijn LOI cursus “De Manderijn-Taal voor Apple FanBoys” toch nog van pas komt!;-)

Wanneer gaan jullie een ondertitelde (UK-DUTCH) versie posten? Hulp nodig….

Profielfoto

ro_me op 06 juni 2013

Steve Jobs was toch een autist. Wie heeft er nu altijd de zelfde kleding aan? Deze chinees wil zich gewoon als jong, dynamisch en informeel presenteren. Leuke telefoons ook. Goedkoop en onderscheidend genoeg.

Profielfoto

FilX op 06 juni 2013

€ 323 of € 676 of € 323, nee, doe maar € 676 of nee € 323 is beter, of wacht, toch € 676…

hmmmm….

ik denk dat de All Stars gaan winnen:-)

Profielfoto

GrannySmith op 06 juni 2013

Hier kan ik maar een ding over zeggen: dit gaat er over!! Is het nu zo moeilijk voor die Chinezen om zelf iets uniek te doen?

Nee. Dit gaat niet over. Leer van het verleden en denk aan Japan en meer recentelijk Taiwan. Met name Japan; na de jaren 1950 begonnen met imitatie. En nu; technische hegemonie. Camera’s, auto’s, electronica etc.

En onderschat China niet; nu al komt vrijwel alle telecommunicatie apparatuur er vandaan. En dan niet alleen productie maar alles. KPN schroeft het alleen nog maar aan elkaar, Huawei doet de R&D, de productie, alles.

Dit bedrijf surft lekker mee met de hype die Apple heet. En je zult zien; Apple en veel andere Amerikaanse tech companies zijn er over 20 jaar niet meer. Of doen alleen maar marketing. Productie van Apple is nu allemaal al China. R&D voor de productie ook. Alleen design en R&D van het product zelf is nog US.

Over een jaar of 20 zijn we hier allemaal werkzaam in de dienstverlening; producten die we gebruiken komen dan allemaal niet meer uit het Westen. So be it.

Profielfoto

MeqTrader op 06 juni 2013

Over een jaar of 20 zijn we hier allemaal werkzaam in de dienstverlening; producten die we gebruiken komen dan allemaal niet meer uit het Westen. So be it.

Ik ga niet zeggen of dit wel of niet waar zal zijn maar wel opvallend dat dit 20 jaar geleden ook al werd gezegd. Tbh ik denk dat doorbraken op 3D printing ook nog wel wat impact zal gaan hebben op waar zaken geproduceerd zullen worden.

Profielfoto

Segaert op 08 juni 2013

volgens mij zoeken de apple fans toch wel iets ver naar gelijkenissen, niet ?
een presentatie en een casual look ? wat is het probleem ?

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?