Een feest der herkenning: de Mi Pad

Maarten op 15 mei 2014 23 reacties Laatste door MacMartino

Ze hadden een visie bij de Chinese techgigant Xiaomi, zo vertelde founder Lee Jun tijdens de lancering: “We wanted the hardware to come close to, or even surpass Apple’s iPad.” Vrij vertaald: ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’. Vandaag lanceerde het bedrijf de ‘Mi Pad’.

De Mi Pad is een 7,9 inch tablet ‘geïnspireerd’ op de iPad Mini. De tablet komt in zes kekke kleurtjes, is van plastic en draait op Android met een iOS 7 uiterlijk. Het scherm heeft een resolutie van 2048 x 1536 pixels bij 326 ppi, precies zoals de iPad Mini. Het geheugen is uit te breiden met een SD kaart en het systeem wordt aangestuurd door de nieuwe Nvidia K1 processor met 2GB werkgeheugen. De tablet kost 1499 yuan, een slordige 175 euro.

De tablet wordt op dit moment hoofdzakelijk in China verkocht, maar volgens Appleinsider heeft het bedrijf al aangegeven dit te willen uitbreiden. Dat de Mi Pad binnenkort in het westen verkrijgbaar zal zijn, ligt daarentegen niet in de lijn der verwachting. Apple heeft niet gereageerd op het verschijnen van de Mi Pad. Een rechtszaak zal echter niemand verbazen.

Wat is een Mi Pad, zonder Office.

Tja, wat is een Mi Pad zonder Of Fice.

Maarten is redacteur bij OMT en daarnaast student HBO Verpleegkunde. Hij tweet over tech, zorg en de talkshow die hij maakt met Raymon: de TechSnacks Podcast | Lees meer artikelen van Maarten.

En nu?

23 reacties

Profielfoto

mvmaastricht op 15 mei 2014

‘Even surpass’. Yeah right.
Zelf de kleuren zijn gejat van de iPhone 5c

Profielfoto

Jesper op 15 mei 2014

Toegegeven, ze hebben het wel knap nagemaakt!

Profielfoto

Abelvoyen op 15 mei 2014

Ik kan me voorstellen dat ze bij Apple hier even kostelijk om lachen waarna ze over gaan op de orde van de dag.

Profielfoto

bvdabjorn op 15 mei 2014

Ik zal deze eens snel gaan kopen ter vervanging van mijn huidige iPad 2:)
Neen, liever niet ik wacht wel op de iPad Air 2;)

Profielfoto

brinkey op 15 mei 2014

Mijn iPad mini komt ook uit China en daar betaalde ik bijna drie zo veel voor:confused:

Profielfoto

michielraggers op 15 mei 2014

Ik zeg het maar vooraf; ik heb er geen verstand van en is het in theorie waarschijnlijk niet eens mogelijk, mahaaarrr …..
Een paar jaar geleden was het effe leuk om een notebook te kraken en er os x op te zetten.
Wat nou, als je iOS op zo’n Mi Pad gehackt krijgt? Misschien is dat ook EFFE leuk.

Profielfoto

knekkie op 15 mei 2014

Heeft Apple eigenlijk ook zuster bedrijven die daadwerkelijk producten uit brengen?
Of zijn het er allen die in het leven geroepen zijn om onopvallend patenten te kunnen aanvragen?

Profielfoto

knekkie op 15 mei 2014

Wat nou, als je iOS op zo’n Mi Pad gehackt krijgt? Misschien is dat ook EFFE leuk.

Ik denk dat het al mogelijk is. Op Google kan je het nodige vinden over MacOSX draaiend op ARM. Maar of het dan vervolgens soepel draait laat staan FIJN met touch te bedienen valt…

ik betwijfel het.

Profielfoto

Swiftly op 15 mei 2014

Toen ik de plaatjes zag, dacht ik eerst dat het gelekte plaatjes waren van de nieuwe iPad Air C

Profielfoto

SvS op 15 mei 2014

Toen ik de plaatjes zag, dacht ik eerst dat het gelekte plaatjes waren van de nieuwe iPad Air C

‘Gelukkig maar’ of ‘jammer’?

Profielfoto

Spinvis op 15 mei 2014

Swiftly

Oh, the irony.

Profielfoto

plonserd op 15 mei 2014

Moest ik op zoek zijn naar een Android tablet zou deze best wel in aanmerking komen..denk ik. Volgens de foto’s die ik op het net vind ziet het er een degelijk product uit. Zo’n fijn design voor 175 euro, niet mis (ook al is het gekopieerd..)

Maar ik blijf toch maar mooi bij m’n échte iPad mini, teveel iOS-apps om muziek te maken die ik niet zou kunnen missen

Profielfoto

tomc op 15 mei 2014

Ach ja de chinezen zijn nooit echt creatief geweest.

Profielfoto

ReusVRotterdam op 15 mei 2014

Een kopie van de iPad mini, ag wat maakt het ook uit. Leuke tablet voor kinderen. Zeker voor dat prijs.

Profielfoto

rdesign op 15 mei 2014

Haha, dat muziekje ook echt, schitterend. Tante Ping Pongpang heeft ook even haar keyboard aangesloten.:cool:

Profielfoto

Zakske op 15 mei 2014

Een rechtszaak zal echter niemand verbazen.

Cool idee! Laten we een rechtszaak beginnen over kleurtjes, en dergelijke onzin.

Het meest bizarre is dat Apple blijkbaar helemaal niets geleerd heeft van het verleden. Een iPad is een stuk duurder dan de concurrentie, en Apple denkt dat de consument eeuwig dat verschil in prijs zal blijven ophoesten. Dat is precies hoe de Macintosh uiteindelijk de strijd verloor van Microsoft/IBM. Voor de liefhebbers; check de documentaire “Triumph of the Nerds” (1996) van Channel 4 en PBS.

Xiaomi is hier wellicht totaal onbekend, maar in China is het een fenomeen. Vier jaar geleden opgericht en nu al draaien ze een omzet van meer dan $5 miljard.

Profielfoto

THX-1138 op 16 mei 2014

@Zakske Ik maak mezelf nog steeds wijs, dat ik niet alleen betaal voor het device wat ik koop bij Apple. Het andere deel is voor het het hele ecosysteem wat je “achter” de iPad hebt hangen. Zolang we het daar niet over de hosting hebben, werkt het voortreffelijk en daar betaal ik graag voor.

Profielfoto

MvdM op 16 mei 2014

Een rechtszaak zal echter niemand verbazen.

Cool idee! Laten we een rechtszaak beginnen over kleurtjes, en dergelijke onzin.

Ik hoop niet dat je met ‘en dergelijke onzin’ het design van het apparaat bedoelt want dat is zo overduidelijk gejat. En begin nou niet met ‘ja, maar, hoe wil je anders een tablet vormgeven, het kan echt niet anders dan zo als het er nu uit ziet.’.

Profielfoto

Zakske op 16 mei 2014

Ik hoop niet dat je met ‘en dergelijke onzin’ het design van het apparaat bedoelt want dat is zo overduidelijk gejat. En begin nou niet met ‘ja, maar, hoe wil je anders een tablet vormgeven, het kan echt niet anders dan zo als het er nu uit ziet.’

Dat doet er niet toe. Het ontwerp van een apparaat kun je niet patenteren, je praat dan hooguit over copyright. Als we die manier van redeneren volgen was er op dit moment ook maar een producent van computers, want hoe wil je anders een computer vormgeven?

Eind jaren ’80 heeft Apple ook jarenlang een rechtszaak gevoerd tegen Microsoft… en die uiteindelijk verloren. Silicon Valley is simpelweg gebouwd op jatwerk; Apple van Xerox, Microsoft van Apple, Compaq van IBM, Google van Overture, enz. Ideeën kun je niet patenteren. Een bedrijf dat als business model heeft andere bedrijven voor de rechter te dagen legt uiteindelijk het loodje.

De rechtszaken die Apple nu voert tegen Samsung lossen het onderliggende probleem niet op, plus Apple voert de verkeerde strijd. Samsung is niet de vijand, dat zijn de Chinese producenten van echt goedkope smartphones en tablets. In de jaren ’80 vocht Apple ook jaren aan een stuk tegen de verkeerde vijand; Microsoft in plaats van IBM.

Apple moet gewoon innoveren, anders loopt het verkeerd af. Dat garandeer ik je, en dat zou pas écht jammer zijn.

Profielfoto

djneo op 16 mei 2014

180 euro is echt een ongelofelijke prijs hier voor, de cpu is zo vreselijk snel

Profielfoto

The Redesigner 3 jaren geleden

Apple zuigt

Profielfoto

aukem 3 jaren geleden

geweldig… nog een rechtzaak…

Profielfoto

MacMartino op 19 mei 2014

Kleine kanttekening bij het verhaal van Zakske,… Apple is nu een beetje groter dan in de jaren tachtig toen het echt een luis in de pels was. Nu zie je overal de meest uiteenlopende mensen met Apple producten. Dat verandert wel het een en ander. Overigens kan je ideeën ook patenteren, maar het ligt eraan hoe omschreven/ingediend en in welke branche etc.
Maar Apple zal nooit voor de grote(re) massa zijn, ivm de prijsstelling – dat lijkt me duidelijk, en derhalve in aantallen uiteindelijk wel achterblijven. Ik denk niet dat het businessmodel is om rechtzaken te voeren, maar helaas hoort dat er wel bij als de verschillen steeds kleiner worden.

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?