YouTube voorlopig niet in 4K op Apple TV

Raymon op 21 september 2017 23 reacties Laatste door rainking

Met de nieuwe Apple TV is het 4K-tijdperk écht aangebroken, maar nog niet voor alle diensten. Hoewel de iTunes Store en Netflix beelden in de allerhoogste Ultra HD-resolutie tonen, blijft YouTube vooralsnog beperkt tot Full HD (1080p).

Een forse tegenvaller, omdat YouTube niet alleen het grootste videoplatform is, maar ook omdat er ontzettend veel 4K-materiaal te vinden is. De reden is niet zo zeer technisch, maar vooral politiek.

Codec-oorlog Apple en Google

Apple en Google bevinden zich in een kleine codec-oorlog. Google gebruikt namelijk VP9-compressie voor zijn 4K-video’s. Deze codec werd in 2013 door de zoekgigant gelanceerd en moet een gratis variant op H.265/HVEC-codec zijn. Apple gebruikt laatstgenoemde echter als standaard in iOS 11, macOS High Sierra 10.13 en tvOS 11. Google biedt geen H.265-variant van zijn 4K-video’s aan en Apple ondersteunt VP9 niet. Daarom blijft YouTube op de 4K Apple TV beperkt tot Full HD.

safari-video-001

Dezelfde video in Safari (links) en Chrome (rechts). Alleen Chrome kan 4K-video op YouTube afspelen.

Dit probleem speelt ook in Safari. Google biedt ook op het web alleen 4K-video met VP9-compressie aan en Apple’s browser ondersteunt dat niet. De codec is vrij te gebruiken voor ieder bedrijf, met uitzondering van partijen die een lopend juridisch conflict met Google hebben. Hoewel Google altijd de stap naar H.265/HVEC kan maken, lijkt het erop dat Apple aan het kortste eind gaat trekken. De zoekgigant is al bezig met een nieuwe codec, genaamd AV1. En je raadt het al, ook die wordt ook niet door Apple ondersteund.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

23 reacties

Profielfoto

Shmoo op 21 september 2017

Een forse tegenvaller, omdat YouTube niet alleen het grootste videoplatform is, maar ook omdat er ontzettend veel 4K-materiaal te vinden is.

.
Precies, echt slecht dit. KarelWillem zal hun bloed nu wel kunnen drinken.

Als ik op bank lig wil ik naar KW’s z’n dronevluchten kunnen kijken in 4K.

Profielfoto

DaveFlash op 21 september 2017

Das toch gek, want ik krijg in Chrome op mijn iMac nog het gros van de YouTube video’s die in 4K er opstaan geserveerd in mpeg 4 h.264

Profielfoto

Raymon [moderator] op 21 september 2017

@DaveFlash: Dat gaat dan om oudere uploads. Begin dit jaar is Google VP9/WebM only gegaan.

Profielfoto

KarelWillem op 21 september 2017

Een forse tegenvaller, omdat YouTube niet alleen het grootste videoplatform is, maar ook omdat er ontzettend veel 4K-materiaal te vinden is.

.
Precies, echt slecht dit. KarelWillem zal hun bloed nu wel kunnen drinken…

.
KW is allang over naar een Google Chromecast Ultra (en een 4K TV met YouTube, incl. 4K).;)

Profielfoto

tuuur op 21 september 2017

Dan hoef ik de nieuwe AppleTV (voorlopig) niet…

Profielfoto

Hydrarchos op 21 september 2017

Er staan toch ongeveer negen video’s van 4K op YouTube? Veel is nog 360px ffs.

Profielfoto

VeRCEttY op 21 september 2017

Integendeel er is erg veel 4K op Google en YouTube – natuurlijk staan er veel oude filmpjes op, maar goede content van online’s grootste video aanbieder komt nu niet tot zn recht op mijn favoriete mediaspeler. Kansloos van Apple — stap over dat ego heen zou ik zeggen en ondersteun het gewoon.

Profielfoto

Frans op 21 september 2017

lijkt het erop dat Apple aan het kortste eind gaat trekken

Uhm, de consument die Apple spullen gebruikt zal je bedoelen?:-(

Profielfoto

fdrent op 21 september 2017

Ach, de app op mijn LG TV gebruik ik dan maar. Voor de iTunes 4k content is voor mijn Apple TV.

Profielfoto

KR1275 op 22 september 2017

De eerste regel van dit artikel insinueert dat 4K pas een succes zal worden, nu ook Apple op 4K overgestapt is. Beetje vreemd.

Profielfoto

ItsMeMario op 22 september 2017

Nou dan kijken we toch geen Youtube 😬😛

Profielfoto

Rickth64 op 22 september 2017

De reden is niet zo zeer technisch? Voorlopig? Volgens mij is er geen ondersteuning voor hardwarematige decoding van VP9… Geen idee of dit softwarematig lekker werkt. Als dat wel zo is, dan hoop ik dat we binnen niet al te lange tijd een tvOS update tegemoet zien.

Profielfoto

KarelWillem op 22 september 2017

Er staan toch ongeveer negen video’s van 4K op YouTube?…

;)

Profielfoto

Elduderino op 22 september 2017

De codec is vrij te gebruiken voor ieder bedrijf, met uitzondering van partijen die een lopend juridisch conflict met Google hebben.

Als dit waar is, dan is dit een reden om deze “ Google” standaard te vermijden. Dan is die zogenaamde open standaard niet zo open meer.

Profielfoto

Tsja, dat zou je kunnen nastreven. Feit is echter wel dat op het gebied van video-content YouTube nog steeds heer en meester is. En dat het aanbieden van die dienst met al zijn faciliteiten aan je klanten een niet te vermijden stap is.

Hoe groot Apple ook mag zijn; hier zullen ze toch een lichte knieval moeten doen.

Profielfoto

Ruwepit op 22 september 2017

Tsja, dat zou je kunnen nastreven. Feit is echter wel dat op het gebied van video-content YouTube nog steeds heer en meester is. En dat het aanbieden van die dienst met al zijn faciliteiten aan je klanten een niet te vermijden stap is.

Hoe groot Apple ook mag zijn; hier zullen ze toch een lichte knieval moeten doen.

Hier bega je toch een forse misstap. Het is juist Google wat heel veel geld overheeft om Apple -gebruikers te verwelkomen op de “advertentiemarkt.” Zie het bedrag wat Google elk jaar overheeft om Google als zoekmachine te kunnen draaien op iOS en OSX devices.

Profielfoto

Nope. Want die Apple-gebruikers zullen uiteindelijk echt niet minder YouTube gaan gebruiken. Maar het kan er wel voor zorgen dat het nèt dat stapje zal zijn om toch maar over te stappen naar Android, of te kiezen voor een andere media-player.

Linksom of rechtsom; men blijft tòch bij Google uitkomen.

Ik heb de Apple TV er uitgegooid omdat die 4K-mogelijkheid wel erg lang op zich liet wachten. En nu Apple met een Apple TV 4K komt, blijf je nog steeds rommelen in de marge.

Profielfoto

zepkleiker op 22 september 2017

Wat? Het 4K-tijdperk is nu pas aangebroken met de nieuwe Apple TV? Want andere apparaten bestaan niet?

Het 4K-tijdperk was hier al een paar jaar geleden aangebroken. De 4e generatie Apple TV had al 4K moeten hebben. Het voordeel voor Apple is wel dat ik nu een 4e generatie Apple TV én een Apple TV 4K in huis zal hebben. Dubbel kassa! Slim gespeeld.

Profielfoto

Met de nieuwe Apple TV is het 4K-tijdperk – bij Apple – écht aangebroken, maar nog niet voor alle diensten.

.
– bij Apple –

Die toevoeging mag je zelf lezen, en is wel heel voor de hand liggend; je zit niet voor niets op een Apple-site.

Profielfoto

ahenket op 22 september 2017

Waarom kan Google niet H.265 doen Apple VP9/A1? Die codec-toestanden van vroegâh herinner ik me nog te goed om er blij van te worden. Intel codecs, realplayer, Sony, codecvirussen .. gek werd je ervan. Ik snap het wel: VP9 is ransomware. “Je mag het gebruiken als je ons maar niet aanklaagt”, werkt natuurlijk niet lekker als Google weer eens een loopje met zijn omgeving neemt.

Profielfoto

Waarom kan Google niet H.265 doen, en Apple VP9/A1?

.
Omdat beide partijen vinden dat ‘hun standaard’ de betere keus is. Google heeft geen directe baat bij het aanbieden van een een extra standaard. En Apple is uiteraard ook even eigenwijs als altijd.

Profielfoto

Frans op 22 september 2017

Nog een 4K tegenvaller (gelezen op macrumors): 4K films kunnen alleen gestreamed worden, niet gedownload.:-(

Profielfoto

rainking op 07 oktober 2017

4K op Youtube toch weer mogelijk via safari.

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?