One More Thing » Community » Forum » Algemeen » Switchers » Muziek producen & een mac

Muziek producen & een mac

KoenScholten

KoenScholten op 30 juli 2009 #

hee iedereen!
ik ben een muziekfan. ik neem nu veel muziek op via m’n windows. ik wil graag overstappen op een apple notebook om de dagelijkse dingen mee te doen, maar ook om overal muziek op te kunnen nemen en producen met waarschijnlijk apple logic express.

welke macbook kan ik het beste kopen? en met hoeveel GB ram?

alvast bedankt!

Yost

Yost op 30 juli 2009 #

Welke software gebruik je onder Windows? Naast Logic zou je b.v. ook Live of Reason kunnen gebruiken. Ik weet niet of je keuze voor Logic Express wordt ingegeven door geld, maar als je niet wilt vastlopen kan ik Logic Studio aanraden. Dan heb je alles wat Apple te bieden heeft, en er is net een nieuwe versie uit. Wil je helemaal geen geld uitgeven, dan krijg je Garageband gratis bij je Mac. Dit is in feite “Logic Lite”. Als je daar de grenzen in bereikt, kun je altijd nog een Logic versie kopen.

Logic draait op iedere hedendaagse Mac: Mini, iMac. MacBook (Pro) of Mac Pro. Ik heb tot een maand geleden Logic Pro 8 gedraaid op een G4 PowerBook uit augustus 2004, nu heb ik een 13″ MacBook Pro 2.53 GHz met 4 GB geheugen. Het zal ook draaien in 2 GB geheugen. Op mijn PowerBook zat ik na 8 a 10 gelijktijdige tracks aan mijn max. Op mijn nieuwe MacBook trekt zo’n project 20% van de beschikbare “rekenkracht”.

4 GB geheugen is leuk als je veel met je sampler werkt (EXS24 in Logic). Voor andere soft synths is meer CPU kracht aantrekkelijk. Met veel audiosporen zou ik voor een snelle externe harddisk gaan (via FireWire 800, dus zorg voor zo’n poort). Een groot scherm is lekker als je veel produceert. Een 13″  MacBook (Pro) kan altijd een groot (24″) scherm als extra scherm aansturen.

Je hebt op een Mac zelfs geen externe audio-interface nodig, al is dat natuurlijk wel aan te raden voor goede meersporen audio in/uit. Maar ik kon op mijn 5 jaar oude PowerBook al projecten afmixen op de interne hoofdtelefoonuitgang, zonder extra audio interface.

Succes met de aanschaf, je kunt eigenijk nauwelijks fout gaan.

xino

xino op 30 juli 2009 #

"Yost"

je kunt eigenijk nauwelijks fout gaan.

Neptunus

Neptunus op 30 juli 2009 #

Mooie bijdrage, xino. ;-)

(Inderdaad, deze post slaat ook nergens op.)

KoenScholten

KoenScholten op 01 augustus 2009 #

dus jullie zeggen dat goede software belangrijker is dan meer RAM of een betere processor. Ik draai nu veel programma’s naast elkaar zoals: Ableton Live, Cubase en nog een simpele wav editor. Ze missen allemaal iets. Ableton heeft net iets teveel en Cubase werkt niet snel en makkelijk. Daarom wil ik graag Logic Express of Logic Studio, omdat ik daar veel goeds over hoor. Loopt Logic Express vaak vast dan? ervaringen met Logic zijn heel erg welkom, want dan weet ik wat ik kan verwachten.

Ik heb niet zo’n gigantisch budget dat ik een Macbook Pro met een 24 inch scherm kan kopen. Alleen een Macbook Pro is al een hele uitgave voor mij. Ik heb al een audio interface, dus ik zal de interne audio voorzieningen niet nodig hebben op de apple.

Yost

Yost op 01 augustus 2009 #

Ik denk dat de gemiddelde hedendaagse Mac met 2 à 4 GB geheugen prima in staat is om Logic goed te draaien. Ik heb geen ervaring met andere muziekprogramma’s op de Mac, dus weet niet of dit specifiek voor Logic is, of dat dit voor alle muzieksoftware geldt.

Sinds OSX 10.3 + Logic Pro 6 en nu met OSX 10.5 en Logic Pro 8 heb ik nul vastlopers. En geloof me, ik weet wat dat zijn, want met Logic 5 onder Windows NT had ik 7 blauwe schermen op een avond. Ik gebruik Logic al jaren live in een band (ja ook Logic 4.8 t/m 5.5) en heb de afgelopen jaren steeds meer van mijn hardware synths thuisgelaten. Momenteel doe ik alles live met een Apple MacBook en een Novation X-Station. Zo bedrijfszeker is Logic.

Je kunt gewoon de goedkoopste witte MacBook aanschaffen (alleen even checken of die een Firewire 800 poort heeft) en er zelf of door de dealer meer geheugen in laten zetten. 4 GB kost momenteel max. 90 euro. Ik ben overigens erg blij met mijn 13″ MacBook Pro vanwege het verlichte toetsenbord en briljante trackpad, maar voor Logic gebruik voldoet de witte al prima.

KoenScholten

KoenScholten op 01 augustus 2009 #

gebruikt u logic studio of logic express? en wat is nou eigenlijk het verschil tussen die twee programma’s?

Logic studio kost op het moment €500. dat is een hele investering, maar u zegt dat die prijs het zeker waard is?

heel erg bedankt!

Yost

Yost op 01 augustus 2009 #

Koen, ik kan niet in je beurs kijken, dus of Logic Studio de meerprijs waard is t.o.v. Logic Express zul je zelf moeten bepalen. Je kunt ook even naar de upgrade prijzen kijken, want je kunt altijd upgraden van Express naar Studio. Ik heb zelf Logic Studio (historisch zo ontstaan, ik ben ooit begonnen met Logic 4.8 Gold), maar gebruik daaruit alleen Logic Pro en de verschillende soft synths, B3 en Rhodes emulaties.

Vroeger was er een mooi overzicht, maar nu mag je de verschillen zelf uitzoeken. Zie bijvoorbeeld onderstaande link, onder aan de pagina staat een hele korte vergelijking van Express en Studio:

http://www.apple.com/logicstudio/garageband-to-logic/

Bij de tech specs is ook (een deel van) het verschil snel te zien:

http://www.apple.com/logicexpress/specs/

http://www.apple.com/logicstudio/specs/

In het kort: Logic Express en Logic Studio (en GarageBand) bevatten dezelfde basis. Ze hebben allemaal een MIDI en een audio engine, en een Arrange venster waarin je tracks plaats. Op die tracks kun je audio en MIDI opnemen, en instrumenten en effecten plaatsen die je erbij krijgt. Dan beginnen de verschillen. GarageBand is het simpelste, en Logic Studio het meest uitgebreid. En in iedere versie krijg je meer dingen die je kunt instellen (uitgebreider Arrange venster, extra pianorol venster, muziek notatie, sample editor, etc), meer instrumenten, geluiden en effecten, en meer programma’s. Logic Express vraagt 8 GB harddiskruimte, Logic Studio 47 GB, en dat zit vooral in de geluiden. Bij Logic Studio zitten extra programma’s zoals MainStage voor live optreden en Soundtrack voor het maken van (je raad het al) soundtracks.

Logic zelf is van vroeger uit meer op studiowerk gericht, en lijkt dus meer op Cubase dan op Live. Maar ik heb bijvoorbeeld Logic Pro zo geconfigureerd dat het voor mij live goed werkt, terwijl GarageBand niet valt aan te passen.

leonpieket

leonpieket op 23 december 2009 #

Ik ga eerst Garageband op mijn gemak bekijken terwijl ik nog wat door spaar om uiteindelijk Logic Studio aan te schaffen.

Over dit topic

Gestart op 30 juli 2009 door KoenScholten

Laatste reactie door leonpieket

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in.

Inloggen