1 externe HDD, 1 mac, 1 PC

Ik heb een weekje geleden een 250 GB externe HDD aangeschaft en wil die gebruiken voor backups, maar als het even kan voor zowel voor mijn Mac's als mijn sotfzuiger (windows-bak)... Moet ik daarvoor meerdere partities maken of kan ik de schijf zo formateren dat hij door beide machines gewoon gelezen kan worden? Want als het even kan wil ik de schijf ook zo nu en dan gebruiken als snelle manier voor bestandsoverdracht...

Je kunt de drive het beste Fat32-formateren, want Mac OS X leest standaard gewoon PC-geformateerde schijven. Andersom kan ook, maar dan moet op de Windows bak een programma zoals [url=http://www.mediafour.com/products/macdrive6/]MacDrive[/url] draaien, zodat de PC een Mac-geformateerde schijf kan lezen.

Met Fat32 ben je wel gelimiteerd tot overdragen van max 4gb/keer.

[quote:f67cd21ab3="pietjepuk6546"]Met Fat32 ben je wel gelimiteerd tot overdragen van max 4gb/keer.[/quote:f67cd21ab3]Pietjepuk is dat belgisch ?

Je mag best wel meer dan 4 GB per “keer” overpompen hoor :wink:

Er is alleen een limiet aan de maximale file grootte en die is idd 4 GB dus je moet dan oppassen met iMovie projecten en zo want die kunnen best wel eens groot worden …

Ja, srry, khad me verkeerd uitgedrukt (maar bedoelde wel wat jij wil zeggen) :)

Opdelen in één FAT32 en één Mac OS X partitie. Mijn ervaring is dat dit de enige oplossing is. Anders zal je tijdens het backuppen van bestanden vanaf je Mac tegen de beperkingen oplopen van FAT32. En dan spreek ik vooral over bestandsnamen die te lang zijn e.d. Nu staat mijn externe schijf volledig in een Mac OS X partitie en lees en schrijf ik met mijn Windows PC naar die schijf via mijn iMac rond. Het is dan natuurlijk niet mogelijk om de schijf rechtstreeks te gebruiken onder Windows maar dat hoeft bij mij ook niet.

Als je onder backuppen enkel het kopieren van je muziekcollectie en andere normale bestanden verstaat (dus geen systeem mappen) dan kan FAT32 wel een oplossing zijn.

Bedankt voor de replies... Zal waarschijnlijk inderdaad 2 partities maken... Lijkt me de beste oplossing...

[quote:12838037e5="larridon"]Opdelen in één FAT32 en één Mac OS X partitie. Mijn ervaring is dat dit de enige oplossing is. Anders zal je tijdens het backuppen van bestanden vanaf je Mac tegen de beperkingen oplopen van FAT32. En dan spreek ik vooral over bestandsnamen die te lang zijn e.d. Nu staat mijn externe schijf volledig in een Mac OS X partitie en lees en schrijf ik met mijn Windows PC naar die schijf via mijn iMac rond. Het is dan natuurlijk niet mogelijk om de schijf rechtstreeks te gebruiken onder Windows maar dat hoeft bij mij ook niet..[/quote:12838037e5]

Met Macdrive (betalend, op proef gratis) kan dat wel, direct vanuit de verkenner.

ik zou niet partitioneren gewoon hfs+ formatteren en macdrive gebruiken, ik heb ook die combo en kan bv video capturen op mn pc en photoshoppen op je mac terwijl je later in FCP je materie kan editten. Maar wat ik ook erg prettig vind is het backuppen van mn muziek en foto's vanuit mn pc en ze kunnen afspelen, bewerken en zien op mn macbook. Kortom macddrive is snel simpel en ideaal

Okay.. Slaap er wel een nachtje over :) Bedankt voor alle replys :)