1 Gig erbij plaatsen in m,n G4 1.42 DP

Hoi...

Ik heb al 1 Gig werkgeheugen in m,n P.M G4 Duall 1.42 zitten,en zit wel n,s te denken om er nog 1 Gig aan geheugen erbij te prikken…

Zal m,n G4 er dan veel sneller van worden?

Zoals ook met bv opstarten van m,n mac?

:wink:

Ik weet niet of hij sneller opstart, maar met zware toepassingen zoals videobewerken en grote bestanden in Photoshop, Illustrator etc. zal je het zeker merken.

Opstarten zeker niet. Daar komt überhaupt nauwelijks Ram aan te pas. Meer Ram is handig als je veel software tegelijk aan hebt staan, en als je bijvoorbeeld heel veel documenten tegelijk open hebt staan... zoals een goed gevulde iTunes of iPhoto bijvoorbeeld, of veel foto's wilt bewerken in Photoshop.

Simpel gezegd: extra Ram geeft een Mac meer ademruimte, niet meer spierkracht.

Je kan de komende tijd je huidige gehuigen gebruik eens in de gaten houden: programma'shulp programma'sactiviteiten weergave

Je kan dan zien hoeveel geheugen er gebruikt wordt, en of het dan verstandig is om meer geheugen bij te kopen.

Ok...

Dit is me heel duidelijk zo…

Ik dank jullie wel voor de uitleg :wink:

En is het dan zo als een programma 1 gig geheugen gebruikt, en 2 gig ter beschikking heeft, sneller is dan als er 1.2 gig aanwezig is?

nee. als die ene gig aanwezig is, maakt het verder weinig uit hoeveel je nog over hebt...

Dat zijn prima antwoorden unsound, ik heb er nog 1tje. Hoe komt het dat als ik al mijn app's afsluit, ik nog 357MB geheugen aanspreek?

het besturingssysteem geeft het geheugen niet direct vrij: start het programma nog maar eens: het start dan veel sneller dan bij de eerste keer. Wanneer je een nieuw prog start, en het komt geheugen tekort, pakt hij wel het geheugen (dus die 357Mb).

O, okee, thanx meneer van den Berg :wink: En als ik mijn powerbook opnieuw opstart, "verbruikt" hij gelijk ongeveer 250MB, is dat normaal? Er zijn geen "extra" app's die mee opstarten.

Ja, dat is vrij normaal... de systeemeisen van Tiger zeggen niet voor niks "512 mb aanbevolen"...

Graag gedaan RuudBerg! :)

Die 250Mb is normaal: dat heb ik hier ook. Het besturingssysteem verbruikt gewoon een hoop bronnen.
Als het lekker werkt, moet je daar gewoon niet te veel druk om maken!

Okee, hartelijk dank voor jullie goede en snelle antwoorden.

[quote:8c843186b2="MacMaccie"]Hoi...

Ik heb al 1 Gig werkgeheugen in m,n P.M G4 Duall 1.42 zitten,en zit wel n,s te denken om er nog 1 Gig aan geheugen erbij te prikken…

Zal m,n G4 er dan veel sneller van worden?

Zoals ook met bv opstarten van m,n mac?

:wink:[/quote:8c843186b2]

Ik heb ook een 1,42 DP maar dan inderdaad met 2gig (zo gekocht). Ik weet niet of het opstarten sneller wordt (ik vind dat stukje snel zat), maar het is inderdaad vooral een lekkere buffer tijdens het ‘gewone werk’.

Oja,ik hou idd wat ze hier eerder zeiden eerst ff in activiteitsweergave in de gaten ,hoeveel werkgeheugen m,n mac gemiddeld gebruikt...

Maar bedankt … :wink:

http://www.hillmanminx.net/dinmm/index.html

Dit is een programmaatje dat je geheugen-verbruik kan testen. Het begint te piepen op het moment dat je meer geheugen zou gaan gebruiken dan je aanwezig hebt. Het is een slim appje dat echt kijkt naar real-life gebruik.

Ik heb er onlangs ook 1GB ram bijgestoken, en ik moet zeggen dat de prestaties ongelooflijk zijn !

[quote:d359b3a9dc="BIT"]Ik heb er onlangs ook 1GB ram bijgestoken, en ik moet zeggen dat de prestaties ongelooflijk zijn ![/quote:d359b3a9dc] Ik ga denk ik ook (wil ik al een tijd) zo snel mogelijk 1gb bij steken. Eigenlijk zou dit al 2 maanden geleden gebeuren maar ik ben toen maar voor een 19" tft gegaan ipv van een 15" crt ;). Hoeveel had je er trouwens voor de 1gb inzitten?

@Deskman… ik heb 20mb over wanneer ik, Adium Safari, en itunes open heb staan en nog niks doe (en natuurlijk dat proggie). Toen ik alleen safari en fireworks open had had ik 5mb vrij (en deed ik nog niks…was hij verborgen) :sealed: (256mb :P).

Lol, heb nu te kort :wink: ik download de update van adium en had mail open :wink: