Ik heb een iMac 24 inch met 250 Gb harde schijf. Deze zit behoorlijk vol, nog zo'n 10 Gb vrij. Op een externe schijf maak ik via Time machine een backup. De eerste paar weken ging dat prima. Ik kon tot aan het begin van mijn time machine actie terug kijken (10 januari). Nu echter is de 1 Tb al vol! En kan ik nog slechts terug kijken tot 12 februari, dat is net 14 dagen historie. Wat doe ik fout. Ik weet dat ik directories kan uitsluiten ik heb daartoe nog niet besloten. Daar zou ik graag ook een goed advies over willen hebben.
Back-upt 'ie soms elke keer al je data? Want dan zou je iets met 'incremental' moeten doen, denk ik. Dus dat 'ie alleen back-upt wat gewijzigd is. Maar ik heb verder geen ervaring met Time Machine...
Gokje van mijn kant: Werk je met Parallels of VMWare Fusion? Die bestanden zijn namelijk X GB groot en "veranderen" compleet van structuur volgens Time Machine. Dan is bijvoorbeeld 50 gig die je voor 1 van deze programma's gebruikt elk uur dat je het gebruikt, elke dag dat je het gebruikt, elke week dat je het gebruikt bewaard gebleven.
Dan krijg je inderdaad erg weinig “geschiedenis”…
(zelfde is natuurlijk ook het geval met andere bestanden die groot zijn en vaak veranderen en/of downloaden)
directories die veel MB's of in jouw geval GB's bevatten én vaak veranderen kun je uitzetten. Ik heb bijvoorbeeld de map downloads en de map met mijn torrent films uitgesloten. Hierdoor eet Time Machine maar heel weinig extra ruimte op per backup.
Entourage werkt ook met een groot database bestand, en ook EyeTV heeft een groot bestand voor de timeshift functie. Dat soort dingen kan je eigelijk het beste uitsluiten van back-up omdat 'ie dan telkens het hele bestand opnieuw gaat back-uppen.
Blijf het toch vreemd vinden dat je binnen 2 weken een hele terrabyte ‘kwijt’ bent.