Ik heb een iMac 24 inch met 250 Gb harde schijf. Deze zit behoorlijk vol, nog zo'n 10 Gb vrij. Op een externe schijf maak ik via Time machine een backup. De eerste paar weken ging dat prima. Ik kon tot aan het begin van mijn time machine actie terug kijken (10 januari). Nu echter is de 1 Tb al vol! En kan ik nog slechts terug kijken tot 12 februari, dat is net 14 dagen historie. Wat doe ik fout. Ik weet dat ik directories kan uitsluiten ik heb daartoe nog niet besloten. Daar zou ik graag ook een goed advies over willen hebben.
Back-upt 'ie soms elke keer al je data? Want dan zou je iets met 'incremental' moeten doen, denk ik. Dus dat 'ie alleen back-upt wat gewijzigd is. Maar ik heb verder geen ervaring met Time Machine...
Gokje van mijn kant: Werk je met Parallels of VMWare Fusion? Die bestanden zijn namelijk X GB groot en "veranderen" compleet van structuur volgens Time Machine. Dan is bijvoorbeeld 50 gig die je voor 1 van deze programma's gebruikt elk uur dat je het gebruikt, elke dag dat je het gebruikt, elke week dat je het gebruikt bewaard gebleven.
Dan krijg je inderdaad erg weinig “geschiedenis”…
(zelfde is natuurlijk ook het geval met andere bestanden die groot zijn en vaak veranderen en/of downloaden)
directories die veel MB's of in jouw geval GB's bevatten én vaak veranderen kun je uitzetten. Ik heb bijvoorbeeld de map downloads en de map met mijn torrent films uitgesloten. Hierdoor eet Time Machine maar heel weinig extra ruimte op per backup.
Entourage werkt ook met een groot database bestand, en ook EyeTV heeft een groot bestand voor de timeshift functie. Dat soort dingen kan je eigelijk het beste uitsluiten van back-up omdat 'ie dan telkens het hele bestand opnieuw gaat back-uppen.
Blijf het toch vreemd vinden dat je binnen 2 weken een hele terrabyte ‘kwijt’ bent.
Je kunt denk ik 't beste, voordat je met Timemachine begint, de doelschijf onderverdelen in 2 partities, dan kun je 1 partitie voor Timemachine gebruiken, en heb je nog partitie 2 over voor andere doeleinden. Zo hou je TM een beetje in toom...
Aha Eye TV zal dan wel de boosdoener zijn. Daar heb ik zo'n 30 Gb aan opnamen in staan die regelmatig wijzigen. Die hoef ik inderdaad ook niet echt te backuppen. Ik weet dat er een lijstje op dit forum is met overige bestanden die je beter kan uitsluiten van TM. Ik kan het alleen niet vinden (ben nog nieuw op dit forum) Kan iemand mij even verwijzen?
Nikita Bedankt.
[quote:e02e3e4914="powerbookG4"]Aha Eye TV zal dan wel de boosdoener zijn. Daar heb ik zo'n 30 Gb aan opnamen in staan die regelmatig wijzigen. Die hoef ik inderdaad ook niet echt te backuppen. Ik weet dat er een lijstje op dit forum is met overige bestanden die je beter kan uitsluiten van TM. Ik kan het alleen niet vinden (ben nog nieuw op dit forum) Kan iemand mij even verwijzen?
Nikita Bedankt.[/quote:e02e3e4914]
in dat geval hou ik dit topic ook even in de gaten ik sluit in ieder geval uit:
- Films (pak ik evt mee met een bootable superduper-backup)
- Downloads (idem)
- .sabnzbd (met alle caches etc)
- Sinds nu ook Parallels, thanks!
De zoekfunctie zit rechtsbovenin en met de woorden: 'uitsluiten time machine' stond op de 5e (oid) plaats: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=116482&highlight=uitsluiten+time+machine
Meer info over de zoekfunctie? http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=45562
Zo moeilijk werkt dit nu ook allemaal weer niet…
je moet er maar opkomen om 'uitsluiten' bij de zoekopdracht toe te voegen :P ik zocht me suf met alleen 'time machine'
En toch stond in de openingspost het woord uitsluiten al genoemd als optie om naar te kijken. Dus daar haalde ik ook mijn verwijzing vandaan. Maar zoeken op alleen Time Machine gaat je inderdaad erg veel resultaten opleveren. Alleen topics laten weergeven (itt. alle berichten) scheelt al wel een boel, maar zelfs dan moet je voor dat topic naar de 2e pagina.