1 van me mac's wordt steeds uit het netwerk gegooid

Ik heb een vraag.

er staan hier een stuk of 15 apple’s met div systemen van 8 tot x en we hebben hier een server staan waar windows 2000 server op staat

Nu is het volgende het geval, er is ineens 1 mac (g5) en deze wordt steeds uit het netwerk gegooid, je kan dan ook niet meer inloggen totdat je de computer hebt herstart. Dit is echt heel raar want dit komt echt uit het niets en op andere os x systemen of g5’s hebben we hier geen last van. ik heb ook al geprobeerd om hem op een andere lijn te zetten maar ook dat helpt niet

Omdat we de computer gebruiken als distiller geeft het ons erg veel overlast.

Dus wie denkt te weten wat het kan zijn of kan mij hier mee helpen.

Ik hoor graag van jullie.

grt
lars

Heb je een vast ip adres ingegeven? of via DHCP?

Bij netwerk> TCP/IP> Configureer IPv4

Hoe bedoel je, uti het netwerk gooien is nogal vaag. Kun je niet meer inloggen op de G5 of op de windowsshare. Wat voor netwerkprotocol gebruik je. Welke ip range en welk netmask. HEb je al in de logboeken van je Windows machine gekeken? Staat er niks zinnig in de logbestanden van je G5? De Apple logfiles zijn bijzonder uitgebreid. Kun je als je neit meet in kan loggen op je Windows machine nog wel internetten? Hoeveel user licenties heeft de Windows server ?

Ik zou beginnen eens de logboeken van de machines door te spitten.

Kortom, wees wat duidelijker.

Pbook.

zijn er voldoende licences op de server..??

Een Windows 2000 server heeft standaard 5 licenties. Wil je meer werkstations verbindingen laten maken dan zal de machine dat weigeren. Je kan dan niet meer via het netwerk op de machine inloggen. Je zult dus bij mr. Gates extra licenties moete kopen.

Pbook

[quote:137a83c983="Pbook"]Een Windows 2000 server heeft standaard 5 licenties. Wil je meer werkstations verbindingen laten maken dan zal de machine dat weigeren. Je kan dan niet meer via het netwerk op de machine inloggen. Je zult dus bij mr. Gates extra licenties moete kopen. Pbook[/quote:137a83c983]

Nee hoor. Ik heb ook Windows2000 op kantoor en kan je vertellen dat je gewoon het aantal licensies kunt overschrijden. Windows NT scheen dat wel te limiteren, maar bij Windows 2000 kunnen er een paar pc’s meer inloggen dan er licensies zijn uitgegeven. Verder kun je ook gewoon zelf licensies aanmaken, maar dat mag natuurlijk niet :innocent:

Verder zou ik serieus denken over andere server software. Wij draaien ook al 3 jaar met Win2000 server en ik word er compleet gestoord van. :sealed: Dan praat ik nog over Windows pc’s die eraan hangen, dus ik kan alleen maar raden hoe waardeloos het loopt met Apples? Het werkt hier echt voor geen meter. Hiervoor hebben we 11 jaar met Lantastic gedraaid (server onder MS-DOS en pc’s onder Windows98) en dat werkte perfect met 1 a 2 storinkjes per jaar. Momenteel hebben we wekelijks problemen met pc’s die langzame verbindingen hebben en slecht presteren en printers die spontaan onbereikbaar worden. Er zijn al 3 verschillende systeembeheerders bij geweest met als enig resultaat 3 vette rekeningen…

Ik ben momenteel bezig om zelf een server op te zetten met Linux.

Bedankt allen,

Door in het log te kijken zag ik dat hij problemem had met het ip adres dat via dhcp was aangegeven het enige wat ik toen heb gedaan is het ip adres handmatig aangesteld en tot nu toe werkt het allemaal nog.

Dus dat bleek zelfs voor mij makkelijk te zijn.

Je moet inderdaad in de DHCP server bepaalde adressen (die handmatig zijn vastgesteld) uitsluiten. Op die manier worden er geen adressen door de DHCP server uitgegeven die al in gebruik zijn en komen er geen dubbele IP-nummers voor.