10.1 naar 10.2 of 3

Kheb alles geprobeerd wat ik zelf kan bedenken, maar ik ben radeloos. ik heb een G4 1ste generatie 400 mhz staan die ik over wil zetten naar 10.2 of 3.... Maaaaar, als ik 10.2 of 10.3 ga installeren, krijg ik eerst het grijze scherm met het apple logo (zo far so good), daarna het blauwe scherm met het draaiende dingetje in het midden (lijkt dan nog goed te gaan) en daar blijft hij dan hangen. (Heb hem de helenacht laten staan) 10.1 is me dus wel gelukt om er op te installeren, maar daar heb ik niks aan. Kent iemand dit probleem???

Heb je aan de firmware gedacht. Die moet wel helemaal bijgewerkt zijn. Dit maakt bij sommige, ouder Mac modellen uit voor Mac OSX!!

Neem 10.3.

Lukt de installatie wel en krijg je daarna pas het blauwe scherm, of krijg je het blauwe scherm al meteen bij het opstarten van de installatie CD?

• zorg dat je een originele installatie CD hebt.
  • haal alle USB en firewire apparaten (harde schijven enzo) er even af als je gaat installeren.
  • heb je gekke PCI kaarten zoals audio/video apparatuur in je Mac, haal deze dan eerste er even uit tijdens installatie.
  • zorg dat je permissies hersteld voor het upgraden, of doe een clean install.

[quote:c6c3e09669]Lukt de installatie wel en krijg je daarna pas het blauwe scherm, of krijg je het blauwe scherm al meteen bij het opstarten van de installatie CD?[/quote:c6c3e09669]

Ik krijg het blauwe scherm al gelijk bij het opstarten

[quote:c6c3e09669]Heb je aan de firmware gedacht[/quote:c6c3e09669]

Ja, ik heb daar zeker aan gedacht, maar ik kan geen firmware update vinden. De laatste die ik kan vinden is 4.2.8 maar dat is waarschijnlijk niet de laatse… (en is voor classic) Als iemand me aan de laatste update kan helpen voor een G4 dan ben ik denk ik ook al heel blij.

Hier staat versie 4.4.8 voor Mac OSX: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120186

[b:3913c9fbe4]EDIT:[/b:3913c9fbe4]Voor die andere firmware update heb je wel een OS 9 omgeving nodig. Dit werkt [size=18:3913c9fbe4]NIET[/size:3913c9fbe4] in Classic.

Hier staat een overzicht welke firmware je nodig hebt voor welke versie van OS X: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Staat je Mac hier wel bij? http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

En anders heb je ‘Xpostfacto’ nodig. Die maakt het mogelijk om toch OS X te draaien op Macs die er eigenlijk niet meer worden ondersteund:
http://www.opendarwin.org/projects/XPostFacto/

Thanx cubizer... maar, het wilt nog steeds niet echt lukken... De firmware updates die je als links heb gegeven, die werken niet op 10.1 Er wordt gevraagd naar 10.2 of hoger... (en dat is nou juist het probleem) dat Xpostfacto heb ik nog niet geprobeerd, maar de G4 staat wel bij de lijst van apparaten waar het op mogenlijk is, dus ik weet niet of dit wel slim is om te doen?

Kan het niet iets anders zijn dan de firmware? want volgens mij als je firmware niet uptodate is geeft hij dat toch aan?

[quote:b69d31e00e="Olli"]Kan het niet iets anders zijn dan de firmware? want volgens mij als je firmware niet uptodate is geeft hij dat toch aan?[/quote:b69d31e00e]

Ik lees in je eerste post “als ik 10.2 of 10.3 ga installeren” …nu is mijn vraag, die 10.2 en 10.3 zijn dat originele schijven of (misschien niet legale) kopieen die misschien wel niet werken?? en heb je systeem 9 niet zodat je kunt kijken of je idd die firmware update nodig hebt??

Hoi Boskabouter,

De installers zijn legale en (minder)legale. Ik heb met verschillende geprobeerd. Bij de legale even weinig suc6 als de illegale.
Ook de firmware heb ik in classic gekeken en die is up to date met 4.2.8
Waarom doen computers altijd zo moeilijk?..

Hoeveel geheugen zit er eigenlijk in?

10 GB

10 GB geheugen??? Dat wil ik ook wel. :P

384 MB RAM :roll:

Wat krijg je als je de schijf volledig formatteerd en dan met de install cd van 10.3 op gaat starten?

OS 10.3 heeft eigenlijk minimaal, om een beetje lekker te werken, 256 MB nodig. Dus dat haal je wel, maar dan is er niet veel over…

M'n klomp is gebroken.... Na echt 10 verschillende installers CD's en DVD's geprobeerd te hebben, is het een beetje als het NL elftal. De allerlaatste die ik kon vinden die werkt gewoon. Ik kan dus niet verklaren waar het aan ligt, maar er is dus toch een verschil per installer cd/dvd.

Bedankt allen voor julie hulp