10.2.6 START NIET MEER!

Wat er fout is gegaan weet ik niet maar ik merkte wel dat mijn machine de laatste paar dagen vertraagde met alles wat ik deed, het begon met foutmeldingen van Premiere, Adobe voor gebeld, deze kwam met oplossingen voor dit probleem in de openGL omgeving, maar mijn systeem werd alleen maar slechter, Nu start hij op, grijs appel logo in beeld, ik kan het nu echt dromen, het brand bijna in mijn scherm, maar hij start niet door met de bekende draaiende radertjes, als ik met een systeem schij opstart en ik draai het schijfhulpmenu geeft hij aan:

“SLEUTELS WERKEN NIET”

en daar gaat hij dan ??? voor mij is dit abra
en ik heb op het moment geen extern hulpprogramma om het te herstellen zoals drive 10, misschien kan het op een andere manier

Wie kan me helpen

Heb je Schijfhulpprogramma gedraaid vanaf CD? Heb je permissies al eens herstelt? Heb je je daily-, weekly- en monthly-logs al eens verwijderd? DiskWarrior 3 is echt een aanrader, nog meer dan Drive 10, hoewel die ook niet slecht is. Ik heb met DiskWarrior al heel vaak m'n systeem gered!

Wat voor Mac heb je trouwens? :roll:

[quote:7e08e71990="JeePee"]Heb je Schijfhulpprogramma gedraaid vanaf CD? Heb je permissies al eens herstelt? Heb je je daily-, weekly- en monthly-logs al eens verwijderd? DiskWarrior 3 is echt een aanrader, nog meer dan Drive 10, hoewel die ook niet slecht is. Ik heb met DiskWarrior al heel vaak m'n systeem gered!

Wat voor Mac heb je trouwens? :roll:[/quote:7e08e71990]

Imac 800 FlatScreen Mrt 2001

Schijfhulp van CD gedraaid via de Installatie disk van 10.2.2 met begin melding Keys out of order.
Heb na jouw suggestie premisions hersteld, leek in eerste instantie goed te zijn maar gaf de melding:
System/Library/hfs.s/hfs is -rwsr-rw-x should be rwxr-rw-x.
(hoop dat dit precies de goede melding is, want toen ik hem overschreef ging de melding net uit beeld)
Heb herstel Premissions gedaan, geen melding, bij herstart nog geen systeem, Probeer opnieuw naar de melding te gaan, maar nu kan ik de schijf niet merr hertsellen, dus ik ben bang dat ik toch een herstelprogramma moet aanschaffen.

of heb je nog een ander idee?

De logs kan ik die ook via OS9 weghalen?,
want ik kan gewoon niet bij OSX.
Met de cd van OS9 kan ik wel gewoon opstarten.

Waarom ik nu wel kan internetten?, ik heb dit jaar nog een mooi 2ehands Imac G3 400Mhz gekocht, dus ik kan me nog behelpen

P.S. Is de mail wel te redden via OS9

Redden wat er te redden valt... Als je iMac een firewire aansluiting heeft kun je je probleemmac met de T-toets ingedrukt opstarten. hij start dan op als firewire harddisk. Met een firewirekabeltje verbind je de twee met elkaar en daarna kun je je iMac G3 opstarten. Kopieer nu in ieder geval je usermap (de map met je naam) naar de G3. Dan heb je dat in ieder geval vast veiliggesteld. Ook je mail zit daarin.

In het geval je de hele bende opnieuw gaat installeren kun je deze truuk nog een keer toepassen en de boel of een deel ervan (mail) weer terugzetten.

Het is een paardenmiddel, maar kan wel uitkomst bieden.

Sterkte!

Andere suggestie: nieuwe installatie met optie 'Archiveer & Installeer'. Dan blijven je gegevens bewaard, maar krijg je wel een gloednieuw systeem op je harde schijf. Daarna kun je weer updaten naar 10.2.6.

ik ga de suggesties van u allen uitproberen, de mail heb ik (hopelijk dat het werkt via OS9 gecopieerd naar een andere schijf.

ik laat het nog horen.

Bedankt alvast

Succes, namens ons allemaal! :D

Ik heb hem weer aan de praat gekregen met de optie op de installatie CD archiveer en installeer opnieuw, met al mijn gegevens zoals ze waren, alle mail en software werkt, behalve sommige apple software zoals "installer software" en 'diskcopy' voor het uitpakken van de software.

Dus ik ga nu weer opbouwen van 10.2.0 naar 10.2.6

Damens en Heren u bent in iedergeval alvast bedankt

Balen! Ik heb ooit een keer een Archiveer en installeer gedaan, de boel was toen al behoorlijk :x en hoewel het daarna wel weer draaide, werkten bij mij ook een aantal zaken niet meer...

Reparatieprogramma’s kunnen dit soort werkzaamheden uitstellen, vooral DiskWarrior is er goed in… :roll:

HELP! ik heb hetzelfde probleem: kan ook niet opstarten met 10.2.6 krijg wel het grijze scherm met appeltje en radertje maar daarna een blauw scherm waarin niks verschijnt. Heb haast alles al geprobeerd, maar ik kan niet de optie "archiveer en installeer" kiezen met de installatie CD, waarschijnlijk omdat ik alleen de 10.1.2 CD heb... Kan trouwens wel met 9.2.2 opstarten.

Wie heeft er nog meer opties???

Ralph :sealed:

Enkel opstartmogelijkheden en hun toetscombinaties:

• Cmd+S = in single-user mode opstarten.
Geef op het einde van de waslijst het commando
fsck -y
Na controle zie ofwel
Files have been modified
ofwel Disk appears to be OK
Wanneer je Modified zie staan geef je opnieuw het commando fsck - y
tot Disk appears to be OK verschijnt.

• Shift indrukken tijdens opstarten = Safe Mode.
Hierin worden een aantal files gecontroleerd en hersteld die fsck -y overslaat.

• Opt+Cmd+O+F = opstarten en reset Open Firmware
Geef op het einde van de waslijst de drie volgende commando’s (zonder spaties)
reset-nvram en druk Enter
set-defaults en druk Enter
reset-all en druk Enter

•Opt+Cmd+P+R en wacht tot je driemaal de gong hoort.
Hiermee reset je de Parameter RAM.

Bedankt Michel, ga ze uitproberen... De safe mode had ik al gedaan, werkte ook niet, nog steeds een blauw scherm.

Ik ben na een poging om via archiveer en installeer toch weer met een opbouw vanaf nul begonnen, hij bleef toch nog problemen geven (10.2.6.) Ik heb Drive 10 wat werk laten doen, ben daar niet gelukkig van geworden. Alles was verknald, dus maar opnieuw, User map gekopieerd en daar ging ik weer.

Nu na 2 avonden ploegen ben ik er weer helemaal bij. :stuck_out_tongue:

Dus toen dacht ik met Retrospect een backup te maken van degehele OSX HD, maar dat werkt maar deels omdat hij diverse bestanden niet kan lezen.

Is er een goed programma om een 1:1 bu te maken van de gehel HD, zodat ik de volgende keer alleen maar een kopie laat terug zetten op de HD???

Michel ik heb alles geprobeerd, en niks heeft effect gehad :-( Ik kan 'm ook wel opnieuw installeren, alleen heb ik dan systeem 10.0.2 weer ipv 10.2.6 Zou een reparatie programma nog kunnen helpen?

Dat wordt een werkje voor [b:3ae66b747e][url=http://www.alsoft.com/DiskWarrior/comments.html]DiskWarrior[/url][/b:3ae66b747e].

Daar was ik al bang voor ;-)

Wat kost dat programma? en is ie niet ‘ergens’ te krijgen…

:roll:

Heb nu Diskwarrior van iemand, alleen klein probleemje: het is een DMG bestand!!! Weet iemand of ik deze ook met macos9 open krijg, want macosx kom ik niet meer in :x

Niemand??? :(

Het is wat meer werk, maar je zou een kaal systeem kunnen installeren op een andere HD, niet je huidige OSX systeem HD, en daar Diskwarior bij plaatsen, herstarten vanaf die HD, en dan Diskwarrior los laten op de OSX hd.

Ik denk de meest eenvoudige manier om een .dmg te laten werken

Kan ik zomaar een nieuwe HD aanmaken dan? Ik heb namelijk maar 1 harde schijf...