10.2 op een beige G3

Ik probeer 10.2 op een 266 G3 te krijgen. Dit heeft gewerkt tot de schijf crashte. Met een nieuwe Maxtor 40Gb installeert 9 prima. Als ik X probeer krijg ik bij de doelvolumekeus de melding dat de schijf niet binnen de eerste 8 Gb ligt...... Geformateerd, opnieuw, geen succes. Partities gemaakt maar geen succes. Wie weet raad?

Hoi, Heb wel zoiets gehad op een imac 333mhz. Daarin ook een 40gb hd gezet en Panther proberen te installeren. Echter ook hetzelfde gedaan (8GB partitie gemaakt) maar daarna wilde de installatie niet verder gaan.

Later las ik ergens (weet echter niet meer waar :frowning: dat de installatie van OS X eerst gaat kijken op wat voor soort Machine het geinstalleerd gaat worden. Als de onderdelen, zoals HD en CD-ROM, grafische kaart etc. niet volgens de ‘fabrieksintellingen’ zijn, dan gaat de installatie niet door.

Ik ben echter wel benieuwd mocht je toch nog verdere progressie hebben met de installatie op een Beige G3, want ik wil hetzelfde op mijn Beige G3/300 gaan doen.

Succes

Heb op een oude 9500 10.2 gezet zonder problemen. Maar het lukt niet zonder Xpostfacto. Je zet namelijk eerst 9 erop en dan doetXpf het voorbereidende werk om Macosx te foppen. Want inderdaad kijkt Macosx wel of het op het systeem geinstalleerd kan worden. Versiontracker zal je wel kunnen helpen voor de dowload . Zo niet stuur maar ff een PB dan heb ik het programma wel voor je..

J

op mijn beige g3 geraak ik ook niet verder als mac os 10.1

Jaguar is zonder XPostFacto wél ondersteund op een beige G3, dat als eerste. Panther is de eerste OS versie die de beige G3 niet meer zonder XPostFacto ondersteund. Daarnaast moet voor OS X op een beige G3 een volume aangemaakt worden van maximaal 8 GB die ook nog eens binnen de eerste 8GB van de schijf moeten liggen. Normaalgesproken zou dat moeten werken...

Een klein vraagje, uit eigenbelang.

Als er mensen zijn die OSX met succes draaien op een Beige G3 333Mhz, laat je bevindingen hier dan weten.
Ik heb thuis ook een Beige G3 333Mhz met een schijf 120Gb (atta) en Raedon 64mb videokaart en 385 mb ram en een pci FiWi (800)/ USB 2. 8)

Ik schrijf dit op een beige G3 MiniTower (nou ja, "mini") UW SCSI . Jaguar draait zeer stabiel vanaf die stokoude UW scsi-schijf van 4 GB. Bovendien zit er een 60 GB Maxtor ata-schijf in, maar daarop mag ik OS X niet installeren. OS 9 staat er *wel* op geinstalleerd. Ik geloof dat die ata-schijf slave is en de floppy aan dezelfde kabel de master. Weet niet zeker.

Ik heb al eens geprobeerd om OS X op de ata-schijf te zetten, maar zonder succes. Google gaf wel wat resultaten voor oplossingen (sorry, niet gebookmarked), maar ik heb het niet aangedurfd. Het ding draait, daar gaat het om.

Ik heb 10.2.3 succesvol op een beige 233 desktop geinstalleerd, maar met veel vloeken en tieren. Keurig 9 erop gezet en toen ik X wilde installeren kwam ie ook met die 8 GB. Er zit een IDE harde schijf van 80 GB in. Als de eerste partitie minder dan 8 GB is, dan kan je daar OS X zonder problemen op installeren. Dus wat doe je? Je gaat eerst met 9 aan de gang, formatteert de harde schijf en zet OS 9.2.1 direct op de tweede partitie. Daarna werk je bij tot OS 9.2.2 en kijk je of de firmware in orde is. Indien nodig updaten. Dan installeer je X op de eerste partitie. Dit zou moeten werken. USB wordt onder 10.2 slecht ondersteund als je een kaartje hebt ingebouwd, is mijn ervaring. Verder werkt alles goed, alleen had deze bak last van paniekaanvallen, omdat de modem die eraan hing zwaar verouderd was. Met ADSL gedraagt ie zich voorbeeldig.

Dat over die partitie van 8GB klopt niet helemaal hoor. Het is namelijk zo; het begin van de partitie waar je op wilt gaan installeren moet binnen de eerste 8GB van de hard disk vallen.. Dit houdt dus in, dat die partiie best 50GB kan zijn! Zolang er maar geen partities van groter dan 8GB voor deze partitie staan. Heb je er bijvoorbeeld dus ook OS9 op staan, dan kan je deze partitie bijvoorbeeld 7,5GB maken, als je hem ervoor wilt hebben. Of gewoon achter de OSX partitie zetten..snappie :)

(Hmmz…dit doet me denken aan de Windows NT4 tijd :innocent: :stuck_out_tongue: )

[quote:098123b084="Tomaat"]Dat over die partitie van 8GB klopt niet helemaal hoor. Het is namelijk zo; het begin van de partitie waar je op wilt gaan installeren moet binnen de eerste 8GB van de hard disk vallen.. Dit houdt dus in, dat die partiie best 50GB kan zijn! Zolang er maar geen partities van groter dan 8GB voor deze partitie staan. Heb je er bijvoorbeeld dus ook OS9 op staan, dan kan je deze partitie bijvoorbeeld 7,5GB maken, als je hem ervoor wilt hebben. Of gewoon achter de OSX partitie zetten..snappie :)

(Hmmz…dit doet me denken aan de Windows NT4 tijd :innocent: :stuck_out_tongue: )[/quote:098123b084]
Helaas pindakaas, was dat maar waar! Ik had die beige G3 een eerste partitie (ik neem aan dat de bovenste in het scherm de eerste is) van 40 GB gegeven. Werkte niet en was achteraf ook een beetje onzin. Toen had ik 'm op 8 GB gezet en begon die weer te zeiken. De laatste keer was ie 7,90 of weetikhoeveel GB en toen deed ie het wel.