10.3 Emac software op PB G4??

Kan (mag) ik Panther Software van een Emac op mijn Powerbook installeren? Ik wil m'n PB opschonen... Of is de Emac versie speciaal voor de Emac (Ik zou niet weten waarom, maar misschien een van jullie?)

Groet!

[quote:a51d56c0db="extraa"]Kan (mag) ik Panther Software van een Emac op mijn Powerbook installeren? Ik wil m'n PB opschonen... Of is de Emac versie speciaal voor de Emac (Ik zou niet weten waarom, maar misschien een van jullie?)

Groet![/quote:a51d56c0db]

Volgens mij werkt dit zonder probleem. Officieel is Panther die bij je eMac zat enkel bedoelt voor op dat toestel. Het is denk ik niet toegestaan om Panther op meerdere systemen te installeren. Niemand zal je tegenhouden :wink: :stuck_out_tongue:

Ik vraag me ook af hoe dat zit. Voorbeeld: stel dat ik het systeem van m'n G4 naar een G5 kloon. Op een G5 heb je net als bij een PB, in energy saver de optie zitten om processor performance settings in te stellen, die optie heb je dan niet meer. Nu zal dat laatste niet echt "mission critical" zijn, maar wellicht dat er andere zaken zijn die wel van vitaal belang zijn?

[quote:70f93a7825="TonE"]Ik vraag me ook af hoe dat zit. Voorbeeld: stel dat ik het systeem van m'n G4 naar een G5 kloon. Op een G5 heb je net als bij een PB, in energy saver de optie zitten om processor performance settings in te stellen, die optie heb je dan niet meer. Nu zal dat laatste niet echt "mission critical" zijn, maar wellicht dat er andere zaken zijn die wel van vitaal belang zijn?[/quote:70f93a7825]

We hebben het hier niet over “clonen” maar over een “clean install” met de CD’s van Panther op een andere Mac!

[quote:bb6e6897c8="TonE"]Ik vraag me ook af hoe dat zit. Voorbeeld: stel dat ik het systeem van m'n G4 naar een G5 kloon. Op een G5 heb je net als bij een PB, in energy saver de optie zitten om processor performance settings in te stellen, die optie heb je dan niet meer. Nu zal dat laatste niet echt "mission critical" zijn, maar wellicht dat er andere zaken zijn die wel van vitaal belang zijn?[/quote:bb6e6897c8]

Volgens mij levert “clonen” van een ene Mac naar een andere wel problemen op …

Maar Larridon, wat weet jij van het gegeven dat sommige preferences features niet ingebouwd zitten? Kan dit een probleem vormen?

Groet!

[quote:16c631c5fc="extraa"]Maar Larridon, wat weet jij van het gegeven dat sommige preferences features niet ingebouwd zitten? Kan dit een probleem vormen?

Groet![/quote:16c631c5fc]

Volgens mij zit alles erin maar wacht misschien tot een gebruiker met meer ervaring (en meer dan één Mac) dit kan bevestigen :slight_smile:

Deze veronderstelling maak ik omdat het ook mogelijk op een Windows/Linux PC met PearPC een Mac OS X versie te draaien met CD’s die afkomstig zijn van een PowerBook of andere Mac …

Je kan Panther gewoon installeren op je powerbook. Dat is geen probleem, los van het feit of het mag of niet. Ik heb destijds Panther gekocht en op een iMac en een powerbook geinstalleerd zonder problemen.

Hier ook iemand die de dvd van mijn eMac heeft geïnstalleerd op zijn PowerBook Titanium 500 Mhz. Werkt zonder enig probleem.

Of het mag? Nou, nee, maar ja, schelden mag ook niet en we doen het allemaal :wink:

[quote:3182e3f779="larridon"]We hebben het hier niet over "clonen" maar over een "clean install" met de CD's van Panther op een andere Mac![/quote:3182e3f779]

Ok, idd niet goed gelezen, maarrr, als je je systeem/apps & userfolder met bv SuperDuper naar een nieuwe (andere) computer kloont en je doet direct daarna een install en archive, dan zou het moeten werken dus.

Naar mijn ervaring kan dit probleemloos. De installatie CD's zijn gewoon CD's met 10.3 er op. De hardware test CD's zijn wel machine specifiek. Of het zomaar mag? Vreemd vind ik in elk geval wel dat de gebruikers voor elke nieuwe versie (=update) de (bijna) volle mep moeten betalen. Als je net een Mac hebt gekocht met 10.2 en er komt een maand later 10.3 uit, heb je pech en moet je alsnog in de buidel tasten. Iets wat me, voor ik een Mac had, bekend voor kwam (en wat ook een van de redenen is geweest om over te stappen). Er is een bepaald bedrijf, dat in dit forum geregeld wordt genoemd (en niet in positieve zin) en dat er ook zulke praktijken op na houdt. Ik vind het erg jammer dat Apple in dat opzicht er blijkbaar veel moeite voor doet om op M$ te lijken, terwijl het juist een goede manier zou zijn om zich ook (!) daarin van genoemd bedrijf te onderscheiden. Een gouden kans voor Apple, lijkt mij.