[10.4.2 server] Server als Airport Basisstation

Ik heb momenteel een servertje draaien. De server is PowerMac G4 Cube 450 MHz met airport kaart. Ik wil graag gebruik maken van de airport kaart. Dus de server wordt dus een basisstation voor thuisgebruik. Ik heb met behulp van [url=http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050515185450321]MacOSXhints.com[/url] de server omgetoverd tot een basisstation. Ik zie het wel netjes in de airport-menu op mijn powerbook en ik kan het ook kiezen. :lol: Maar wanneer ik op dat netwerk (van de server dus) gekoppeld ben, dan krijgt me powerbook geen juiste IP instellingen, naja...het krijgt geen IP van de server.

Wat heb ik fout gedaan? of is er een oplossing voor de bovenstaande probleem?

Graag reactie
:finderoud: :apple:

Bijna vergeten: de server is gekoppeld op de router. Ik kan via de router wel de server bereiken. Ook kan ik dus de server beheren waar te wereld dan ook. Het lijkt me wel een DHCP probleem, maar ik heb de DHCP ook nagekeken en het lijkt wel in orde te zijn....

Je moet uiteraard wel zorgen dat je dan bijv. met DHCP een IP-adres uitdeelt. Dit kun je gewoon aanzetten in Server Manager.

De Cube heeft waarschijnlijk geen DHCP server draaien en kan daardoor geen IP adressen uitdelen. Gebruik je Mac OS X of Mac OS X Server? In het laatste geval moet je de DHCP server configureren. In het eerste geval denk ik dat je het beste op de PowerBook een vast IP adres kunt instellen.

De DHCP voor internet krijg me powerbook via de router. De Cube met Mac OS X 10.4.2 Server is via een netwerkkabeltje gekoppeld op de router en is wel op het internet te bereiken. De DHCP instellingen heb ik ook wel goed ingesteld maarja, er komt geen IP eruit...

Als ik me niet vergis krijg je een nieuw subnet als je je Mac als basisstation gebruikt voor Airport. Dus het IP adres dat de router uitdeelt kun je dan niet gebruiken. Je zult zelf een DHCP server moeten optuigen die in staat is om adressen uit te delen voor het subnet voor het draadloze deel. Of toch de handmatige adressen gebruiken.

volgens macosxhints.com moet het zo werken. Het zou hetzelfde moeten gaan als ik bijvoorbeeld de airport van me powerbook laat delen met andere gebruikers die via airport op internet willen komen. Dat gebeurt er dus niet...

Vul eens in je Systeemvoorkeuren/Netwerk/Airportinstellingen/TCP/IP in bij DNS server het ip adres van je router ...

hier werkte dat goed bij mij

[quote:e91ae68093="jeroenimo"]Vul eens in je Systeemvoorkeuren/Netwerk/Airportinstellingen/TCP/IP in bij DNS server het ip adres van je router ...

hier werkte dat goed bij mij[/quote:e91ae68093]

is dat op de server of op de client?