100% black, colorsync en pdf

Als ik twee kadertjes trek in Indesign en de een met 100% black vul en de andere met registration (100% CMYK) dan ziet het 100% black op het scherm eruit als een donkergrijs. Als je meet met DigitalColorMeter in de utilities dan geeft hij RGB=20 bij 100% black en RGB=0 bij registration black.

Als ik hier een pdf van maak en digitaal laat afdrukken (Canon CLC 1130) dan blijft die 100% zwart toch donkergrijs. Ook als ik zelf print (HP Deskjet 3820) krijg ik een donkergrijs vlakje op men papier. De printer gebruikt niet al het aanwezige zwart in de inktcassette om 100%zwart te printen. Het gekke is dat als ik in RGB werk en dus zwart definieer als RGB=0, de printer wel mooi zwart drukt. Let op ik werk hierbij in de “black only” modus. Er worden geen andere kleuren gebruikt.

Samengevat: Hoe blijf ik in CMYK werken en krijg toch een mooi zwart uit mijn printer?

Ik ken dit probleem. Als je 100% zwart print (in mijn geval op een Xerox Docucolor 12 kleurcopier) komt het er grijzig uit, maar zodra je het drukt is het wel mooi zwart.

Wat ik doe om het mooi uit de printer te krijgen: ipv 100% zwart, 20% cyaan, yellow en magenta toevoegen.

Ik ben benieuwd naar makkelijkere en betere oplossingen.

Wij hebben hier een Nashuatec laserprinter staan en daar zit een functie bij in de printerinstellingen waarin je kan aangeven hoe je je zwart geprint wilt hebben. K of CMY+K. Bij de tweede optie krijg je dus mooie zwarte prints. 100% zwart, 30% magenta, 30% cyaan en 30 % geel werkt ook goed. Als ik drukwerk heb waar veel zwart in voorkomt gebruik ik altijd 'donkerzwart' volgens de bovenstaande waardes. Zo krijg je mooie dekkende zwarte kaders etc.

Ik raad je, eveneens als syndic, een rich-black variant aan:

40% Cyaan
30% Magenta
20% Geel (Yellow)
100% Zwart (Black)

BTW: Waneer je in InDesign onder [i:cc08b787ab]Edit - Color Settings…[/i:cc08b787ab] colormanagement laat toepassen simuleert InDesign de perceptie van zwarte inkt… Die wordt nu donkergrijs. Dit om te kunnen contrasteren met ‘rich-black’.

Niet de meest elegante manier om dit te voorkomen (ik wacht even op de reactie van Woz… :wink: ) is dit:

Zet onder [i:cc08b787ab]Color Settings…[/i:cc08b787ab] het vinkje [i:cc08b787ab]"Enable Color Management’[/i:cc08b787ab] uit…
Exporteer nu naar PDF…
Kies je export methode…
In de rechthoek aan de linkerzijde van het export dialoog venster klik op [i:cc08b787ab]advanced[/i:cc08b787ab]…
In het pop-up venster wat nu verschijnt kies onder Color: [i:cc08b787ab]leave unchanged…[/i:cc08b787ab]…
Klik nu op export.

Je PDF zou nu echt ‘solid black’ moeten zijn…

[quote:43d3c64dfd="Sen"]Het gekke is dat als ik in RGB werk en dus zwart definieer als RGB=0, de printer wel mooi zwart drukt. <knip> Samengevat: Hoe blijf ik in CMYK werken en krijg toch een mooi zwart uit mijn printer?[/quote:43d3c64dfd]

Ik zal hier niet de Colormanagement-expert gaan uithangen, daar zijn anderen veel beter in (nietwaar Erik?). Maar ik zal het even proberen samen te vatten.

1. 100% zwart doet niets meer dan tegen jouw printer zeggen dat hij de maximale hoeveelheid zwarte inkt moet gebruiken. Hoe zwart het resultaat is is van veel faktoren afhankelijk (‘zwartheid’ van de inkt, papier etc.). Het percentage zegt dus niet alles over de uiteindelijke kleur. Bovendien is zwarte ink in principe ook niet dekkend (vandaar het genoemde ‘diep zwart’).
  2. 0% RGB wordt bij het printen omgevormd naar ‘zo zwart mogelijk’, en dan worden er extra inkten gebruikt; ‘diep zwart’. (hoe dit precies gaat kun je terugvinden als je op ‘colormanagement’ gaat zoeken).

De oplossing voor CMYK is inderdaad ‘diep zwart’ gaan gebruiken (maar je kunt je natuurlijk ook gaan vastbijten in colormanagement).

Succes!

[quote:c093921bbe="Elian"] 40% Cyaan 30% Magenta 20% Geel (Yellow) 100% Zwart (Black) [/quote:c093921bbe]

Dit geeft inderdaad een mooi zwart op mijn HP Deskjet. Digitale afdruk kan ik nu even niet testen. Wel is het probleem dat als je 100% Zwart gebruikt met colormanagement aan en afdrukt in “black only”, “grayscale” mode nog steeds niet opgelost. Het zwart komt er beroert uit.

[quote:c093921bbe=“Elian”]
Zet onder [i:c093921bbe]Color Settings…[/i:c093921bbe] het vinkje [i:c093921bbe]"Enable Color Management’[/i:c093921bbe] uit…
Exporteer nu naar PDF…
Kies je export methode…
In de rechthoek aan de linkerzijde van het export dialoog venster klik op [i:c093921bbe]advanced[/i:c093921bbe]…
In het pop-up venster wat nu verschijnt kies onder Color: [i:c093921bbe]leave unchanged…[/i:c093921bbe]…
Klik nu op export.
[/quote:c093921bbe]

Dit lost wel het bovenstaande probleem op. PDF is solid black en print alzo. Wel omslachtig :wink:

[quote:9ebe67c9fa]Dit geeft inderdaad een mooi zwart op mijn HP Deskjet. Digitale afdruk kan ik nu even niet testen. Wel is het probleem dat als je 100% Zwart gebruikt met colormanagement aan en afdrukt in "black only", "grayscale" mode nog steeds niet opgelost. Het zwart komt er beroert uit.[/quote:9ebe67c9fa]

Vreemde situatie. FF kijken: Je gebruikt coloursync in combinatie met InDesign. En je monitor is ook (recentelijk) gecalibeerd neem ik aan? Hoe verstuur je de print? Rechtstreekst vanuit InDesign naar de (inktjet of laser?) printer? Heb je vooraf een printprofiel gemaakt?

Wellicht nog even wat aanvullende info van mijn kant, al weet ik niet zeker of je hier direct wat aan hebt. Ik zal trachten even 'onder de motorkap' te duiken, al moet ik daarmee wel een aantal aannames doen van hoe je printers worden aangestuurd:

Als je print naar de CLC1130 ga ik er vanuit dat deze door een Postscript RIP (Fiery oid) wordt aangestuurd?
In dat geval wordt de printer letterlijk in CMYK aangestuurd. 100%K wordt geprint als 100%K en ‘rich-black’ wordt ook evenredig opgebouwd waardoor je die twee verschillen op papier ziet.
Dat klopt dus.

Applicaties welke Colorsync (of Adobe ACE) gebruiken voor de kleurafhandeling naar het scherm zullen die CMYK waardes eerst vertalen naar het scherm middels ICC (Colorsync) profielen.
Afhankelijk van de CMS instellingen in het pakket zal je idd een verschil zien tussen 100K en ‘rich-black’. Dat klopt ook. Je ‘schermkleurmeter’ meet de RGB waarden welke naar je videokaart worden gestuurd dus die ‘simulatie’ van 100K -> 20RGB (wat benodigd is om het ‘arme’ zwart te simuleren) klopt ook.

Als je dat CMYK bestand afdrukt op je DeskJet en deze gebruikt géén Postscript RIP wordt er kleurinformatie op basis van RGB naar je printer verstuurd, die dat weer omzet naar ‘printbare’ informatie, wat overigens best CMYK kan zijn. Je output is in deze afhankelijk van hoé je je CMS instellingen in je programma en de printer-instellingen hebt gedefinieerd. De output die je in deze verkrijgt kan dus wel degelijk kloppen.

Als je in RGB ‘0,0,0’ definieert voor zwart en deze print naar die HP DeskJet (zonder Postscript), zal die RGB data net als hiervoor ‘intern’ in de printer (met alle andere settings meegenomen) naar het ‘hoogst haalbare zwart volgens de driver’ worden omgezet, dus dat zal een vol zwart opleveren waarschijnlijk.

Diezelfde RGB verstuurt naar de CLC1160 met Postscript RIP zet (intern in de RIP) de RGB info ook om naar het ‘hoogst haalbare zwart’ in CMYK, wat afhankelijk van je RIP ook een ‘rich-black’ kan opleveren. Overigens zijn er ook Postscript RIPs welke RGB ‘zwart’ herkennen en deze als 100K afdrukken, maar dat terzijde.

Zoals je ziet, kan het best complex zijn, aangezien je in dit soort gevallen heeeeeel goed moet/wilt weten wat er onder de motorkap plaatsvindt. Het mooie is dat eigenlijk alle reeds gegeven antwoorden keurig kunnen werken, afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt.

Sorry voor de onduidelijkheid,

Erik

Buiten bovenstaande info nog een constatering van mijn kant (en niet onbelangrijk in het geheel); hoe print je vanuit InDesign? Heb namelijk zelf de ervaring dat als je simpelweg een optie 'document' of ' proef' aan of uitklikt, je al een wereld van verschil krijgt. En hoe maak je de PDF? Exporteren of 'print' je een PostScript bestand. Ook zo'n verschil...