12" backlight

Hoi, eindelijk ben ik eruit. Lang getwijfeld tussen 15" en 12" PB, maar het wordt de 12" (met externe monitor voor thuis). Alleen jammer dat de 12" geen 128 MB VRAM heeft en zo'n fantastisch backlight toetsenbord.

Aangezien 12" iBook en PB qua specificaties niet veel verschillen en de iBook waarschijnlijk binnenkort een upgrade gaat krijgen, bestaat er ook een kansje dat de 12" PB een upgrade krijgt.

Hoe waarschijnlijk denken jullie dat het is dat de 12" PB geleverd gaat worden met backlight toetsenbord? Is dit technisch mogelijk? Zou het nog lang duren?

Technisch gezien is er -denk ik- geen probleem, maar Apple heeft de PowerBook enkele maanden geleden geüpdated, dus of dat er gaat aankomen... Maar inderdaad, dan blijft er naast design nog een verschil over tussen de 12 inch iBook en PowerBook.

P.S. Ik erger mij wel aan de indeling van de PB’s bij Apple…
12": ComboDrive-SuperDrive
15": ComboDrive-Superdrive
17": Superdrive
Eigenlijk zou de 15 zoiezo een SuperDrive moeten hebben (en de 12" ook), maar soit.

Even een toelichting voor updates (al is dat een beetje off-topic...)

[list:71c70baea0]Product: iBook
Last Release: October 19, 2004
Days Since Update: 234 (Average = 158)
Recommendation: Don’t Buy - Updates soon[/list:u:71c70baea0]

[list:71c70baea0]Product: PowerBook
Last Release: January 31, 2005
Days Since Update: 130 (Average = 185)
Recommendation: Neutral - Mid product cycle[/list:u:71c70baea0]

Ik vind het wel prima dat er ook nog gewoon Combo-Drive PowerBooks zijn. Ik heb al een DVD-brander in mijn iMac thuis, dus het heeft me weer wat geld gescheeld in de aankoopprijs van mijn 12" PowerBook. Opties als de snellere grafische chipset met 128 MB videogeheugen en backlit toetsenbord zijn toch ook een beetje luxe-opties voor de meeste mensen, en de 12" is natuurlijk ook wel een beetje de budget PowerBook. Bovendien zal er denk ik ook erg weinig ruimte over zijn in de 12" behuizing. Maar je weet het nooit, wat Apple ons nog gaat brengen...

Ik heb deze opties in ieder geval nog niet gemist. Mijn 64 MB videokaart stuurt met groot gemak een 20" breedbeeld 1680x1050 TFT aan. En typen in het donker doe ik eigenlijk ook nooit, en bovendien hoef ik niet naar het toetsenbord te kijken tijdens het typen.

Ik denk dan ook dat je bij de aanschaf van een 12" PowerBook nu zeer tevreden kan zijn.

De iBook zullen eerder geupdate worden dan de PowerBooks. Ik dacht dat ze met de WWDC dat deden, maar nu duurt het wel erg lang. Die backlight voor de keyboard is wel leuk opzich, maar het voegt weinig functioneel waarde eraan. Want door de felle backlight van je de PowerBook scherm zie je de toetsen wel goed.

[quote:7de94f3235="Buzz_D"]...en de 12" is natuurlijk ook wel een beetje de budget PowerBook...[/quote:7de94f3235] Dat ben ik niet met je eens. Ik heb bewust de 12" PowerBook gekozen, omdat die zo lekker klein is en makkelijk mee te nemen. Was dat niet mijn zwaarste criterium, dan was het de 15" geworden, want dat is persoonlijk mijn favoriet. Dat de 12" PowerBook goedkoper is, was voor mij een bonus. Deze keuze maken meer PowerBook kopers.

De kans dat er PowerBook updates komen op korte termijn (dus samen met de iBooks) acht ik zeer klein. iBooks komen volgens mij op korte termijn, PowerBooks komen tegen het einde van het jaar. De PowerBooks krijgen dan voor het laatste een PPC processor. Ergens in mei komen dan de 1e laptops van Apple met Intel processor. Ik twijfel nog tussen iBooks en PowerBooks die de primeur krijgen.

Jaja, het is natuurlijk ook de kleinste en lichtste en makkelijkst mee te nemen PowerBook. Dat zijn we helemaal met elkaar eens. En het is ook de schattigste, aaibaarste en leukste. Hij is ook gewoon lekker 450 Euro goedkoper dan de 15", en daarbij mis je dan alleen de voor veel gebruikers toch overbodige chique features als toetsenbord verlichting, PC-card slot, FireWire 800, gigabit ethernet, S-Video poort, net-iets-snellere G4 en overvloedig videogeheugen. Als je dat allemaal bij elkaar neemt zit hij toch veel dichter bij de iBook dan de 15" en 17" modellen.