120 Gb Harddisk en OSX - ervaringen met grote volumes...

Is er iemand die ervarine heeft met het nieuwe OSX system (10.0.5) en grote volumes Harddisks? Na het plaatsen van deze disk krijg ik niets anders dan foutmeldingen en errors. Vaak wordt het programma bij opstarten als gestopt of ik krijg een melding van een fout in de gedeelde bibliotheek. Volgens mijn leverancier moet ik de disk aansluiten op een pci kaart omdat het systeem geen grote schrijven ondersteund. Na controle van Norton disk doctor kreeg ik meldingen van 'major problems' waaronder een aantal volume mistakes. Wie kan mij hierover wat meer vertellen. :(

[quote:post_uid0="jos robijn"]Volgens mijn leverancier moet ik de disk aansluiten op een pci kaart omdat het systeem geen grote schrijven ondersteund.[/quote:post_uid0] Ik heb net een maand geleden een 120 GB Western Digital in mijn iMac DV laten zetten. Tot op heden no problemo, gaat als een raket. Ik draai onder 10.1.5 en de schijf is onderverdeeld in 4 partities van 30 gig ieder. Toevallig was ik erbij toen de schijf werd ingebouwd en die jongen die 'm inbouwde attendeerde mij op een 'switch' op de schijf; die moest wel goed staan. Ik ben echter een gebruiker en geen techneut dus meer kan ik daar ook niet over vertellen. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Zoals Bartman zei is het gewoon mogelijk een 120 GB hardedisk de draaien in Mac OS X. Als Norton inderdaad "major problems" heeft gevonden is het dus niet de fout van het systeem, maar is er iets mis met de harddisk.

Heb je geprobeert de schijf te fixen met Norton? Hoe lang heb je de schijf al?

Norton heeft het hele systeem kunnen fixen en alle 'major fouten eruit kunnen halen. De tijd en geluidsaanduidingen in de menubalk die verdwenen was is nu ook weer terug. Maar het probleem blijft, want welk programma ik ook probeer op te starten, alles vliegt eruit. zonder verdere meldingen. Mijn hoop is nog gevestigd op mijn leverancier. Als ik de bewuste kaart binnenheb zal ik jullie hierover berichten.

Groetsels Jos

Start op van de Mac OS X installatie CD. Bij het opstarten druk je gelijktijdig de c-toets in om de CD als opstartschijf te kiezen. Niet de Installer zelf starten maar in het menu Installer ga je naar Disk Utility en start deze. Hierin kies je FirstAid of SchijfEHBO en selecteer de schijf die je wil controleren en herstellen. Klik de knop Verify of Controleer. Nadien zal je de te behandelen schijf allicht moeten herstellen door de knop Repair of Herstel te klikken.

Zie ook dat het plastieke ding van master/slave juist staat.

joe