128MB memory stick al vol met 20 MB bestanden

Beste allen,

Ik heb onlangs een memory stick gekocht (tiny disk, 128 MB). Ik heb daarop twee folders met in elke 10 MB aan bestanden (gewoon word files). Echter, als ik probeer meer files op te slaan op de stick, geeft mijn ibook het bericht dat het bijna vol is (en inderdaad, als ik kijk naar Get Info, staat 124.6 MB).

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Een stuk van je geheugen ben al kwijt door de compressie die er wordt op toegpast, is bij elk geheugenmedium zo. Verder kunnen er nog later files op rondslingeren die je kan verwijderen met Findercleaner. Een appje gemaakt door één van de members op dit forum.

Maar nu komt dit alleen maar door de compressie.

Er staan waarschijnlijk een .trash folder op verborgen. Hierin staan de bestanden die je hebt weg gegooit, maar eigenlijk niet! Kijk even in terminal (ls -a) en gooi deze folder weg. Tip is om altijd een folder op je stick te hebben die .trash heet maar leeg is.

het kan helpen om je trash leeg te gooien terwijl ie er in zit. wel eens gehad dat het in de trash zat en dus niet zichtbaar op de disk zelf...

[quote:bfe468d19a="Ch3mZ"]het kan helpen om je trash leeg te gooien terwijl ie er in zit. wel eens gehad dat het in de trash zat en dus niet zichtbaar op de disk zelf...[/quote:bfe468d19a]

dit is zeer waarschijnlijk de oplossing. het is zo dat als je iets in de prullenmand gooit het nog niet daadwerkelijk verwijderd is. dus even je usb stick erin en dan je prullemand legen. klaar is kees.

[quote:0ce9ae7dde="OEPS"]Er staan waarschijnlijk een .trash folder op verborgen. Hierin staan de bestanden die je hebt weg gegooit, maar eigenlijk niet! Kijk even in terminal (ls -a) en gooi deze folder weg. Tip is om altijd een folder op je stick te hebben die .trash heet maar leeg is.[/quote:0ce9ae7dde]

Ja dat was ook mijn idee, of er zit een verkeerd stickertje op, 28 ipv 128

Als de Get info zegt dat hij 124,... vol is kan dat niet he :D Floriaan

Optie 2: Formateer hem even Mac OS journaled. Ben je ook van het .trash gedoe af (als dit het geval was), kan je alleen niet meer vanaf een PC schrijven, alleen lezen.

[quote:ee13e9186f="pietjepuk6546"]Maar nu komt dit alleen maar door de compressie.[/quote:ee13e9186f]

Ik zag jou laatst iets schrijven over “argumenteren”. Nou, deze mag je uitleggen.

Jan

over die 124,5Mb... Soms noemen fabrikanten een medium met 128.000 bytes een 128 megabyte medium. Maar een megabyte is niet 1000 maar 1024 bytes.

128.000 delen door 1024 = 0,125
0,125 maal 1000 = 125

Dus minus wat info die erop staat over het medium zelf ofzo kan je best op 124,5 komen.

Ik zeg niet dat het voor jouw stick perse geld hoor, maar het kwam zo leuk uit :wink:

Hartelijk dank iedereen,

Het ging inderdaad om de trash. Die is inmiddels leeg en ik kan nu verder.

rosas