12inch geen L3cache maar wat dan wel ?

Ik ben aan het shoppen voor een nw PB en zie dat de 12inch geen L3 cache heeft, is dit een erg gemis of niet en wat zit er dan wel in de 12inch. Ik heb begrepen dat de L3 cache behoorlijke invloed heeft op de snelheid van de de machine. Kan iemand hier iets meer over zeggen?

De PB 12" heeft inderdaad geen L3 cache. Wat er wel in zit kun je gewoon aan de specs zien. Als je specifiek vraagt wat er ter compensatie voor de afwezigheid van L3 cache in zit, dan is dat niet zoveel. Eigenlijk heb je alleen DDR geheugen, maar zoals je misschien weet wordt dat niet volledig benut.

Doordat de PB 12" geen L3 cache heeft zijn de prestaties van alleen de processor in niet Altivec geoptimaliseerde applicaties niet of nauwelijks beter dan bijvoorbeeld de iBook 800MHz (zie ook deze discussie). Als je op www.xbench.com (niet door iedereen als volledig betrouwbaar gezien) kijkt dan zul je zien dat de PB12" een score van 70 tot 75 haalt en de iBook 800 een score van 55 tot 60. De TiBook 867MHz zit ter vergelijking tussen de 75 en de 80.

Dit was allemaal vrij algemeen, als je nog specifieke vragen hebt, moet je ze maar even plaatsen. Persoonlijk zou ik overigens, als je het geld hebt en een kleine laptop zoekt, zeker voor de PB 12" gaan.

Dank je voor je reactie en de link naar de discussie , duidelijk nu voor mij , en ik denk idd dat ik gewoon voor de 12" ga.