12v (auto) oplader nieuwe Macbook Pro

Dag allen,

Samen met mijn vriendin reis ik in een oud VW busje rond de wereld. Mijn vriendin heeft de nieuwe Macbook Pro gekocht.
Deze heeft helaas een andere aansluiting (USB-C) dan de oude. Gevolg we moeten een nieuwe auto oplader hebben voor haar Macbook Pro.
Wij kunnen deze alleen echt niet vinden. In onze bus hebben we beschikking over een ‘ouderwetse’ USB aansluiting (2.1 Amp) en een sigaretten aansteker. Hoe kunnen we veilig de laptop opladen…?

Groeten,

ATT

Er zijn toch omvormers of zoiets beschikbaar. Zien gewoon uit als normale stekkerdozen die je thuis gebruikt alleen geschikt voor in de auto.

Is het de 15 of 13 inch versie?

We gebruiken al jarenlang gewoon zo’n 12>230 volt omvomer.
Daar kun je gewoon alles inpluggen, en hoef je ook niet elke keer op zoek naar andere stekkers e.d.

Ze zijn in alle soorten en maten te koop.

Volgens mij kan je de USB gewoon direct gebruiken! Je hebt helemaal geen verloopjes nodig!
Dat is juist zo handig van USB-C. Probeer het, want het kan geen kwaad. Ik kan mijn 14V 13 inch Air ook perfect opladen met een auto-oplader-snoer (sigarettenaansteker) in een 12V accu.

Met zo’n 220v omvormer heb je veel verlies, heb ik begrepen. Die gaat van 12V gelijkstroom naar 220V wisselstroom en weer terug naar 14V gelijkstroom, dat hoeft dus helemaal niet.

Heb je de oplader van de oude MacBook nog? Dan zou je namelijk genoeg hebben aan een adapter Magsafe → USB-C.

Dank voor jullie reactie allen!
Het gaat om een 13’ Macbook Pro. We gebruiken geen omvormer omdat je daar veel energie verlies mee hebt. Tot op heden gebruiken wij alles op 12v. Onze huidige laptops, tandenborstel, blender, camera’s, etc. De nieuwe laptop willen we dus ook zo gaan opladen.
Dank voor de tip dus Digilib. Ik ga kijken of ik een dergelijk verloop stekkertje kan vinden. We hebben nog een laptop met magsafe dus dit zou helemaal top zijn.

Ik ga hem eens zoeken.

[quote]
We gebruiken geen omvormer omdat je daar veel energie verlies mee hebt.
[/quote]Zolang je het rijdend gebruikt is dat geen issue.

Gebruik je dergelijke omvormers echter stilstaand op je boord-accu, dan is het uiteraard een ander verhaal.

Jarenlange ervaring met inbouwen van campers, dus ik weet het een en ander van de stroomvoorziening in die auto’s. :slight_smile:

Hoi Karel Willem,

Klopt als we het rijdend gebruiken geen issue. Wij staan echter vaak een maandje op een strandje te kamperen/ te werken. We draaien dan dus volledig op onze panelen en dat gaat tot op heden supergoed. We blijven wel echter scherp op het maximaal benutten van de capaciteit. Een omvormer is helaas gewoon capiciteits verlies en daarom willen we dus alles op 12v. Tot op heden lukt dat ook met alles. Zojuist vond ik op Amazon deze: https://www.amazon.com/Meagoes-Charger-1-Pack-MacBook-Devices/dp/B01KV2AUYM/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488224310&sr=8-1&keywords=usb-c+car+charger+5.4+amp hiermee kunnen we met 5.4 Amp max laden dus dit gaan we maar eens proberen. Wellicht dat ie iets langzamer dan normaal laadt maar het zal waarschijnlijk wel werken.

Groeten,

ATT

Ps: onze reis is te volgen op www.facebook.com/theslowdutchman