13" air of Pro Retina

Na altijd op een windows machine gewerkt te hebben, heb ik een jaar geleden een Mac Mini aangeschaft als HTPC in de woonkamer. Inmiddels merk ik dat ik deze pc meer gebruik voor gewoon browsen en dergelijke dan ik van tevoren verwacht had.

Nu mijn windows laptop ECHT aan vervanging toe is (5 jaar), wil ik dan ook gaan kijken naar een macbook. Hierbij ben ik voor mijzelf uitgekomen op de keuze tussen een macbook air of de nieuwe 13" retina met de volgende specs:

[b]13" air[/b]
cpu: 1,8-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,8 GHz
ram: 8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
ssd: 128 GB
€ 1.372,01

[b]13" Retina[/b]
cpu: 2,5-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
ram: 8 GB 1600-MHz DDR3L-geheugen
ssd: 128 GB
€ 1.779,00

De machine zal over het algemeen gebruikt worden voor:
- mail
- internet
- Office
- films/series kijken
In principe moet elke willekeurige laptop dit aan kunnen, dus de specs geven wat mij betreft meer een beeld over de toekomstbestendigheid dan het aankunnen van het huidige gebruik.

Als ik vervolgens de twee machines naast elkaar lig, kom ik uit op de volgende conclusies:
- Retina is sneller (gelijk ram & ssd, maar snellere cpu)
- Retina heeft hogere resolutie (2560*1600 ipv 1440*900)
- Retina heeft meer aansluitingen (HDMI & Thunderbolt)
- Air is lichter (1,35 ipv 1,62 kg)
- Air is goedkoper (406,99)

Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening met betrekking tot mijn conclusies (en wellicht verschillen die ik over het hoofd zie?):
- Ga ik het snelheidsverschil in de praktijk merken of wordt dit wellicht weer gecompenseerd door de extra rekenkracht die nodig is voor de hogere resolutie?
- Vinden jullie de hogere resolutie (en evt snelheidswinst) de meerprijs van de retina waard?
- Welke keuze zou je zelf maken?

Natuurlijk weet ik dat ik de keuze uiteindelijk voor mezelf moet maken. Een bezoek aan de winkel om de machines IRL te vergelijken staat dan ook zeker nog op m'n to-do lijst.

[quote=Relisys url=http://www.onemorething.nl/community/topic/13-air-of-pro-retina#post-2506555 time=1356858900]

Natuurlijk weet ik dat ik de keuze uiteindelijk voor mezelf moet maken. Een bezoek aan de winkel om de machines IRL te vergelijken staat dan ook zeker nog op m\'n to-do lijst.[/quote]

Zonder bot te willen zijn, begin daar eerst eens mee..

De Air heeft sowieso al een hoge resolutie en levert voor mij zeer goede beeldkwaliteit.
De Air is ook snel naar mijn mening en start in enkele seconden al op.

Ik zie dat je het voornamelijk voor mails, internet... gaat gebruiken. Daarom raad ik de Air aan.

Waarom?

-Even goed als de Retina
-Goedkoper
-Lichter

Ik was in dezelfde situatie als de OP.

Na wikken en wegen ben ik voor de 13' macbook pro gegaan.
Het was ook voor de dezelfde dingen wat surfen, mailen, werken en series te kijken.
Ik heb voor de pro gekozen voor 1 belangrijk detail het heeft een DVD/CD gleuf je weet nooit wanneer je het nodig hebt :D

MBPr heeft geen Superdrive meer...

Het verschil in prijs lijkt me een beetje groot om de verschillen te verantwoorden...

Ik zou in dit geval voor de air gaan.

Voor het verschil in prijs kun je je een externe DVD-speler aanschaffen. Waarom zou je die trouwens nog nodig hebben? Alle software, films en muziek zijn tegenwoordig te downloaden.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het beeld van de Retina waanzinnig is. Alsof je je bril niet op hebt bij de MacAir. Het geld meer dan waard!

Ik kijk (!) ook uit naar een MacBook met retinascherm maar ik vind de meerprijs momenteel nog te hoog. Ik wacht op een volgende generatie aan een verlaagde prijs.

[quote]
Zonder bot te willen zijn, begin daar eerst eens mee..
[/quote]

Dit wil ik vandaag ook zeker gaan doen. Echter wilde ik mijn topic alvast aanmaken. Wellicht dat anderen nog goede punten hebben die ik mee kan nemen in mijn beslissing.

Gelukkig kun jij wèl zelf beslissen of je mobiel wilt zijn of niet. Niet zo'n topic waar je twijfelt tussen een iMac en een MacBook Air/Pro. :)

Je kunt geen van deze 2 upgraden, dus je moet nu alvast aan de toekomst gaan denken. Als je de gewone 13" MBP neemt kun je zelf upgraden, maar heb je geen Retina scherm (maar je kunt wel een hogere resolutie kiezen (voor een meerprijs)). Maar ik vraag me af of je wel wat aan Retina hebt als je films kijkt, want die zijn natuurlijk niet hoger dan 1080p terwijl retina 2560*1600 is...

Hoe bedoel je een hogere resolutie kiezen voor een meerprijs? Voor zover ik heb gezien, is deze optie er niet in de online shop?

Sorry, was in de war met de 15":
[img]/uploads/community/e2c7d8a96ac82983ee9f108505eb0eac64920edb_0.png[/img]

denk goed na over de grootte van de ssd, persoonlijk vindt ik 128 te klein, minimaal 256 benodigd. Foto's, email's & lokale backups van iPhone en evt iPad/iPods kunnen em erg snel vullen.

verder alle waar naar z'n geld, en wat de gek ervoor geeft.

Met betrekking tot de SSD denk ik persoonlijk wel uit te komen. Mede omdat ik tot nog toe gewerkt heb op een windows laptop met slechts 80GB HDD. Voor opslag van data heb ik een NAS staan. En mocht ik in de toekomst tekort schieten, is het vervangen van de SSD voor zover bij mij bekend zowel bij de air als de retina nog wel mogelijk als je een beetje handig bent. Grootste issue momenteel hierbij is volgens mij nog de prijs.

Beide systemen hebben nu 8GB aan RAM aan boord, als jij het over toekomstproef hebt kun je misschien beter 16GB nemen. Later kun je dit namelijk niet meer verhogen. Verder is het eigenlijk zonde van het geld als je een Retina MBP koopt en daar eigenlijk verder geen gebruik van maakt. Kun je beter de gewone kiezen en later nog een tweede HDD of SSD voor bijplaatsen (ter vervanging van de superdrive).

Als jij 5 jaar met een Windows laptop kunt doen, zal je zeker nog langer met je Apple doen.

Ik zou voor de retina gaan. Met name de hoogte van de resolutie is ontzettend fijn. Je hoeft veel minder te scrollen op webpagina's. Dit nog afgezien van het waanzinnige scherm. Het weegt iets meer, maar dan nog steeds veel minder dan je Windows laptop. Reken uit wat het je per jaar meer kost, dan ben je er denk ik snel uit.

Wat betreft cd/dvd, ik kan me de dag niet meer herinneren dat ik ergens een schijfje heb ingestopt, zelfs niet in de cd speler in m'n auto (alles via iPhone) (Wie van jullie wel?). Dus terecht dat Apple er van afstapt, gezien alle voordelen. Mocht je het ooit nog een keer nodig hebben, bewaar dan je externe speler of leen er een.

LET OP: Bedenk dat als je Windows office wilt gebruiken, je Windows moet installeren (en werken met bootcamp of een virtual machine). Dat kost veel schijfruimte en dan is 120gb te klein.
Maar waarom zou je, er is genoeg gratis software die deze formaten ondersteunen of die een web versie van office ondersteunen. Of probeer de Apple software, werkt minstens zo goed en het resultaat is vaak fraaier. Wil je outlook gebruiken, dan heb je geen keuze tenzij je een goede web-access tot je office omgeving hebt. Zoek dit goed uit.

Succes

(Overigens komt mediamarkt waarschijnlijk 3 week januari weer met de btw vrije dagen. Kan interessant zijn)

[quote=fenkikon url=http://www.onemorething.nl/community/topic/13-air-of-pro-retina#post-2506662 time=1356871395]Beide systemen hebben nu 8GB aan RAM aan boord.....[/quote]

Zowel de air als 13" retina kunnen met maximaal 8GB geleverd worden.

De "gewone" pro valt voor mij al af gezien de resolutie van het scherm, afmetingen en gewicht.

[quote=iPhonefans url=http://www.onemorething.nl/community/topic/13-air-of-pro-retina#post-2506678 time=1356872481]Als jij 5 jaar met een Windows laptop kunt doen, zal je zeker nog langer met je Apple doen......
[/quote]

thanks voor je uitgebreide reactie. Met betrekking tot cd/dvd was ik er inderdaad al uit. Vandaar ook dat ik de gewone pro snel heb laten afvallen, omdat ik dit niet als voordeel zie.

Met betrekking tot office. Voor zover bij mij bekend is er gewoon een Office for Mac versie, mocht ik niet kunnen wennen aan Mac varianten. Dus hiervoor heb ik geen Windows VM nodig bij mijn weten...

Gewicht is relatief, ik heb zelf een 15" MBP met ontspiegeld glas en hogere resolutie en vind het apparaat niet zwaar. Maar goed jij wilt duidelijk een 13" exemplaar dus dan kan ik begrijpen dat de Air en Retina een stuk lichter zullen aanvoelen dan de reguliere MBP.
Nogmaals denk goed na over het werkgeheugen maar ook over de grootte van de SSD. OWC levert speciale SSD's voor de Air en de Retina maar die zijn nog steeds prijzig.

Over Microsoft Office ik draai dat zelf ook gewoon op mijn Mac, dus de Office voor Mac versie. Ik weet niet of je nog student bent maar deze is goedkoper te krijgen bij surfspot. Paar knoppen zitten ergens anders maar het is gewoon wennen. Maar dat zal het toch zijn van een Windows naar Mac systeem.

Ben net terug van de icentre. Eerlijk is eerlijk, de Retina heeft een geweldig scherm!

Bij wat rond klikken en browsen kwam ik echter wel snel tot de conclusie dat bijvoorbeeld internet eigenlijk nog niet is gemaakt voor retina schermen. Websites benutten de grote hoeveelheid pixels niet optimaal. Dit heeft dan ook de vraag opgeroepen in hoeverre nuttig zal zijn in alledaags gebruik?

Daarnaast heeft de retina, net als de air een HD4000 GPU met shared geheugen. Nu kan ik me voorstellen dat dit bij aansturen van 4x zoveel pixels toch voor vertraging zorgt bij de Retina?