15" TFT of 19" CRT?

Ik zit met een dilemma!

Ik ga (over een tijdje) over tot de aanschaf van een dual 867 Mhz G4, met daarbij een beeldscherm.

Ik heb geld voor óf een 19" CRT of een 15" TFT scherm.

Nu is natuurlijk het eerst antwoord wat ik krijg:
Tsja… dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen…

Om die vraag al voor te zijn:

Ik wil er DVDtjes mee kijken, beetje programmeren, beetje aan een website werken, scriptietjes maken.
Ik doe niet echt aan beeldbewerking, wel moet ik soms echt lang achter de computer zitten…

wie oh wie heeft hier ervaring mee?
Wat het ook is, het is altijd beter dan de 15" CRT die ik nu heb :frowning:

Ik neem aan dat je dan een Apple TFT scherm wilt? Ik zou nog iets doorsparen en een 17" TFT scherm kopen van een ander merk... ik stond ook voor het dillema, een 15" Apple (mooi) scherm of een 17" Sony (iets minder mooi) scherm en ik heb voor het laatste gekozen. Mijn Sony 17,2" TFT kostte destijds € 845,- en die 17" van Apple was gewoon het dubbele. Dat vond ik toch een beetje te gek!

Ik wil wel een Apple beeldscherm, maar dat is niet waar ik aan dacht, want die beeldschermen zijn inderdaad superdepuper mooi, maar gewoon echt teveel geld.

En je hebt wel gelijk over dat doorsparen, maar ik moet al zoveel geld uitgeven aan alles en ik ben maar een arme student.

Ik zal even een totaalplaatje geven.
Ik wil een G4 dual 867 Mhz, met 512 MB extra geheugen, een extra HD van 80 GB (maar dat kan ik later nog wel kopen), en een beeldscherm dus. Het liefst wil ik ook een de videokaart upgraden naar een radeon 9000 en (maar dat wordt misschien nog wel te duur en als ik nog even een half jaartje wacht is het warschijnlijk veeeeeel goedkoper… denk ik) een (externe) superdrive ipv een combodrive…

Voor dit alles wil ik ongeveer 2500 euro uitgeven.
Als ik dan een 17" TFT beeldscherm koop wordt alles weer duurder en dan kan ik wel blijven denken: als ik nog even doorspaar kan ik ook een dual 1 Mhz kopen. Dus op dit moment is voor mij echt de keus tussen een 19" CRT of een 15" TFT…

tjeetje wat een verhaal :slight_smile:

In dat geval zou ik voor een 19" CRT gaan... 15" is wel héél klein hoor! Maar heb je al 's op [url=http://www.tweedehandsmac.nl/]Tweedehandsmac[/url] gekeken? Daar staan hele leuke goedkopere Apple displays op :D

Een 19 inch Lacie kost ca. 550 eurootjes(nieuw) en dan heb je echt een hele goeie.

misschien een domme vraag... maar waarom geen 17" iMac?

Zelf zou ik ook het liefst zo’n dual powermac aanschaffen maar ik vind het gewoon te duur in combinatie met een losse apple 17" TFT. En omdat ik absoluut niet wil bezuinigen op mijn beeldscherm heb ik besloten om op het nieuwe topmodel iMac te wachten met, hoogstwaarschijnlijk, 1Ghz en de nieuwe features zoals airport extreme en firewire 800.

Natuurlijk is de snelheid minder dan bij een dubbele 867 powermac maar je zegt zelf al dat je weinig beeldbewerkingen doet. En als je veel DVD’s bekijkt komt het ook goed van pas dat het scherm van de imac meer breedbeeld is dan een losse 15"/17" TFT of een 19" CRT. Het is even een omslag in je hoofd maar vraag jezelf even af wat je met die powermac wil doen dat je met een imac niet kan doen.

Het is maar een idee. Als het puur een tijdelijke oplossing is tot je meer centen hebt zou ik voorlopig een goedkoop crt-tje nemen. Zit je echt krap en wil je ook nog op vakantie dit jaar denk dan eens na over een iMac. :wink:

Wel ik zou voor de Dual gaan met een 19" CRT. De grote van je scherm is echt toch wel belangrijk vind ik. Of koop je twee 17" CRT's als dat nog binnen het budget valt.

ik heb heel erg lopen nadenken over een 17" iMac maar dan zit over een tijdje met hetzelfde probleem als ik nu zit.

Namelijk:
Ik heb nu een iMac 333 Mhz.
Toendertijd was het het topmodel van de iMacs.
Hij is drie jaar oud en er valt vrijwel niets uit te breiden!
Alleen wat geheugen en een grotere harddisc. Maar dan blijf je zitten met een k*t-videokaart met 6 MB VRAM die maar matig wordt ondersteund in Mac OS X, je kunt er geen firewire-kaart in doen (kan wel, maar heel veel gesleutel) en ga zo maar door.
In zo’n kast kun je tenminste zonder moeite een beter videokaart in doen of een firewire(800)-kaart en noem maar op…

En als ik toch het geld heb voor een dual 867 dan kan ik denk ik dat het beste doen. Of zijn er mensen die het niet met me eens zijn en die daar helemaal anders over denken?
Als dat het geval is dan hoor ik het graag.

Tja, dat is ook net een beetje pech hebben met die imac 333. Zelf heb ik drie jaar geleden een 400DV gekocht als derde mac (had al een ppc en powerbook). Die heeft dan wel weer firewire en die grafische kaart werkt probleemloos met Jaguar.

Maar ik ben ook van mening dat je een imac eerder moet vervangen dan een powermac juist om die reden. Maar zelfs al vervang je een imac al na twee jaar, dan nog zit je met een geringere afschrijving.

Het vreemde vind ik dat je meer bezig bent met het probleem dat je over ‘een tijdje’ hebt dan met het probleem dat je nu hebt.

Je kiest voor een powermac vanwege een uitbreiding die je over pak en beet twee jaar eventueel zou moeten uitvoeren maar die keuze zorgt er wel voor dat je nu, op dit moment, met een klein beeldscherm of zo’n logge CRT blijft prusten. En dat je je geen superdrive kan veroorloven terwijl je wel graag dvd-tjes bekijkt (en dus ook illegaal wil branden).

Het lijkt mij een kwestie van de juiste prioriteiten stellen…

Nou, zojuist zijn de upgrades van de Powermacs en beeldschermen bekend geworden en volgens mij is je keuzen nu een stuk makkelijker geworden. Een 17" scherm moet er na de prijsverlaging toch wel inzitten in combinatie met een Single 1Ghz ( of misschien wel een dual 1,25GHz). :lol:

Wanneer is de online-store nou klahaaaaar!!!

Ik kan niet wachten om te kijken wat ik (bijna) kan kopen :smiley:

KUHUUUUUUUUT!!!

schrijf ik net een heel verhaal als reactie op Haddock… crashed safari opeens!!! De Ter***!!!

Maar goed ik begin wel opnieuw:

ik zie mijn dilemma niet echt als een probleem. Wat ik ook koop (een 15" TFT of een 19" CRT) het is beter dan wat ik nu heb en beide keuzes zijn zeker niet slecht.

Als je het wel als een probleem zou zien, dan vind ik het probleem wat ik nu heb een stuk kleiner dan het probleem wat ik over een jaar of twee, drie zou hebben (dat mijn iMac G4 videokaart niet wordt ondersteund door Mac OS XI :smiley: )
Jij hebt het probleem niet nu maar misschien wel over een half jaar bij een of andere update van de systeemprogrammatuur. Jou computer is toch wel weer een half jaar jonger dan die van mij.

Wel ben ik het volledig met je eens dat de afschrijving niet veel is en dat het als je het op die manier bekijkt zeker aantrekkelijk is om een iMac G4 te kopen.
Maar toch vind ik het belangrijk om een kast te hebben die je goed kunt uitbreiden. En die superdrive komt ook wel, als ie wat goedkoper (misschien over een tijdje wel 2ehands) is en dan stop ik hem gewoon in de 2e sleuf :slight_smile:

In ieder geval bedankt voor je commentaar. Zo bekijk ik het wel op een andere manier.

Laten we in ieder geval hopen dat het 17" TFT scherm van apple te betalen is. Dan is er sowieso geen sprake meer van een dilemma 8)

Ohja!

De 2500 die ik eraan uit wil geven is ex BTW. Die betalen mijn ouders namelijk 8)

[size=18:232497231c]OK stop maar met dit hele topic!!![/size:232497231c]

na een uitgebreide rekensom komt dit eruit:

Powermac G4 1 Ghz 1424,-
512 MB RAM 177,50
Apple Studio display 17" :smiley: 664,-
AppleCare 256,-

subtotaal (wat ik moet betalen dus): 2344,-
BTW (wat ik niet betaal dus) 445,36

totaal 2789,36

In ieder geval bedankt voor elke wijze raad!!!

Dat lijkt mij ook de ideale keuze. Dat 17" scherm ga je nog heel veel plezier van hebben!

Laat het even weten als je de zaak in huis hebt.

:? Ja, ho eens even, met die woekerprijzen begin ik nu ook te twijfelen...

Zoiets heb ik dus nog nooit meegemaakt. De 800 MHz 17" iMac met superdrive kost nog steeds 2.616,81 terwijl ik nu dus een heuse Powermac 1 Ghz met beduidend betere specs (hogere kloksnelheid, meer videogeheugen, snellere ram) en meer mogelijkheden (o.a. firewire 800) kan kopen inclusief apple 17" tft voor 2.615,81 !! DAT IS PRECIES 1 EURO MINDER!!! Ik word gek. Het enige dat je dan mist is een superdrive maar voor amper 270,- euro bouwen ze die er ook in voor je.

Dit is te gek voor woorden. Het kan niet anders dat ook de nieuwe iMac flink in prijs zal moeten gaan zakken. En dan nog overweeg ik sterk om een powermac aan te schaffen.

Nou, thomdebom, volgens mij heb jij de dag van je leven. Van harte gefeliciteerd. Laat maar horen hoe het spul jou bevalt!

Ja idd!

Het is alleen nog niet helemaal zeker wanneer. Het is een heel verhaal en ik ga het niet helemaal vertellen (want dat doet er natuurlijk helemaal niet toe), maar ik ga de helft financieren en mijn ouders ook (zij krijgen dan mijn iMac 333 :lol: ).
Alleen toen we het er over hadden kwam het ter sprake dat de kans groot is dat het pas in september kan :cry:

Laten we met zijn allen positieve gedachten naar mij en mijn ouders brengen en hopen dat het veel eerder kan :wink:

Als het wel allemaal zo gaat als ik had gehoopt en het staat binnen redelijke tijd bij mij thuis, dan laat ik het natuurlijk meteen weten!!!

Tot die tijd lijkt het mij heel leuk om verhalen te horen van mensen die hem wel al thuis hebben staan…

Het lijkt mij btw trouwens ook heel logisch als de prijzen van de iMac omlaag gaan.

Grapig eigenlijk om te zien hoe in een soort fases, de prijzen van elke soort computer omlaag gaat.

ik weet niet meer in welke volgorde, maar de ene (bijv de powerbook) volgde de andere (bijv iBook) op heb ik het idee.
Het lijkt wel of Apple bezig is om strategisch de prijzen gigantisch te laten dalen. Of is iemand het daar niet mee eens?

Ja, het is altijd goed dat een firma de prijzen verlaagt.

Maar in geval van apple zit er wel een strategie achter. Met name de enorme prijsverlagingen van de beeldschermen zouden wel eens voor een betere verkoop van powermacs kunnen gaan zorgen. Op MacWispers zag ik een direct prijsvergelijk staan tussen de 20" en 23" Apple beeldschermen en de concurrentie voor PC’s. Daaruit blijkt dat met de huidige prijzen je met een apple niet alleen beter uit bent maar ook een heel stuk goedkoper. Per saldo zou je bij een combi-aanschaf van computer en beeldscherm nu qua prijs bij Apple ongeveer gelijk uitkomen als bij een PC. Want wat je meer betaald aan een powermac ten opzichte van een dikke pentium maak je weer goed door de goedkopere prijs van een high-end beeldscherm. Waren de ‘Switchers’ tot nu toe vooral thuisgebruikers die zich op imacs/ibooks richten, ook voor de meer professionele markt zou een switch-campaign wel eens kunnen gaan werken. De prijs maakt het nu in ieder geval mogelijk.

Het is even afwachten wat de nieuwe imac moet gaan kosten. Ben erg benieuwd. Maar twijfel nu toch wel of ik geen powermac zal aanschaffen met 17" TFT. Wat ik het nadeel vind van een powermac is toch de omvang en voraal het lawaai. Ook vind ik het, vergeleken met de imac, jammer dat het 17" beeldscherm geen breedbeeld is (het zal niet lang duren voordat er een nieuwe 17" uit komt denk ik zo…). Verder zijn er natuurlijk alleen maar voordelen. Omdat ik de nieuwe mac in de woonkamer wil plaatsten op de plaats waar nu mijn imac 400 staat, is de imac echter iets praktischer. Alle randapparatuur staat op een oudere ppc in mijn werkkamer en de laserprinter en kabelmodem wordt bediend via een ethernethub. Lekker cleane werkplek dus in de woonkamer. Zo’n Powermac zou dat toch iets ontsieren. Maar het meeste zorg maak ik me nog om het lawaai. Ik zag en hoorde laatst de dual 1,25… Jeetje wat een herrie maakt dat ding. Ben benieuwd of ze dat hebben kunnen verbeteren…

succes... ;)