16:9 exporteren als QT vanuit FCP wordt 4:3!

Hoe kan ik een 16:9 video vanuit FCPHD naar QuickTime exporteren (native, MPEG4 of H.264) die in de QT-player ook weer als 16:9 afspeelt?

Wat ik ook probeer, ik krijg steeds een squeezed 4:3 te zien in mijn QT-player (Pro-versie)

Dit heeft te maken met presets. Als je het in DVD Studio Pro ofzo zou importeren zou de verhouding wel goed moeten zijn. Als het echt noodzakelijk is om deze verhouding in quicktime te hebben (bijvoorbeeld voor webexport) moet je het exporteren laten gebeuren met square pixels. Bijvoorbeeld 1024*768 benadert 16:9. Doch doe dit niet voor professionele doeleinden. :)

In square pixels? Ik dacht dat rectangular pixels juist het breedbeeldeffect geeft.

Het is voor een presentatie met een beamer vanuit QT. Tamelijk belangrijk dus dat het breedbeeld is ander krijg je van die uitgerekte hoofden!

Exporteer het gewoon in square pixels. Je zal wel zien :)

Ik ben nog geen QT exportmogelijkheid tegengekomen waar je voor square pixels kunt kiezen. Ik kijk er waarschijnlijk overheen. Of moet ik Compressor gebruiken?

Exporteer Using Quicktime Conversion zoek je...

Yep, en dan??

SD 16x9 heeft de zelfde pixel verhouding als 4x3. 16x9 is een anamorphic 4x3 beeld. Software en hardware detecteren of het 4x3 of 16x9 is. QT dus niet. Maar met shift ingedrukt kan je een QT venster van 4X3 naar 16x9 trekken (al is dit wel een zo hoort het dus niet methode)

Sommige mensen renderen uit naar syntetic SD 16x9 met een ratio van 960x576. Maar zorg wel dat de source anamorphic is.

Ok, hier heb ik wat aan maar eh,.... er zijn toch zat QT filmpjes te downloaden die native breedbeeld zijn zonder shiftknoppen e.d.?

Ratio is dan bepalend voor breedbeeld. Iets wat je voor DVD niet kan doen omdat je moet outputten in 720x576. Je kan dan alleen breedbeeld krijgen door te letterboxen of anamorphic te maken.

Mijn source material komt niet van dvd en hoeft er ook niet naar toe. Ik begrijp gewoon niet waarom het zo ingewikkeld is om een 720p QTmovie (H.264) te importeren in FCP, het vervolgens te editen en weer naar diezelfde standaard te exporteren. Ok, ik begrijp dat je met wat zaken rekening moet houden maar na 4 uur van alles te hebben geprobeerd, begin ik de moed te verliezen!

Heel kort gezegt en niet volledig is H264 is een complexte compressie techniek waar niet in hele frames word weggeschreven. Geen enkel editing programma zal met H264 overweg kunnen. Het moet eerst worden omgerenderd

Maar probeer even het te importeren in iMovie. En als dat werkt exporteer het dan vanuit iMovie naar FCP dan kan je verder vanavond.

Aha! Goeie tip! Ga ik vanavond (vannacht) mee aan de slag.

Thanks!!

Beste Pepeyn ik weet niet met wat soort beeld u werkt maar ik had net hetzelfde probleem als U . 4:3 in plaats van 16:9. 1) Ga in FCPro OF FCEx naar Exporteren en kies"QTime conversion" 2) in Movie Settings kiest "Video"en "Settings" 3) in "Standard Video Compression Settings" vult ge H.264 voor compression Type en High Quality niet voor "Best "= haperig beeld. en OK 4) nu zit ge terug in venster Movie Settings en kiest "Size" daar moet ge de onderste knop aantikken en het aantal pixels van uw bron invullen Ik werk in HDV en moet dus 1920 op 1080 invullen dit .mov bestand kunt ge zowel op de MAC als op een PC openen ( op de PC moet wel "QuickTime For Windows" geinstalleerd zijn en het beestje moet kachtig genoeg zijn graag gedaan, veel succes Rudy

Kwam tijdens het zoeken naar een antwoord deze topic tegen, dus vandaar dat ik hem maar weer eens tot leven wek.

Ik heb een soortgelijk probleem. DVCAM 16:9 materiaal in Avid Xpress Pro gemonteerd, naar een 16:9 quicktime bestand geconverteerd. Quicktime speelt het direct als 16:9 af.

Echter, als ik het bestand in DVD SP3 importeer om een dvd’tje te maken, dan springt het filmpje automatisch naar 4:3 en dus alles in elkaar gedrukt. Volgens mij heb ik bij het aanmaken van het project alle mogelijke instellingen op 16:9 gezet.

Geen idee dus waardoor het niet goed gaat. Iemand een tip?

alvast bedankt!

Richard.