16:9 wordt niet herkent door quicktime

Als ik een in 16:9 opgenomen en bewerkte file met Final Cut Pro HD een quicktime film maak met de setting Pal 720*576 48kHz Anamorphic; wat toch 16:9 is, later bekijk met quicktime blijft die de 4:3 verhouding behouden. Wie helpt?

Ik heb dit probleem ook al een paar keer bij de hand gehad. Van alles zitten proberen, maar ik krijg het niet goed. Kan QT wel zien of het 16:9 is?

Ik heb een paar testopnames gemaakt met 16:9, maar echt enthausiast kan ik niet zijn over de kwaliteit van de beelden (DV-PAL). Ik heb het gevoel dat dit net buiten het bereik van DV ligt. Heb nog niet geprobeerd met meer professionele camera’s

Quicktime Player geeft de verhoudingen van filmpjes met non-square pixels inderdaad niet goed weer. De enigste uitzondering hierop is als je de MPEG 2 extensie hebt geïnstalleerd. MPEG 2 bestanden geeft hij dan correct weer (4:3, 16:9 of cinema scope verhouding).

16:9 op DV kan er heel goed uitzien maar er zijn weinig niet professionele camera’s met een CCD in die verhouding (rechthoekig). Wat er eigenlijk gebeurd als je op 16:9 filmt is dat er gewoon een stuk van je CCD boven en onder wordt afgesneden wat minder pixels en dus een slechter beeld geeft. Een oplossing is onder andere om met een anamorfe lens te werken. Alle info op deze site.

ja dat van die mpeg2 klopt want ik heb een vroeger op pc bewerkte 16;9 eens in quicktime bekeken en die mpeg2 werd wel correct weergeven. Toch maar raar....

Volgens mij geeft QT bestanden weer op basis van de pixel verhouding 720/576 is een verhouding van 4/3 en dus geeft hij 16/9 anamorphotisch materiaal weer als een 4/3 beeld met lange mensen (uitgerokken dus, niet noodzakelijk nederlanders ;) ) Als je jou materiaal van 720/576 door QT correct wil laten weergeven, moet je exporteren naar 1024/576 let wel op, als je dit nadien terug in FCP wil gebruiken moet je terug naar 720/576.

Maar waarom wil je eigenlijk zo’n groot formaat in QT weergeven?

Ik weet niet hoe het met jouw rekenen zit maar euhm... 720 / 576 = 1,25 en 4 / 3 = 1,33... Lijkt mij nogal onwaarschijnlijk... een DVD kan toch in widescreen zijn en toch zelfde resolutie als een 4 / 3 film hebben.

'tja ik ben nooit erg goed geweest in reken, maar over een paar cijfers na de komma gaan we toch niet moeilijk doen hé? ;)

Ik denk dat het verschil te maken heeft met het feit dat een video signaal niet uit square pix bestaat, en er dus een correctie gemaakt wordt. Als je naar jou instelling in FCP kijkt zal je zien dat 720/576 overeenkomt met een videobld van 4/3. Bij AE kan je een instelling kiezen voor PAL sq pix van 768/576 (=4/3)

Maar waarom heb je een 16/9 weergave nodig in QT? Kun je niet beter exporteren naar DVD?

en wat bedoel je hiermee?

[quote:5318f4e94d]een DVD kan toch in widescreen zijn en toch zelfde resolutie als een 4 / 3 film hebben[/quote:5318f4e94d]
gaat het hier over letterbox? letterbox ziet eruit als 16/9 maar is in wezen een 4/3 video formaat met boven en onder een zwarte balk.

jah natuurlijk kan ik uitvoeren naar DVD, maar ik zou graag het filmpj online plaatsen... en daarbij is dit vrij lastig. Misschien kan ik het op de website in een scriptje wel aanpassen, maar daar ben ik niet zeker van dat dat mogelijk is. Ik zal nog eens verder zien in de instellingen maar ook voor fullscreen te previewen is dit lastig.

En met die resolutie van een DVD kan je toch meestal in de player de verhoudingen aanpassen. Aspect Ratio moet dan normaal aanstaan als je de originele verhoudingen wilt behouden. Ik vind het gewoon belachelijk dat quicktime dit niet herkent.

Goed nu weten we waarvoor het moet dienen, voor het web. Het kan vreemd zijn voor jou maar dit is echt wel belangrijk PAL video is iets helemaal anders dan clipjes voor het net. Ik weet niet of je al clips op het net gezet hebt, maar clips van 720/576 zijn gigantisch groot, niet te versturen, niet te bekijken. Daarom kom je altijd van die kleine 320/240 clips tegen (of nog kleiner). Maar als je nu 16/9 op het net wil zetten gebruik je gewoon een verhouding van 427/240 en dan ziet je QT filmpje er OK uit. nog even exporteren via mpg4 en de bld/s verminderen naar 12 om je file te verkleinen en klaar is kees. Ik heb onlangs zo een gemaakt en 50 sec film werd zo 2MB groot. veel plezier

ok dat zal ik eens uittesten dan.

Ik stel voor om de pixelhoogte van je bronmateriaal 75% naar beneden te schalen, dan heb je het gewenste effect. Voeg boven en onder zwarte balken toe in FCP(E) of AFX en 'klaar'. Eigenlijk film je met een 16:9 optie op een DV camera niet echt widescreen... (1024x576) maar eigenlijk een soort gefakete 'letterbox'.

Als je met After effects werkt kan je het bronmateriaal selecteren in het projectvenster en met
:apple:-F ‘interpret-footage’ aangeven wat het daadwerkelijk is. Zo berekend AFX de juiste pixel aspectratio en komen bijv. motionblurs in de juiste verhoudingen…

heb die resolutie aangepast mar nog steeds 4:3 verhouding... Dit is te belachelijk voor woorden. Wie heeft er nog een idee?

Dit is dan wel een vreemd fenomeen. QT kan 427/240 enkel weergeven als een rechthoekig formaat met een verhouding van 16/9. Als dat niet zo is kan ik je ook niet verder helpen.

Heb nogmaals geprobeerd en nu schijnt die wel te gaan. Waarschijnlijk verkeerde instelling. Ik heb wel de indruk dat het decoderen nu een pak langer duurt dan met de standaard Pal DV resolutie.