16gig voorgeinstalleerd op ibook G4?

Ik weet niet zeker of ik binnen dit onderwerp moet zijn of ergens anders maar ik be afgelopen weekend " geswitched" en en heb daar tot nu toe nog helemaal geen spijt van!!

Een iBook G4 12 Inch gekocht en ben er echt super enthousiast over!
Wat een verademing om een om een laptop zo snel op te zien starten…en de interface…even wennen…maar is ook in een dagje gepiept:-)

Maar, nu heb ik 2 vragen…

1. Klopt het dat er op de G4 voor 16 Gig aan programma’s is voorgeinstalleerd? en is dit aan te passen?

2. Biedt MacOSX Tiger standaard voldoende bescherming voor de boze buitenwereld?
    Of zijn er aanvulllende tools aan te raden wat betreft beveiliging?
    Firewall, malware programma’s

Ik weet het, van Apple systemen wordt gezegd dat ze veilig zijn…maar ik ben windows voor jaren gewend…dus heb hier graag een beetje zekerheid in:-)

Thanks!

Applet

Dat kan, maar OS X installeert heel wat zinloze programma's erbij die er meteen af mogen.

Het beste is om de installatie-dvd er terug bij te halen en te herinstalleren: en bij de installatie alle talen die je niet nodig hebt weg te gooien en ook de speifieke printerdrivers (als je een printer hebt van Epson mogen de drivers van Canon toch weg?). En zo kom je alles tesamen tot heel wat minder GB’s (weet niet precies hoeveel, drie ofzo?)!

Programma's die je niet wil gebruiken gooi je in de prullenbak. Met zaken als iMovie en iDVD kan dat al gauw enkele gigabytes schelen ja.

MacOSX heeft een ingebouwde firewall. Mallware is er voor OSX niet dus het is niet nodig om hier extra detectiesoftware voor te installeren.

Dank je MacBjorn!

Is het al voldoende om dit via de prullenbak te verwijderen?
Dus geen flauwe de-installatieprocedures?

Aangezien er geen dvd writer op mijn iBook zit…heb ik vrij weinig aan iMovie…en mocht ik het later nodig hebben haal ik het gewoon op met de installatieschijf:-)

Dank je voor de snelle antwoorden beiden!!

Inderdaad, je hoeft geen uninstaller te starten op op je Mac programma's te verwijderen. Gewoon mapje of icoontje van het programma in de prullenbak en klaar is klara.

Je kan DesInstaller (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13955&mode=feedback) gebruiken om een aantal packages helemaal van je mac te verwijderen.. En language cleaner (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11806) om taalpaketten te verwijderen, scheelde bij mij al zon 2 gig die taalpaketten..

[quote:afc003383c="à la Mac"]Dat kan, maar OS X installeert heel wat zinloze programma's erbij die er meteen af mogen.[/quote:afc003383c]Is dat niet een beetje kort door de bocht ? Misschien moet je je een beetje anders formuleren, zinloze software bestaat niet vind ik.

Wat dacht je van Window$? 8)

:sotp: Maar nu weer ontopic!

Die taalbestanden en printerdrivers, maak je daar nu nog niet druk om; lekker laten staan. Wel helpt het om de Garageband loops weg te gooien, da's geloof ik al 2 GB. Trouwens 16 GB? Vergis je je niet? Een HD van 100GB bevat maar 93 GB echte ruimte.

Nou, ik heb nog niets geinstalleerd en voor +/- 600MB aan podcasts gedownload en foto's overgezet.

is een schijf van 40 gig (volgens de doos en mijn widget geeft aan: 16,42G used en 20,7G Free)
Dus de werkleijke ruimte wordt al aangegeven…

Het kan best hoor want er zit ongelofelijk veel voorgeinstalleerd…maar toch…

Ik vind het veel, haha, was 5 jaar geleden niet eens mogelijk op een pc voor te installeren!

Hey,

Ik heb enkele weken geleden ook een ibook 12" gekocht en vond het ook raar dat er
al zoveel GBs in beslag waren genomen. iLife, garageband nemen de plaats in. Apple loops al zeker 2,5GB en garageband loops 1 GB. De programma’s zelf rond de 100MB en iPhoto 5OOmb.

Ik heb niet getwijfeld, direct een extrene HD gekocht. Niet zomaar een HD, een netwerk HD.

Ik beschik namelijk over een draadloos netwerk (internet), dus gewoon een HD op je router, software installeren, een paar instelling veranderen en zo heb je algouw 10tallen GBs meer. Geen kabels in de weg. Ik heb ene gekocht van Freecom, 160GB!! Ik slaag enkel software op de interne, de rest gaat op de externe.

Dus ik beschik nu op mijn ibook 20gb+150GB = 170gb. Niet slecht hé. Alles werkt snel genoeg. Muziek, video,foto’s enz… geen problemen of happeringen.

groetjes Alex :finderoud: