17" iMac G5 vs Mac mini + 20" Cinema Display

Ik weet al 100% zeker dat ik wil switchen, ik zit alleen met een lastige keuze.

Ik vervang een vrij krachtige PC (de nieuwste games draaien er nog soepel en mooi op bijvoorbeeld) maar ik ben Windows zat en ik ben al lang geen echte gamer meer… tijd voor iets anders.

Ik twijfel tussen:

[b:25d2aa15cb]17" iMac G5 (iSight) of 1,42Ghz 80GB (geen SuperDrive) Mac mini + 20" Cinema Display.[/b:25d2aa15cb]

De iMac is goedkoper en ik haal een bijzonder snelle en vooral compleet systeem in huis. Ik maak mij echter druk om het scherm (ik wil graag een groot scherm hebben voor foto en video bewerking) en het feit dat ik vastzit aan die alles-in-een configuratie. Ik zie mijzelf namelijk wel een aantal jaren met zo’n 20" Cinema Display doen, die Mac mini kan altijd vervangen worden mocht het nodig zijn. (Inderdaad, de mentaliteit van een PC gebruiker :P)

Kan iemand misschien wat tips geven over de voor/nadelen van beide systemen? Bij voorbaat dank.

Ik heb zelf net ook een keuze gemaakt die lijkt op deze; ik zou de iMac nemen, die heeft een heel veel betere videokaart (128 MB tegen 32 MB). Verder heeft ie standaard heel veel meer, zoals wi-fi, bluetooth, iSight, FrontRow, Apple Remote, Apple toetsenbord, Apple Mighty Mouse, etc. etc. Je zou misschien kunnen denken over een 20" iMac. Dan heb je èn al die standaard-extra's, èn een groot scherm. Het is alleen iets duurder...

Ik heb zelf een mac mini. (zie sig. voor specs.) Ik heb er photoshop op staan. En after effects. Photoshop cs1 is prima mee te werken. Wanneer ik met after effects 6.5 bezig ben kan ik wanneer het filmpje te groot wordt niet meer de weergave op full zetten, maar er valt prima mee te werken. En het renderen duurt ook wat langer. Nadeel van een mac mini is dat hij niet echt uitbreidbaar is.

Het voordeel van de iMac is dat hij een snellere en nieuwere processor heeft. Het nadeel is dat het scherm eraan vast zit. Bij de mac mini kun je idd. wanneer je het 20inch scherm erbij haalt makkelijk een nieuwe kopen, want je hoeft dan geen nieuwe scherm te kopen. Ook kun je als dat mogelijk is je pc erbij aansluiten d.m.v. een KVM switch.

Wat ik je wel aanraadt is bij beide mac’s veel geheugen erin te stoppen. Ik heb in mijn mac mini 1GB erin zitten en dat werkt zeer fijn. Als je mazzel hebt wanneer je voor de mac mini kiest, dat je kans hebt op de stiekeme uitbreiding die apple een tijd terug heeft gedaan. Een iets sneller processor. 1,5 GHz dacht ik, maar ook een 64 MB videokaart. En die zou ik wel heel graag in mijn mac mini willen hebben, want die 32MB is genoeg, maar ik zou graag meer willen hebben.

Gegroet Mac Daddy!!! 8)

[quote:120ddc3c10="hietahh"] wi-fi, bluetooth[/quote:120ddc3c10]

Dit zit alleen niet in de goedkoopste mac mini , maar is wel een optie. In de twee duurdere zit het standaard. Ik heb het er ook gewoon in.

Mijn advies: wachten op de MacWorld Expo keynote op 10 Januari en duimen dat er een Intel mac mini wordt aangekondigd zoals ThinkSecret denkt. En dan zo'n mooie Cinema Display erbij.

Of voor de 20" iMac gaan. Ook een prima keuze… en het extra geld t.o.v. de 17" meer dan waard. Als ik je zo hoor zal de 17" iMac je al snel te krap worden.

Wat je zou kunnen doen is zoeken naar een iMac 20" van net voor de laatste update (die half oktober is geweest). Dan mis je wel FrontRow en nog wat dingen, maar het is nog steeds een erg nette iMac en je steekt al gauw 200 euri's in je zak. Komt ie al een eind in de buurt van de prijs van een 17" :wink:

Maar meer terugkomend op je vraag, het hangt er sterk vanaf wat je ermee wilt doen. Een iMac is inderdaad een zwaardere machine dan een mini. En je hebt het over videobewerking, dan zul je met een iMac beter uit de voeten kunnen dan met een mac mini (die trouwens helemaal niet mis is, maar voor zware video editing toch wat te licht).

Het is of topic maar het meervoud van "euro" is "euro's" en niet "euri" of "euri's". Net zoals het meervoud van "auto" "auto's" is en niet "auti" or erger nog "auti's". Woorden eindigend op een "o" krijgen in het meervoud een "i" als laatste letter als het woorden zijn met een latijnse oorsprong. Het woord euro heeft duidelijk geen latijnse oorsprong.

[quote:0990d47714="wmstudio"]Het is of topic maar het meervoud van "euro" is "euro's" en niet "euri" of "euri's". Net zoals het meervoud van "auto" "auto's" is en niet "auti" or erger nog "auti's". Woorden eindigend op een "o" krijgen in het meervoud een "i" als laatste letter als het woorden zijn met een latijnse oorsprong. Het woord euro heeft duidelijk geen latijnse oorsprong.[/quote:0990d47714]

Zeer mooi beschreven, maar ik persoonlijk zie euri niet als de meervoudsvorm van euro, maar meer als een ander woord voor euro.

[b:0990d47714]Edit: en het zou ook nog een typefout kunnen zijn aangezien de i en o toetsen naast elkaar op het toetsenbord zitten.[/b:0990d47714] :wink:

Euro heeft geen meervoud volgens mij. Maar goed, even terug naar het toppic.

In het Belgische blad ‘Netwerk’, decembernummer, wordt de iMac G5, 20" omschreven als een “knappe en bijzonder complete computer. Als je het gigantische scherm te overweldigend vindt, dan kun je met het 17” model flink wat geld besparen." Ik heb een 17", wel nog een G4 (wit bolletje) en vind het scherm zeker groot genoeg voor alle taken.

ik wil niet insectensexen, maar het is btw [b:4c8fd2d658]off topic[/b:4c8fd2d658]

[quote:62586542a4="Geedee"]Euro heeft geen meervoud volgens mij. [/quote:62586542a4] Ook lekker offtopic: Euro heeft wel degelijk een meervoudsvorm. Voorbeeld: Ik gaf de zwerver een biljet van 10 euro en er nog een paar losse euro's bij, omdat ik mijn portomonee (beurs??) te zwaar vond worden. Of: Toen ik mijn Mac afrekende en ik de afgesproken 1000 euro overhandigde, rolden alle munten op de grond. De centen bleven in de buurt, maar de euro's rolden alle kanten op.

(hoe verzint hij het :mrgreen: )

[quote:8c287e0234="Dick de Roos"][quote:8c287e0234="Geedee"]Euro heeft geen meervoud volgens mij. [/quote:8c287e0234] Ook lekker offtopic: Euro heeft wel degelijk een meervoudsvorm. Voorbeeld: Ik gaf de zwerver een biljet van 10 euro en er nog een paar losse euro's bij, omdat ik mijn portomonee (beurs??) te zwaar vond worden. Of: Toen ik mijn Mac afrekende en ik de afgesproken 1000 euro overhandigde, rolden alle munten op de grond. De centen bleven in de buurt, maar de euro's rolden alle kanten op.

(hoe verzint hij het :mrgreen: )[/quote:8c287e0234]

Dan maar weer offtopic: je hebt gelijk: als je de losse euro’s (munten) bedoelt, is er een meervoud, maar niet als je een som van 1000 euro moet betalen.

Terug on topic: de iMac bliijft een goede keuze.

[quote:fb9792455e="dloko"]Kan iemand misschien wat tips geven over de voor/nadelen van beide systemen? Bij voorbaat dank.[/quote:fb9792455e]

De Mac mini is een low-budget Macintosh. Deze machine is vooral bedoeld voor mensen die voor erg weinig geld een Mac erbij willen hebben voor het minder zware werk. Ook is deze Mac bijzonder geschikt voor verstokte Windhozers die eens willen proeven van OSX voor relatief weinig geld.
Omdat deze Mac absoluut minder dan 500 dollar moest kosten zijn er natuurlijk componenten gebruikt die je niet in de duurdere Macs zal vinden. Echter, de mini is zeker niet langzaam. Deze computer is sneller dan de Mac waar ik nu op zit te werken en ik die vrij zware beeldbewerkings-klussen.

De iMac is een ‘familie computer’. Een geintregeerd ontwerp dat nauwelijk ruimte inneemt en qua design goed in een huiskamer past. Apple heeft met deze machine goed ingespeeld op de gebruiker die hobby-matig bezig is met zaken als videobewerking, beeldbewerking en games. In principe is deze computer erg veelzijdig. Daarnaast zitten in deze computer wél recente componenten zoals een G5 processor en een snelle videokaart.

Voor het werk dat jij wil doen valt de Mac mini af. Je hebt een loeisnelle PC staan die zoals je zelf zegt de nieuwste games gemakkelijk aankan. Dan zul je met een Mac mini teleurgesteld worden vrees ik. Dit is echt een computer voor ‘erbij’ of voor mensen die gewoon niet zo’n intensieve processen te verwerken hebben.
De iMac komt al in de buurt. Of deze qua snelheid in de buurt komt van je PC weet ik niet. Maar het is een fijne machine. In jouw geval zou ik voor de 20 inch versie gaan.

Uiteraard is er nog de G5 Powermac die nu in Dual Core processor uitvoering te krijgen is (4 G5 processoren). En ja… die is retesnel. Wel moet je om de Dual Core opstelling optimaal te benutten software gebruiken die Dual Core optimised is. Spellen zijn dat dus niet. Maar aan deze mac hangt een prijskaartje…

Zowiezo raad ik je aan om je bestaande PC zeker niet weg te doen. Vooral op het gebied van games is het aanbod voor Mac (in vergelijking met de PC) erg klein. Ook zul je af en toe software moeten draaien die alleen voor Windows te krijgen is. Je Mac en PC kunnen probleemloos in een netwerk met elkaar communiceren.

Ik zou zeker een iMac nemen. Je hebt veel beeldscherm ruimte nodig lees ik hierboevn, dus je zou ook het beste een 20´´ nemen. Maar die wel wat duurder dan de 17´´. Het hangt van je eigen keuzen af. Of je voor de 17 of 20´´ gaat.

[quote="wmstudio"]Het is of topic maar het meervoud van "euro" is "euro's" en niet "euri" of "euri's". Net zoals het meervoud van "auto" "auto's" is en niet "auti" or erger nog "auti's". Woorden eindigend op een "o" krijgen in het meervoud een "i" als laatste letter als het woorden zijn met een latijnse oorsprong. Het woord euro heeft duidelijk geen latijnse oorsprong.[/quote]

ja, en het is Latijnse in plaats van latijnse… 8) 8) :stuck_out_tongue: :wink:

Maar goed, back on topic: Heb je al een keuze gemaakt, Dloko, voor een iMac of een Mini?
Ik ben benieuwd! succes met je keuze!

Ik heb zondag een iMac 20" gehaald die van voor de update. Hij was 6 maanden gebruikt en zit nog steeds 2 1/2 jaar applecare op. Voor 1450 euro's heb ik hem gekocht met de specs die hieronder bij mijn signature staan. Denk dat ik wel een goede deal heb gemaakt. En hij draait als een zonnetje + het beeldscherm is echte kwaliteit. Ben ook een switcher en ik geniet er elke dag van. Trouwens vandaag ook nog mijn iPod video binnengekregen, dus het word een mooie kerst dit jaar.

Btw. Ik zou voor de iMac gaan een hele complete beeldscherm/machine in 1. Met alles erop en eraan. De mac mini is ook een leuk apparaatje dus wat je het handigst lijkt moet je gewoon doen. Alvast veel plezier met welke van de 2 je neemt.

Bedenk dat de kwaliteit van het beeldscherm van de 20" iMac een stuk beter is dan van de 17".

dloko,

Mijn tip is eigenlijk zowieso te wachten tot je systeem naar keuze zojuist een update heeft gehad. De iMac G5 word misschien vanaf 9-13 januari ook in het zwart geleverd. Net helemaal mijn smaak maar misschien wel die van jou (PC gebruiker toch?). Dan is er zowieso wel een update van de mac mini op komst sinds er nu al twee versies van elk model rondslingeren. Of dat de Intel is kan ik je niet garanderen al denk ik zelf van wel.

Ik zit zelf ook hierop te wachten. Ik koop misschien dus de Nieuwe Mac mini met waarschijnelijk 20" CD. Of ik wacht op de volgende iMac Update naar Intel en ga dan hopelijk ook naar 20". Bij mij zit er dan nog in mijn achterhoofd om mijn iBook te vervangen met een Intel PowerBook.

Even geduld nog, Macworld komt eraan, en het iMac 20" CD is op dit moment een beter scherm als de normale Apple Cinema Display qua Specs. Dus die zullen binnnenkort ook een update krijgen.

Bedankt voor alle hulp... maar ik heb toch maar iets compleet anders gekocht!

Een 12" PowerBook G4. De uitvoering zonder SuperDrive en een minder hoge resolutie voor externe beeldschermen… maar wel voor 1200 euro bij de Mailamac. Ik kon zo’n aanbieding gewoon niet laten liggen… een groter scherm komt nog wel hehe.

Nu afwachten tot hij hier is!

[quote:87039af67b="wmstudio"]Het is of topic maar het meervoud van "euro" is "euro's" en niet "euri" of "euri's". Net zoals het meervoud van "auto" "auto's" is en niet "auti" or erger nog "auti's". Woorden eindigend op een "o" krijgen in het meervoud een "i" als laatste letter als het woorden zijn met een latijnse oorsprong. Het woord euro heeft duidelijk geen latijnse oorsprong.[/quote:87039af67b]

late reactie misschien, maar er zijn in het latijn (of grieks) geen woorden die in de 1e naamval eindigen op ‘O’

onzijdige woorden zoals ‘muse um’ en ‘for um’ krijgen in het meervoud de uitgang ‘a’

als Latinist en Grieksist kijk ik nog steeds verbaasd naar mensen die sjieker willen voordoen door ‘Latijnse woorden’ te gebruiken wat vaak resulteert in een eigen onhandig nieuw woord (heb geen problemen met t woord ‘euri’ hoor, als mensen maar weten dat t nergens op slaat)