17'' iMac (intel) of 20'' iMac G5

Ik wil heel graag een iMac en ik vind de 20'' helemaal geweldig! Het probleem is dat 1800 euro voor de nieuwe 20'' veel te veel geld voor mij is, maar de 1400 voor de 17'' moet wel lukken alleen vind ik die weer wat minder tof en het zou voor mij qua beeldscherm een stap terug zijn want ik heb nu een 19'' scherm. Nu zat ik net te denken, de 20'' iMac G5 moet over een tijdje op de tweedehands markt een stuk goed koper worden, ik schat zo rond de 1400 euro..

Is het dan niet veel verstandiger om even wachten tot de 20’’ iMac G5 tweedehands goedkoper wordt en die dan te kopen inplaats van de 17’’ intel iMac? Ik wil zo’n 3 jaar met de nieuwe mac te kunnen doen terwijl ik nog steeds de nieuwste software kan draaien, dat moet toch wel uit te houden zijn met de G5?

Ik heb nu een Mac Mini en ik wil vooral een iMac kopen voor de snelheid, het design en het scherm…
Er zal toch de eerste 3 jaar niet veer verschil qua snelheid en de hoeveelheid aangeboden software tussen de intel en Power PC iMac?

Wat zal ik doen, 17’’ iMac (intel) of 20’’ iMac G5?

Op [url=http://www.tweedehandsmac.nl/]Twedehandsmac[/url] staan al meerdere 20" iMacs voor rond de €1200,-... zelfs al een paar met FrontRow en Ab voor €1600,-. Zou dan als ik jouw was wel het laatste model kopen, die specs zijn prima.

Maar je bent eigenlijk gek als je voor dat geld ook een nieuwe (Dual Core!!) iMac met Intel proc. kan kopen. Intel is the future man! Zou niet zo snel een nu al verouderde iMac kopen… de Engelsen hebben daar een mooi spreekwoord voor: “Penny-wise, pound-foolish”.

Als je het scherm formaat belangrijk vindt moet je voor de g5 gaan, ookal zou ik persoonlijk liever een nieuwe (al is het ppc) mac kopen inplaats van tweedehands. Je kan ook nog even doorsparen en dan een intel 20" kopen, dan zijn er inmiddels ook meer intel native apps zodat je nog beter gebruik kan maken van de core duo :wink:

je moet alle voor en nadelen naast elkaar zetten en bekijken wat voor jouw de belangrijkste argumenten zijn!

Hmzz ik houd niet van tweedehands..... als ik jou was zou ik een G5 nemen alleen ja andere kant ook weer niet al denk ik dat de G5 nog snel zat zal zijn voorlopig maargoed kan niet goed in de toekomst kijken. Ik hou niet zo van Intel in Mac..... maar das mijn mening.

Mooie tweedehandse vinden is best moeilijk denk ik ik vertrouw het ook nooit zo omdat je niet echt weet wat er mee gebeurd is. Ik zou dan nog even doorsparen of wat meer uigeven voor een nieuwe! En 17inch ja… ik vindt het opzich groot zat. Alleen is 19 wel ja groter 8)

wat is de resolutie van je 19" scherm?

Ik zou in jouw geval ff doorsparen en een iMac G5 kopen. Dit model is goed uitgekristalliseerd en alle software is er voor handen en werkt optimaal. De nieuwe Intel iMac is wel sneller maar ook alleen als de software native draait en niet geemuleerd wordt onder Rosetta (ook al beweert marketing anders). Ook is dit rev. A en wellicht zijn er nog kinderziektes. Ik zou dus gaan voor een bewezen concept..... iMac G5

Mocht je nog een tijd kunnen wachten en de Intel iMac rev. B aanschaffen dan heb je een betere deal. Dan zijn de eerste kinderziektes eruit en is er veel meer software voor handen die native kan draaien (universal binaries)

Succes.

[quote:00678ddb7a="Zweefvliegerke"]wat is de resolutie van je 19" scherm?[/quote:00678ddb7a]

1280x1024, ik weet het is in principe geen verschil met het scherm van de 17’’ imac maar qua grootte wel…

Het grote probleem is dat een vriend van me eind maart mijn Mac Mini wilt kopen en dat betekend dat ik een beetje onder tijdsdruk sta want ik wil namelijk echt niet langer dan een maand zonder een Mac…

Ik heb ook nog nooit van mijn leven iets tweedehands gekocht, misschien is het risico inderdaad te groot, maar de laatste iMac G5 (met iSight) is zo nieuw dat er nog garantie op zit, dan word het risico al een stuk kleiner… Ik zal toch nog eens even kijken hoe ik met mijn geld uit kom en ik zal even kijken of ik op een een of andere manier studente korting kan regelen… Ik zit namelijk nog op de middelbare school, is het dan toch nog mogelijk om aan studente korting te komen?

[quote:7150e7dc53="GordonNL"]Wat zal ik doen, 17'' iMac (intel) of 20'' iMac G5?[/quote:7150e7dc53] Gezien de lauwwarme prestaties van de Intel iMac, en de voordelen van een 20" scherm, lijkt me geen twijfel mogelijk: 20" G5.

Ik zou gaan zoeken naar een imac g5, de uitloper zou ik zeggen. Dan koop je tenminste nog een echte Mac. Intel is wat mij betreft nog een beetje trickie...., heb je die bagger gezien insite de nieuwe iMac G5? De mensen die op tweedehands hun recente 17/ 20" inch aanbieden kun je het nooit naar het zin maken. Altijd maar het nieuwste willen kan een voordeel voor jou zijn door een tweedehandse te nemen. En inderdaad voor 1400/1500 ben je al koper. Er zit een patroon in, kijk maar eens. Op de dag dat Steve nieuwe producten aankondigt is plots half Mac gebruikend Nederland panisch en wil zijn Mac verkopen. Nou hier draai ik nog even lekker door met mijn 3 week jonge iMac G5 20" en gelukkig nog een ECHTE Mac.

Ik heb jaren lang allerlei tweedehandsjes gehad. En voor het prijsverschil kun je wel een onverwachte reparatie opvangen. De meeste 20" zitten trouwens nog gewoon in hun garantie of hebben zelfs Apple Care. Weinig risico dus.

Ik zou lekker voor die 20" G5 gaan als tweedehandsje. Ik heb er zelf één en ik kan je maar één ding zeggen. Het is een cool ding en zijn geld dubbel en dwars waard (oh, dat waren twee dingen).

Echt effe doorsparen! En die mini raak je ook dan wel kwijt op www.tweedehandsmac.nl :)

Want van beide krijg je spijt, de 17" vind je straks te klein en de 20" 2-e hands vind je toch weer zonde dat je niet de nieuwste hebt gekocht voor die paar honderd euro meer!

dit is echt lastig :?

@ Uxmal

Ik denk niet dat er iemand op tweedehandsmac.nl is die 800 euro voor m’n mac mini + scherm over heeft, helemaal niet dalijk in maart wanneer misschien de nieuwe intel mac mini er is…

Ik ga toch nog maar eens kijken of ik het geld voor een 20’’ intel iMac voor mei bij elkaar kan schapen…

Heeft iemand nog tips om studenten korting te krijgen terwijl je nog op de middelbare school zit?

[quote:d9ce338427="GordonNL"]dit is echt lastig :?

@ Uxmal

Ik denk niet dat er iemand is op tweedehandsmac.nl die 800 euro voor m’n mac mini + scherm over heeft, helemaal niet dalijk in maart wanneer misschien de nieuwe intel mac mini er is…

Ik ga toch nog maar eens kijken of ik het geld voor een 20’’ intel iMac voor mei bij elkaar kan schapen…

Heeft iemand nog tips om studenten korting te krijgen terwijl je nog op de middelbare school zit?[/quote:d9ce338427]

Gewoon proberen te bestellen met studentenkorting. De kans dat ze het gaan nachecken is héél klein. Moesten ze het wel doen, dan is er nog niets verloren. Dan annuleer je die bestelling of zet Apple hem om naar het gewone tarief. Smoesje: “Oh, ik dacht dat dat ook voor leerlingen van het middelbaar was…”.

Wie niet waagt, niet wint :wink:

Ik zit ook op de middelbare school en heb mijn iMac ook gewoon met studentenkorting besteld, werkt prima!

Ik heb mijn mac (iMac G4-800) al weer bijne 3 jaar geleden 2ehands gekocht en heb daar nooit spijt van gehad. Ik kan nu nog steeds alle programma's die ik wil draaien en dat loopt allemaal nog best soepel.

Volgens mij kun je dus nu nog gerust een niet al te oude iMac G5 kopen en dan zal over 3 jaar de boel nog prima draaien. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er tegen die tijd al programmamakers zijn die hun programma’s alleen nog voor de Intel-Macs maken.

[quote:8a813bc029="GordonNL"]Heeft iemand nog tips om studenten korting te krijgen terwijl je nog op de middelbare school zit?[/quote:8a813bc029]

Heb je niet een oudere broer/zus/kennis die en > 18 is, en een studie volgt? Of toevallig een vader/moeder die onderwijzer is? :wink:

Waarschijnlijk zou niemand het controleren, maar misschien dat ze steekproeven oid nemen. Als je dan iemand kent die wel aan de “voorwaarden” voldoet, loop je natuurlijk geen risico.

Je krijgt vast niet voor niks een scherm met de volgende dingen als je de store voor studenten wilt bekijken:

[quote:8a813bc029=“Apple.nl”] Wie mag gebruikmaken van de Apple Store voor het Onderwijs?
Door te klikken op “Akkoord” bevestig ik het volgende:
•[b:8a813bc029] ik ben 18 jaar of ouder[/b:8a813bc029]
• [b:8a813bc029]ik ben een student[/b:8a813bc029] met een geldig bewijs van inschrijving voor een onderwijsinstelling in Nederland of ik ben als leraar, mentor of in een andere toezichthoudende functie verbonden aan een onderwijsinstelling in Nederland
• ik ga ermee akkoord dat Apple contact met mij opneemt met als doel mijn status te controleren. Ik zal bewijs van deze status overleggen als hierom wordt gevraagd en ik ga akkoord met de beslissing van Apple om mijn bestelling te weigeren als ik geen bewijs kan overleggen dat door Apple als geldig wordt geaccepteerd. De beslissing van Apple in dezen is bindend. [/quote:8a813bc029]

Zoals ik al zei, De kans is klein dat iemand het controleert maar als je iemand laat bestellen die het officieel wel mag, weet je zeker dat het goed is! :slight_smile:

Ik heb wel een nicht die studeert maar tegen de tijd dat ik het geld heb zal zij wel afgestudeerd zijn :P .. Maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Ik heb vanmiddag voor het eerst even 'aan' de iMac Intel 17" gevoeld. Wat opgenomen met de iSight en wat effecten er op losgelaten, allemaal standaard natuurlijk. En ik moet eerlijk zeggen de snelheid viel mij tegen. Ik kan niet zeggen dat het ca. 2x zo snel is als mijn 2.1 GHz.Nee eerst indruk... Even hem wakker maken leverde een 10 sec strandbal op.

Zal nog wat meer testjes gaan doen (als hij al niet eerder verkocht is)
Men had er diverse binnen gekregen 17" en 20" iMac Intel modellen.

Als ik de reacties lees, vallen de intel iMacs behoorlijk tegen. Het zal zeker geen trage machine zijn, maar misschien omdat ze het presenteren met "2x zo snel als de G5" zal het al gauw tegenvallen.

Wat ik ook een groot minpunt vind is dat bijvoorbeeld photoshop niet lekker draait, in ieder geval niet sneller als op de G5. Hiervoor moet eerst een nieuwe versie photoshop uitkomen en dat zal nog wel even duren denk ik. Dus op het moment zou ik zeker voor een G5 kiezen.

Ben je trouwens op de hoogte van de verkoop van ‘Demo modellen’ in Utrecht bij a-mac?
(ik weet overigens niet of de site up-to-date is)

iMac G5 Apple demo
20"/2.0/512/250GB/Superdrive

• SALE € 1.499 *
    20"/1,8/512/160GB/Superdrive
  • SALE € 1.399 *

Volgens mij is dit niet het model met iSight. maar ik zou daar persoonlijk niet zoveel waarde aan hechten als het systeem verder vergelijkbaar is, en dat is het.

@Sietse_

bedankt voor de tip, maar ik ga denk ik voor de [b:fd066e8331]20’’ intel iMac[/b:fd066e8331]…! Ik mag wat geld van mijn ouders lenen. Als het goed is gaat het helemaal goed komen! :smiley: