1e review iTunes 4

Goed, met het gelukkige nieuws dat ik net heb gekregen dat ik nog mp3's kan encoden, ga ik nu maar de 1e review schrijven:

Laten we beginnen met het grootste nieuws: de iShop :slight_smile:

Eenmaal geklikt op het nieuwe music store knopje, was ik verbaasd…
Snel, simpel, gelikt, en vooral, een stoot van een geluidskwaliteit ondanks een bitrate van 128kbit.
Nou wist ik dat AAC goed klonk, vanwege het comprimeren van filmpjes en op internet gooien m.b.v Mpeg 4, maar dat het met muziek ZO gedetailleerd klonk: nee
Goed, hierover verder niets te zeggen, je kan alles previewen (fantastisch), alles is snel, gelikt, gestroomlijnd, als het hier in nederland beschikbaar is is het 1e wat ik koop het nieuwe 3 doors down album. Op deze manier een stuk goedkoper. (en dan hoop ik dus wel dat ik dat nog op cd kan branden, anders heb ik helemaal geen fluit aan deze dienst, maar dat zien we tegen die tijd wel)

Punt 2: De interface

Hier schrok ik me dood, wat een foeilijke knoppen heeft iTunes ineens, vreselijk. en wat dat maffe puntje in de volume slider doet vraag ik me ook nog steeds af… ook het nieuwe lettertype staat me compleet niet aan.
Een ander punt dat me opviel was het spontaan verschijnen van een nieuw knopje langs shuffle, we kunnen nu plaatjes aan mp3’s en playlists hangen. Leuke optie, maar weinig zinnig. Een mogelijk punt van verbetering is het automatisch opzoeken van de artiest aan de hand van ID3 tags
Wat je ook opvalt als je een algehele blik werpt op het beestje, het geheel is allemaal net wat platter geworden, alsin safari en iPhoto
Verder de gouwe ouwe iTunes look :wink:

Punt 3: Branden

1 verbetering t.o.v. het branden, is de mogelijk om het nu op dvd op te slaan, een optie die ik vreselijk miste, bedankt apple!

Punt 4: DRM

Zoals nu bekend, ook wij maccies moeten er nu aan geloven: Digital Rights Management…
Wat dit precies gaat inhouden voor mij persoonlijk is me nog niet bekend, er liggen nog geen restricties op mp3’s, maar op gekochte AAC audio komt dit wel degelijk. De uitwerking snap ik nog niet, maar volgens mij is het allemaal vreselijk onhandig in het alledaags gebruik.
Ik zie nog wel wat de toekomst mij bied, en verder… ik hoop dat het niet erger wordt…

Punt 5: Visualisation

Het viel me gewoon even op tijden het spelen: We hebben een nieuwe kleurenspuger!
Het begint niet meer met die oude vertrouwde oranje gloed met 2 rondjes bestaande uit puntjes, neenee, we hebben nu een compleet willekeurig begineffect, samen met zo te zien een scala andere effecten :slight_smile:
Ziet er op het feestje toch weer leuker uit :wink:

Punt 6: Netwerk sharen

Niks op aan te merken verder, ontzettend handig en werkt voor zover ik zie hier ontzettend goed. Deze optie is echt iets wat mijn familie een hoop schijfruimte gaat schelen, nu hoeven we niet meer ieder een aparte collectie bij te houden, prachtig!

Punt 7: Library

De database is (in ieder geval voor mijn gevoel) een heel stuk sneller geworden, het zoeken kan nu tussen artiesten en albums e.d. en het gaat nu bijna onmiddelijk, terwijl ik eerst wel eens een halve seconde moest wachten per letter. Scrollen gaat ook heel wat soepeler

Conclusie:
Dit is even een review van iTunes 4 na het kort spelen ermee.
Het is allemaal net wat gelikter en sneller, en de nieuwe opties zijn talrijk. Alle opties die we hadden zijn er nog en apple is met DRM nog niet te ver doorgegaan, zoals microsoft het probeert.
Mijn favoriete mp3 speler is zojuist nog een heel stuk beter geworden!
Goed werk apple! :smiley:
Zoiets als dit maakt mij nou trots om een apple bezitter te zijn, hiermee blaas je winamp rechtstreeks van z’n sokken

bij mij begonnen die visuele effecten wel weer met dat geel oranje :-(

maar wel dat Apple logo uit het midden weg

Bij mij was het lettertype ook foei lelijk (geen anti-aliasing)! :evil:

Oplossing: Systeemvoorkeuren > Algemeen > Schakel anti ali…et punt grootte [9] of kleiner. → Even de [9] op [8] zetten en dan weer terug op [9] !

Nu heb je weer een mooi lettertype! Ongelofelijk lomp hoe Apple dit voor elkaar heeft weten te krijgen, bijna iedereen heeft deze ‘fout’ !

edit: Hmm zie dat iemand me al voor was in een ander topic hierover :roll:

rendezvous werk hier niet :x

ik zie mijn collega’s wel, maar na een tijdje draaien schiet itunes terug naar mijn eigen library

Prachtige knoppen. Totaal geen last met lettertype. Smaken verschillen. Retestrak zo en naar mijn idee mucho faster... :P

SuperApp!!

Maar dat DRM, hoe werkt dat? Een gekochte song kun je denk ik niet uit iTunes halen. Op deze manier houdt iTunes controle over wat er met de song gebeurt. Waarschijnlijk kun je hem ook niet uit de music library krijgen (of is hij onzichtbaar).
Als dit niet zo is, dan kun je namelijk iTunes 3 naast iTunes 4 draaien en wel meer dan tien cd’tjes branden.

ik kan mijn iPod nog steeds niet aan 2 libraries koppelen! :x

[quote:0bdefcd01e="lucasraggers"]SuperApp!!

Maar dat DRM, hoe werkt dat? Een gekochte song kun je denk ik niet uit iTunes halen. Op deze manier houdt iTunes controle over wat er met de song gebeurt. Waarschijnlijk kun je hem ook niet uit de music library krijgen (of is hij onzichtbaar).
Als dit niet zo is, dan kun je namelijk iTunes 3 naast iTunes 4 draaien en wel meer dan tien cd’tjes branden.[/quote:0bdefcd01e]
ze zeggen dat je er wel een cdtje mee kunt branden…kan je daarna dat cdtje niet gewoon rippen??

[quote:ff54c38988="lucasraggers"]SuperApp!! ze zeggen dat je er wel een cdtje mee kunt branden...kan je daarna dat cdtje niet gewoon rippen??[/quote:ff54c38988]

En als je een cd kan branden, wat is het probleem, toch? :smiley:

Ik bedoel, het gaat me ook niet om eindeloos kopieren, als ik het op mijn mp3 speler kan gooien en in mijn discman stoppen, dan vind ik het goed genoeg :).

(helaas, nog geen verlichte ziel met iPod, die dingen zijn echt te duur :()

Verder is AAC soms toch niet wat ze beloofd hadden met goede kwaliteit, ik heb een tijdje lopen luisteren…
De cleane muziek klinkt prachtig, rap, meeste pop, alle rustigere nummers, werkt prachtig.
Maar als je dan eens naar bijvoorbeeld Bad Religion luistert, dat klinkt voor geen bal, een gigantische lading fouten erin voor je gehoor… toch wel jammer dat ze niet gewoon hebben gekozen voor een iets hogere bitrate.

hier een leuke [url=http://www.fortune.com/fortune/technology/articles/0,15114,447333,00.html]artikel[/url] over apple music store.

[quote:0855d7fbc3]
Apple has also come up with a copy-protection scheme that satisfies the music industry but won’t alienate paying customers. You can burn individual songs onto an unlimited number of CDs. You can download them onto as many iPods as you might own. In other words, the music is pretty much yours to do with as you please. Casual music pirates, however, won’t like it. The iTunes jukebox software will allow a specific playlist of songs or an album to be burned onto a CD ten times. You can burn more than that only if you manually change the order of the songs in the playlist.

And anybody who tries to upload iTunes Music Store songs onto KaZaA will be shocked. Each song is encrypted with a digital key so that it can be played only on three authorized computers, and that prevents songs from being transferred online. Even if you burn the AAC songs onto a CD that a conventional CD player can read and then re-rip them back into standard MP3 files, the sound quality is awful. [/quote:0855d7fbc3]

[quote:cbedd84778="Willaaam!"] (helaas, nog geen verlichte ziel met iPod, die dingen zijn echt te duur :()[/quote:cbedd84778]

Je mag de mijne voor een schappelijk prijsje overnemen: 10 Gb.

Trouwens, je kunt in iTunes ook de bitrate van AAC aanpassen (tot 320).

[quote:259f2abdae="June"]And anybody who tries to upload iTunes Music Store songs onto KaZaA will be shocked. Each song is encrypted with a digital key so that it can be played only on three authorized computers, and that prevents songs from being transferred online. Even if you burn the AAC songs onto a CD that a conventional CD player can read and then re-rip them back into standard MP3 files, the sound quality is awful. [/quote:259f2abdae]

Best wel slim systeem, maar bij rerippen (bijvoorbeeld muziekcd mounten mbv toast) werkt het niet.

Hoeveel kosten de songs en albums eigenlijk? En hoe betaal je? Ik heb nog niet geëxpirementeerd...

Het kan voorlopig nog niet, donderdag komt er vanaf Bunnik een officiële reactie over hoe en wat. In de VS is het $ 0.99 per song en $ 10 per cd, wat relatief goedkoop is aangezien een cd daar $ 16 kost. Maar dan heb je natuurlijk geen inlay, etc.

Kopen gaat via een creditcard.

0,99 US Dollar, is trouwens US ONLY

[quote:cfd8f7f265="Jør"]rendezvous werk hier niet :x

ik zie mijn collega’s wel, maar na een tijdje draaien schiet itunes terug naar mijn eigen library[/quote:cfd8f7f265]
Je moet de op de firewall (System Preferences -> Sharing) van OSX poort 3689 openzetten dan doet ie het waarschijnlijk wel

[quote:0b7325ab19] Punt 2: De interface

Hier schrok ik me dood, wat een foeilijke knoppen heeft iTunes ineens, vreselijk. en wat dat maffe puntje in de volume slider doet vraag ik me ook nog steeds af…
[/quote:0b7325ab19]

ja willaaam!, die knoppen van de nieuwe iTunes vind ik ook maar errug LELIJK…

…ziet toch iedereen dat dat nie beter is geworden…
:stuck_out_tongue:

De knoppen zijn vreselijk, maar de afspeellijsten via redezvous zijn super. Ik zet mijn itunes nu aan en heb tal van extra afspeellijsten van iemand die hier ook met zijn maccie in het netwerk hangt, zonder iets te hebben afgesproken...

Ja eigenlijk, US only...

we kunnen er over discussiëren maar we kunnen er geen bal mee doen.

Zou da nog komen voor onze streken ook???