1ste project met succes afgewerkt !...wat nu ...?

m'n eerste project is nu klaar en staat terug op mini dv casette . graag wou ik nu weten wat ik dien te behouden of te back uppen voor het geval ik nog later iets wil veranderen.

op mijn externe waar het project opstaat wil ik wat plaats maken voor iets nieuws .
op de interne staat de finalcut express documents file(autosave , thumbnail etc.)
wat en HOE dien ik te deze zaken veilig op te bergen voor later gebruik ?

harry

Dat ligt er nogal aan (als ik de vraag goed begrepen heb) Als je alles goed hebt gedaan, hebben alle clips een verwijzing naar de tape (nummering enz.). In principe kan je nu de codelijst als enige bewaren. Je moet dan later wel alles weer laden vanaf de brontapes. (reconnect media) En jammer dan van de effecten enz. Persoonlijk zou ik alles gewoon bewaren als het belangrijk genoeg is. Of (en dat kan ook): af is af. Klaar! Als het al naar de tape is weggeschreven en je bent tevreden, waarom dan nog iets veranderen? Ervaring leert dat veranderingen later (bijna) altijd verslechteringen zijn. Mijn tip: Laat een kritisch en onafhankelijk iemand naar het project kijken. Schrijf de kritiekpunten op; Verander de kritiekpunten als je het ermee eens bent; en wees tevreden.

Nu ja eigenlijk vroeg je dat niet :roll:

Hoi,

Dick heeft gelijk.
Ook ik gooi alles weg na een montage. Voor mij is dat project dan AF!
Natuurlijk als je ooit nog eens een creatieve bui krijgt en alle effecten wil proberen, moet je natuurlijk wel wat files bijhouden.

Hou dan sowieso de renderfiles bij, de audio files…etc…egenlijk dus je hele FCEdoc map :?
Als je later ook niet meer wil importeren moet je al je Dv bestanden dus ook ijhouden, of ben ik mis???

Misschien dat een ‘professional’ hierop meer kan antwoorden, ik begrijp dat die niet zo snel alles kunnen weg gooien, als er een klant later nog iets anders wil…

Suc6
KOen76

Zoals dick eigenlijk al zei komt er een tijd waarbij je je project gewoon als af moet beschouwen.

Wat back-uppen betreft is het 't beste om je project met de betreffende seq’s te bewaren (deze zijn vaak niet groter dat 2Mb) je kan dan alle bestanden die in je capture scratch staan weggooien.

En als je alleen je 1 seq wilt bewaren kun je beste een EDL maken, CMX3600 is het meeste voorkomende formaat hiervoor.