1TB €129 HDD in iMac?

Zou je deze harde schijf in een intel iMac kunnen plaatsen? [url]http://www.pixmania.nl/nl/nl/666541/art/samsung/spinpoint-hd103uj-f1-seri.html[/url]

[img:21e508d0a7]http://img502.imageshack.us/img502/8297/mailinformatiquetrad02uk9.jpg[/img:21e508d0a7]

Aangezien de standaard interne HD van een intel iMac ook een SATA (Serial ATA) disk is, lijkt het me mogelijk. Zijn de maten hetzelfde?

Nou, ik zou zeggen veel succes want makkelijk wordt het vervangen niet.

Ik denk dat die hardeschijf geen probleem mag vormen. Het is een secuur werkje, maar het is doenbaar. Als je nog in je garantie periode zit, misschien toch even overwegen of het het risico wel waard is, en of je niet beter een externe firewire 800 drive kan kopen?

Alessinds, hier is iemand die het gedaan heeft, en een handleiding erbij op het net gezet heeft.
Veel succes, als je het doet mag je hier altijd je verhaal komen doen :slight_smile:

http://www.amfiteatar.org/content/view/155/78/lang,en/

Euh, klopt de vormfactor wel? Had de iMac niet zo'n kleine 2.5" drive, in plaats van een 3.25" drive?

EDIT:
Even gechecked en het klopt: het is gewoon een 3.25" drive. Je zit goed dus :slight_smile:

[quote:32eb6b7555="cailin coilleach"]Even gechecked en het klopt: het is gewoon een 3.25" drive. Je zit goed dus :)[/quote:32eb6b7555]

even ter verbetering het is 3.5 inch en geen 3,25 inch die bestaan niet. Deze drive kan je dus inderdaad in je iMac bouwen alleen is het een hels karwei. Je mag namelijk de glasplaat van je mac halen want daarachter zit de hdd. alvast succes.

ach, zo moeilijk is het ook niet, gewoon de instructies volgen. Een HD vervangen van een ti-book of ibook G4 was heel wat lastiger

[quote:75b289a710="awi"]ach, zo moeilijk is het ook niet, gewoon de instructies volgen. Een HD vervangen van een ti-book of ibook G4 was heel wat lastiger[/quote:75b289a710]

Als hij een moderne iMac heeft is het klusje ongeveer vergelijkbaar…

En persoonlijk zou ik die 1TB Samsung overslaan want daar heb ik al in een paar systemen problemen mee gehad om 'm herkend te krijgen.

129 euro is wel erg goedkoop. Zetten Premium Resellers ook nieuwe harde schijven in iMacs?

Ja, daar betaal je voor de schrijf en de arbeidskosten.

Volgens mij is die Samsung schijf luidruchtig, dus daar ga je dan met je fluisterstille imac. Ik had gewoon een externe HD gekocht en je het werk bespaard.

@arnoud

Kun je dat wat specificeren? Ik namelijk juist allemaal goede verhalen gelezen…
Welke systemen waren dat? En is er een beter alternatief?

Het lijkt me wel wat zo;n mooie schrijf hoor… heb nu in m’n MacPro: 160 + 250 + 360 + 500

zo’n ratjeote mag wel naar: 1000 + 1000 + 1000 + 1000

:wink:

[quote:dea5852c98="Petje"]Volgens mij is die Samsung schijf luidruchtig, dus daar ga je dan met je fluisterstille imac. Ik had gewoon een externe HD gekocht en je het werk bespaard.[/quote:dea5852c98]

Wat een FUD, Samsung schijven behoren tot de stilste op de markt. Dit is dan nog een relatief luidruchtige, maar in vergelijking met andere merken valt het best mee (selecteer ‘idle noise’, de Samsung is 27 / 88 )

Inbouwen van een schijf in een nieuwe iMac is niet iets wat ik graag zou doen. Je moet oa het scherm verwijderen en dat is bepaald geen pretje: ontzettend kwetsbaar (ervaring). En als je het stukmaakt dan maak je het ook meteen goed stuk. Dan heb ik het nog niet eens over andere risico’s.
Een interne harddisk is in veel opzichten superieur aan een externe harddisk, maar ik zou me afvragen of die voordelen en het geringe bedrag dat je je bespaart (je kunt een losse externe behuizing kopen en deze schijf daar in stoppen; zo’n behuizing kost een paar tientjes) opwegen tegen het toch niet geheel denkbeeldige risico dat je iets stukmaakt.

ja gaat lukken

veel plezier :smiley:

Je kan nu nog steeds een Externe HD Case kopen. Zie wel dat de Case een SATA aansluiting bevat, dat heeft je HD ook, IDE of ATA werkt niet. Zorg er daarnaast voor dat het product ook voor Mac gemaakt is, anders ben je niet zeker dat het werkt.

Misschien is het ook goed om even naar de warmteontwikkeling van deze schijf te kijken. Als deze meer warmte afgeeft dan een 'goedgekeurde' schijf, dan zou het nog voor problemen kunnen zorgen in een krappe iMac.

Tja, ik heb al een 750gb TimeMachine HD aan mn computer hangen dus dat wordt dan weer erg vol op mn desktop. Een iMac is nou zo mooi omdattie all-in-one is. Heeft iemand ervaring met het uitbesteden van de installatie aan een premium reseller?

Ik heb ooit eens hiernaar geïnformeerd en destijds zei men dat zelfs wanneer een geautoriseerde Apple Service Centrum de installatie uitvoert de garantie alsnog komt te vervallen.

Als je een witte iMac hebt is het nog wel te doen, maar bij die aluminium iMacs zou ik er absoluut niet aan beginnen.

Ik heb 4x een Spinpoint in mijn Mac Pro zitten en merk dat de machine stiller, sneller en veel minder warm is dan met de schijven die er voorheen in zaten. Ik ben erg blij met deze schijven ...

Ik heb een intel iMac (early 2006). De garantie is er dus al een tijdje vanaf. Is de installatie door een Premium Reseller duur?