2 Accounts standaard?

Hoi,

Om me nog wat extra voor te bereiden op de komst van mijn iMac heb ik van lynda.com de video tutorials gedownload. Erg duidelijk allemaal, prima tutorial.

Maar nu heb ik een vraagje, in de video geven ze als tip om 2 accounts te maken. De eerste, die je standaard aanmaakt bij de eerste setup, als admin account, en die gewoon zo houden. En daarnaast nog een account, die je dan altijd gebruikt. Als reden werd gegeven dat als je het dan echt verkloot met je (2e) account, dat je dan altijd terug kan inloggen naar de eerste omdat dan alles weer ok is.
Ervan uitgaande dat dit inderdaad goed werkt ben ik dit ook van plan.

Wat ik me nu afvraag;

1. Die 2e account, kan ik die ook instellen als admin (ipv user) zodat ik nog wel alle mogelijkheden heb? (en als ik dat verkloot terug gaan naar de 1e admin account)
  2. Als ik mijn eerste account de naam “Admin” oid geef, en de tweede account “Evil_Koekje”, zie ik dan wanneer ingelogd in de 2e account Evil_Koekje als thuismapnaam?

Bvd. :slight_smile:

Als iemand nog een mooie externe HD case weet die bij een iMac past + linkje is dat ook meer dan welkom! :slight_smile:

[quote:b56eaffacf] Maar nu heb ik een vraagje, in de video geven ze als tip om 2 accounts te maken. De eerste, die je standaard aanmaakt bij de eerste setup, als admin account, en die gewoon zo houden. En daarnaast nog een account, die je dan altijd gebruikt. Als reden werd gegeven dat als je het dan echt verkloot met je (2e) account, dat je dan altijd terug kan inloggen naar de eerste omdat dan alles weer ok is. [/quote:b56eaffacf]

Ja dat kan. Daarom moet je ook dat Admin account alle rechten over alle gebruikers geven. Je kunt dan met dat Admin account documenten bewaren / verwijderen op het moment dat jij je account in de soep hebt geholpen.

[quote:b56eaffacf]
Wat ik me nu afvraag;

1. Die 2e account, kan ik die ook instellen als admin (ipv user) zodat ik nog wel alle mogelijkheden heb? (en als ik dat verkloot terug gaan naar de 1e admin account)
    [/quote:b56eaffacf]

Dat kan, je maakt met de Admin een tweede account aan en geeft die ook alle rechten. In het account zelf kun je dat uiteraard niet doen, dat zou een beetje vreemd zijn…

[quote:b56eaffacf]
2. Als ik mijn eerste account de naam “Admin” oid geef, en de tweede account “Evil_Koekje”, zie ik dan wanneer ingelogd in de 2e account Evil_Koekje als thuismapnaam?
[/quote:b56eaffacf]

Ja, als gebruiker zie jij alleen je eigen thuismap anders zou je die van meerdere gebruikers ook kunnen zien. Ook past de naam zich aan de gebruiker aan, want dat is uiteraard JOUW stukje disk met JOUW naam.

Bedankt, is me volkomen duidelijk nu. :)

Als Leopard uit is met Time machine, en ik hang er gewoon een externe schijf aan, (ik wil later graag een éen-op-éen kopie maken) dan is dat gekloot met accounts en users niet meer nodig neem ik aan? :innocent:

Dat kan nu in principe ook wel.

Zorg dat je ieder een harde schijf hebt, voorzien van firewire, en zet daar je OSX op. Start op vanaf die firewire disk. Op die manier heeft iedere gebruiker zijn eigen “computer” met zijn eigen instellingen en andere zaken. Wel zo veilig voor een ieder zijn eigendommen.

Zoek maar eens op “firewire opstarten”