2 Accounts

Hallo,

Zeer recent overgestapt van Windows naar een MAC. Ook de router vervangen door een TimeCapsule. Er resteren nog twee problemen. In eerste instantie alle software geïnstalleerd en (helaas) ook een Windows-deel aangemaakt (met gebruik van Parallels) i.v.m. de VPN-verbinding die alleen maar onder Windows schijnt te draaien. Alles werkt goed onder mijn account.

Ook voor mijn vriendin een account aangemaakt, maar het MAC-office pakket was niet direct zichtbaar in de zgn. Dock. Zonder eigenlijk na te denken opnieuw een soort installatie-opdracht gegeven en (zonder CD) werd de software ook onder de nieuwe account geïnstalleerd en werkt nu zonder problemen. Wel werd er in aanvang om benodigde schijfruimte gevraagd. Als ik nu kijk met Finder zie ik maar 1 map met Office. Vreemd of niet toch.

Nu wil ik onder deze andere nieuwe account met Parallels ook het Window-deel benaderen, maar bij het aanklikken van Parallels wil de MAC nu ook deze software opnieuw gaan installeren. Ook wil de MAC onder deze account opnieuw XP gaan installeren.

VRAAG:
Het moet toch mogelijk zijn om eenmaal geïnstalleerde software te gebruiken onder meerdere accounts??? Zo ja, graag jullie hulp?

Alvast dank en groeten,

Paul

P.S. het andere probleem betreft geen OS-probleem (denk ik). Het betreft het delen van bestanden van de Windows PC die nog in het netwerk “hangt”. Dit probleem zal ik melden onder de bestemde rubriek op dit forum.

[quote:eae8a48996="Arts"]het andere probleem betreft geen OS-probleem (denk ik). Het betreft het delen van bestanden van de Windows PC die nog in het netwerk "hangt". Dit probleem zal ik melden onder de bestemde rubriek op dit forum.[/quote:eae8a48996] [url=http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/11404.html]Bestanden delen met Windows-computers[/url] [url=http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/8203.html]Windows-computers configureren om bestanden te delen met Mac-gebruikers[/url] [url=http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/nl/8213.html]Bestanden die zijn toegevoegd aan een in Windows gedeelde map, worden niet op de Mac weergegeven[/url]

Om een (al geinstalleerd) programma aan de dock toe te voegen, kan je het eenvoudigweg vanuit de finder, map Applications (of de NL-vertaling daarvan), naar de dock slepen.

Parallels slaat vermoedelijk de virtuele machine op in een map in de homedir van de gebruiker die als eerste de boel installeerde en gebruikte. En vermoedelijk kan/mag de tweede gebruiker daar niet bij.
Je zou het kunnen verplaatsen naar een map waar iedereen bij kan. Daarna zul je vermoedelijk Parallels moeten vertellen (2x, voor beide users!) waar de VM’s opgeslagen zijn.

Dank voor de tip. Dat slepen lukt inderdaad. Parallels stond reeds in gedeelde map en in mijn omgeving kan ik bij importeren kiezen uit virtuele machines. Alleen bij de account van mijn vriendin is geen virtuele machines beschikbaar. Waar zou ik heen moeten bladeren om uit te komen bij de virtuele machine die ik gebruik. Of moet ik deze virtuele machines (waar is die dan weer te vinden) ook weer plaatsen in een gedeelde map?

Gr Paul

Ik heb het "de virtuele machine" in mijn omgeving gevonden. Was door de MAC geplaatst in de submap Paralles in de "hoofdmap" Documenten. Bovenaan staat echter de opmerking "gedeeld", het bleek echter niet mogelijk om dit bestand zichtbaar te maken vanuit de andere account.

Ik heb het bestand verplaatst naar een andere map met gedeelde bevoegdheden (overige hebben beide accounts de status beheerder). Wederom getracht bestand te benaderen vanuit de andere account en nu wel zichtbaar. Ook de eigenschappen van het bestand bekeken en de bevoegdheden (onderaan) aangepast zodat iedere gebruiker toegang heeft.

Nu vanuit Parallels onder de nieuwe account het bestand benaderd, krijg ik de melding dat het bestand geen virtuele machine bevat.

Iemand nog een suggestie.

Weer dank en groeten,

Paul

[quote:b61c197ab4="Arts"]Ik heb het "de virtuele machine" in mijn omgeving gevonden. Was door de MAC geplaatst in de submap Paralles in de "hoofdmap" Documenten.[/quote:b61c197ab4] Niet door de Mac (let op de spelling ;)) maar door Parallels. Dit omdat je Parallels gebruikt hebt onder jouw account — dus worden de instellingen, virtuele machines, enz. die jij gemaakt hebt, ook in jóuw account bewaard. Als je vriendin Parallels in haar account gebruikt (door in de Finder naar de map /Programma's/Parallels te gaan en dan Parallels op te starten) en een virtuele machine maakt, zal die in haar account bewaard worden, waardoor jij er geen toegang toe hebt. Dat is het hele punt van accounts, maar (en vat dit niet verkeerd op) iets dat de gemiddelde Windowsgebruiker totaal lijkt te ontgaan … :)

Gelukkig kun je in Parallels ook een andere virtuele machine (VM) openen dan die in de standaardmap. Als je Parallels opstart, kik dan op de knop [i:b61c197ab4]Choose…[/i:b61c197ab4] in het venster waar je een VM kunt kiezen. Je kunt dan navigeren naar een andere map en daar een VM kiezen.

Wat dit betekent is dat je de Windows-VM die je hebt in jouw account, kunt zetten in een andere map waar jullie allebei bij kunnen. Om er maar een voor de hand liggende keuze te noemen, wat denk je van de map /Gebruikers/Gedeeld … ? :slight_smile:

[quote:b61c197ab4=“Arts”]Bovenaan staat echter de opmerking “gedeeld”, het bleek echter niet mogelijk om dit bestand zichtbaar te maken vanuit de andere account.[/quote:b61c197ab4]
Dat is omdat gedeeld wat anders betekent dan je denkt :slight_smile: Het betekent dat de map vanaf een andere computer zichtbaar is, niet dat een gebruiker op de lokale computer er ook bij kan.

[quote:b61c197ab4=“Arts”]Nu vanuit Parallels onder de nieuwe account het bestand benaderd, krijg ik de melding dat het bestand geen virtuele machine bevat.[/quote:b61c197ab4]
Dat is wel een beetje vreemd … Heb je wel alle bestanden verplaatst? Een VM bestaat in Parallels uit een map met daarin meerdere bestanden, met onder andere de namen [VMnaam].hdd (de “harde schijf”) en [VMnaam].pvs (een bestand met informatie over de VM); hierbij moet je [VMnaam] natuurlijk vervangen door de eigenlijke naam van de virtuele machine. Als je de hele map verplaatst zou het gewoon moeten werken.

Beste Jakko,

Een zeer duidelijke uitleg. Kan bijna niet anders dan een juiste analyse zijn. Ik heb inderdaad maar een deel verplaatst. Ik ga morgen even een poging wagen om alles om te zetten zoals je aangeeft en ik zal in de toekomst geen hoofdletters meer gebruiken voor de A(a) en C(c).

Jij en eerdere forumleden, nogmaals dank voor jullie reactie.

Gr Paul