2 internet verbindingen?

Momenteel heb ik een internet verbinding via kabel (telenet). Deze komt binnen op een PowerMac G4 die als server gebruikt wordt. Op deze computer staat internet sharing aan waardoor de rest van de computers die aan het netwerk hangen toegang hebben tot het internet.

Nu hebben wij wel eens geregeld dat telenet problemen heeft en wij voor een paar uur geen internet hebben. Ook gebeurt het wel eens dat we een paar 100mb moeten uploaden naar een klant of een drukker waardoor internet voor een paar uur tergend traag is. Voor de zekerheid wil ik er een tweede internet verbinding nemen bij een andere provider (ADSL).

Is het mogelijk, als ik een derde ethernet kaart in onze server stop, om die tweede internet verbinding ook te sharen over locaal netwerk? Zodanig dat als er 1 internet verbinding druk bezig is of niet werkt er altijd wordt gekozen voor de snelste weg? En moet ik daat MacOS X Server voor installeren, of kan dat ook met de gewone MacOS X?

Vooropgesteld dat ik het niet 100 procent zekerheid durf te zeggen denk ik dat wat je wilt niet kan, twee actieve internet verbindingen tegelijkertijd. het lijkt mij dat je dan adresseringsproblemen krijgt, ik moet er nog eens over nadenken maar mijn eerste reactie is dat het niet kan. het tweede wat je wilt gaat zeker niet, internet sharing twee maal. wanneer je internet sharing aanzet op je server gaat er een softwarematige router werken, die het verkeer tussen internet (het door de ISP gegeven IP-adres) en je computers in het netwerk regelt.

Kun je 1 computer in je netwerk hangen die DEDICATED UPLOAD server wordt? Dan hang je daar je 1ste ADSL verbinding in. Vervolgens sluit je je nieuwe verbinding aan (heb dan wel een xtra telefoon lijn nodig denk ik) op de server die alle mac-jes van interpret moeten voorzien.

Ik heb het zelf nog niet geprobeert, maar het lijkt me sterk als dit niet kan. Zorg wel dat de “upload” server een ander IP adres krijgt - dan de internet server. Misschien moet je ze zelfs in verschillen de subnetten zetten. Maar ik weet zeker dat er een oplossing is te vinden.

Zeg maar meerdere gateways op 1 netwerk maken.

Nog een idee:

neem voor iedere internetverbinding 1 computer. geef deze een uniek IP adres. (moet sowie so al!) Zet daar internet verbinding delen aan! maak op de internetgebruikende macjes 2 lokties aan. Ieder met een verschillende gateway. (gateway = mac met internetverbinding)

Misschien is dit niet de IP-technisch verantwoorde uitleg maar denk wel dat het zo ongeveer moet werken!

crazy ivan, ik denk dat het zo inderdaad kan werken, maar dan heb je wel twee computers die direct aan internet hangen, en niet alles via 1 server. Ik zag dat er trouwens ook routers bestaan die de mogelijkheid hebben om er meerdere adsl/kabel modems aan te hangen zodat je meerdere internet verbindingen tegelijkertijd hebt.

Als er zo'n router bestaat, dan kan dat in theorie toch ook met software mogelijk, niet? Heeft MacOS X Server niet meer mogelijkheden op dat vlak? Ik heb OS X Server 10.2 wel aangekocht maar gebruik het niet. Ik weet zelfs niet echt wat het verschil is... :-/

Ja in theorie moet het ook met 1 computer kunnen. Kwestie van goed configureren:

NIC1 - 1e adsl
NIC2- 2e adsl
NIC3- LAN

Krijg je met ADSL een IP adres toegewezen op je NIC?

(Network Interface Card)

Met adsl weet ik het niet. Ik heb momenteel kabel en wil het nu gaan combineren met ADSL, zodat als een van de twee uitvalt ik altijd internet heb...

Maar met kabel krijg is altijd een (vast) ip adres toegewezen, en voor zover ik het me kan herinneren van bij vrienden, krijgen die via ADSL een dynamisch ip.

Wout,

ben wel nieuwsgierig naar je vorderingen :grin: