2 macs - gegevens uitwisselen

Hallo maccers,

Morgen wordt mijn nieuwe iMac geleverd  :D en nu is mijn vraag of alleen d.m.v Airport mijn oude iMac en de nieuwe met elkaar kunnen samenwerken? Of is dit ook mogelijk d.m.v. kabels?

B.v.d

mac-ofiel

via ethernet

Je kunt voor een paar tientjes (euro) een 4-poorts Ethernet hub en twee kabels kopen.

Meteen handig als je straks een ADSL aansluiting krijgt  ;)

Jan

[quote:post_uid3="JanWeijers"]Je kunt voor een paar tientjes (euro) een 4-poorts Ethernet hub en twee kabels kopen.

Meteen handig als je straks een ADSL aansluiting krijgt :wink:

Jan[/quote:post_uid3]
Hallo Jan,

Bedankt voor je uitleg. ADSL heb ik gelukkig al een tijd.

Gr,

mac-ofiel

[quote:post_uid0="Mac-ofiel"]Hallo maccers,

Morgen wordt mijn nieuwe iMac geleverd :smiley: en nu is mijn vraag of alleen d.m.v Airport mijn oude iMac en de nieuwe met elkaar kunnen samenwerken? Of is dit ook mogelijk d.m.v. kabels?

B.v.d

mac-ofiel[/quote:post_uid0]
Als je een AirPort basisstation hebt kunnen beide Macs met elkaar comminiceren en met beide tegelijkertijd het internet op omdat het station ook als hardwarerouter fungeert.
Ik heb wel eens ooit iets gelezen, maar of dat op dit forum was weet ik niet meer, dat je dit met een hub ook mogelijk was maar kan niets met zekerheid zeggen, wellicht dat anderen hierop kunnen aanvullen.

Heb je geen basisstation dan heb je zoals reeds gezegd een hub nodig, maar dan kan je maar met één Mac tegelijktertijd verbinding hebben met het internet omdat jouw account bij de ISP slechts voor een Mac (verbinding) geldt.

Een hard- of softwarerouter kan een account verdelen over meerdere computers, m.a.w. je betaald voor één account en gebruikt in feite meerdere waarbij ik wel wil vermelden dat sommige ISP's steekproefsgewijs de hoeveelheid data per verbinding kunnen meten om ilegaal gebruik van meerdere verbindingen op één lijn te controleren.
De ISP's hebben wel speciale (duurdere) accounts waarbij je met meerdere computers tegelijk het internet op mag.

Groet,
Bert

[quote:post_uid0="Bert"]Ik heb wel eens ooit iets gelezen, maar of dat op dit forum was weet ik niet meer, dat je dit met een hub ook mogelijk was maar kan niets met zekerheid zeggen, wellicht dat anderen hierop kunnen aanvullen.[/quote:post_uid0] Een hub is geen hardwarerouter en aan zo'n hub heb je dus niet genoeg om meerdere computers op het internet te krijgen. Met een hub kun je alleen een lokaal netwerkje bouwen.

Wel kan OS 10.2 als softwarerouter fungeren.

Jan

Voor de volledigheid, ik wil gewoon een netwerkje opzetten en heb aan 1 mac genoeg om het internet op te gaan. Als ik het bovenstaande dus goed begrijp heb ik alleen een hub nodig?

mac-ofiel

dikke blaat allemaal. 2 macs hebben alleen maar een ethernetkabel nodig. Wil je dan ook nog internetten? dan moet het zo:

1: Koop brakke oude pc met 2 netwerkkaarten (10mbits, liever 100mbits)  + een swith (ethernet, prefereer 100 mbits of hoger)
2: Installeer een systeem op de pc waarmee je netwerken kan (LINUX dus ofzo)
3: Sluit netwerkkaart 1 aan op het internet (hoeeft niet per se 100 mbit te zijn omdat het internet toch niet zo snel is (nog))
4: sluit de andere netwerkkaart aan op de switch (zelfde verhaal)
→ je router is nu klaar
5: Sluit je mac aan op de switch met een ethernetkabeltje
6: als je de pc hebt geconfigureert (of oude mac ofzo), dan kan je allemaal internetten en ook nog eens filesharen… zorg wel dat overal 100 mbits is in het interne netwerk. voor internet boeit het niet :slight_smile:

MVG
EJ

Hallo Elger,

Ik heb even op Chipmunk gekeken en vond dit:

Ethernet Kabels (Twisted Pair - Cross Over)

Dit zijn de zogenaamde 'Cross over' kabels die u moet gebruiken als u twee computers direct op elkaar wilt aansluiten zonder tussenkomst van een Hub. Bij ons zijn deze kabels rood.

Type Lengte Art# Prijs
Ethernet kabel Twisted Pair CrossOver 5 meter A-4695 € 16,83

Hier heb ik dus genoeg aan.

Alvast bedankt,

mac-ofiel

[quote:post_uid0="Elger"]dikke blaat allemaal. 2 macs hebben alleen maar een ethernetkabel nodig. Wil je dan ook nog internetten? dan moet het zo:

1: Koop brakke oude pc met 2 netwerkkaarten (10mbits, liever 100mbits) + een swith (ethernet, prefereer 100 mbits of hoger)
2: Installeer een systeem op de pc waarmee je netwerken kan (LINUX dus ofzo)
3: Sluit netwerkkaart 1 aan op het internet (hoeeft niet per se 100 mbit te zijn omdat het internet toch niet zo snel is (nog))
4: sluit de andere netwerkkaart aan op de switch (zelfde verhaal)
→ je router is nu klaar
5: Sluit je mac aan op de switch met een ethernetkabeltje
6: als je de pc hebt geconfigureert (of oude mac ofzo), dan kan je allemaal internetten en ook nog eens filesharen… zorg wel dat overal 100 mbits is in het interne netwerk. voor internet boeit het niet :slight_smile:

MVG
EJ[/quote:post_uid0]
Voor direkt verbinding tussen 2 Mac's voor de goede orde een cross-over ethernetkabel.

Kan ik voor de router-oplossing op een oude Mac gebruik maken van de vaste ethernetverbinding op het moederbord (10 Mb) en een aparte 100 Mb PCI-kaart naar de swith.

Omdat de servers van kabel-ISP's altijd checken op het zgn. mac-adres (hardware-adres) moet ik waarschijnlijk eerst met deze oude Mac (PM7200) via een browser contact maken met mijn kabel-ISP zodat de servers van mijn kabel-ISP het mac-adres van de PM7200 kunnen vastleggen.
De specifieke software van IPNetRouter werkt hardwarematig op dezelfde wijze, waarom voegen zij daar nog genoemde software bij?
Het enige voordeel wat ik op dit moment zie is dat je met de software het mac-adres kan simuleren van de Mac die ik nu gebruik voor het internet.

Wat is het wezelijke verschil tussen een normale hub en een swith?

Groet,
Bert

Je kan idd een 100 mbit kaartje gebruiken en een crosslink kabel moet tussen 2 makjes :)

ik weet niet het verschil tussen een hub en een switch. maar toch weet ik dat je een switch moet hebben voor de internetverdeeling.

ik heb het nog nooit geprobeerd met een oude mac, maar er zijn nog genoeg sites waar dat wel te vinden is…

mvg
EJ

De nieuwe iMacs (alle nieuwe Macs) hebben niet eens meer een crossed ethernet kabel nodig.

Maar inderdaad als je 2 Macs wilt connecten en op minnimaal 1 ook wilt internetten zou ik toch een hub gebruiken, aangezien 2 ethernet kabels in een iMac niet zo lekker gaat.

Oplossing is inderdaad een hub (of natuurlijk Airport). Maar dan moet ik wel weten wat voor een internet connectie (en provider!) je gebruikt.

Adriaan

[quote:post_uid0="Adriaan Mol"]De nieuwe iMacs (alle nieuwe Macs) hebben niet eens meer een crossed ethernet kabel nodig.

Maar inderdaad als je 2 Macs wilt connecten en op minnimaal 1 ook wilt internetten zou ik toch een hub gebruiken, aangezien 2 ethernet kabels in een iMac niet zo lekker gaat.

Oplossing is inderdaad een hub (of natuurlijk Airport). Maar dan moet ik wel weten wat voor een internet connectie (en provider!) je gebruikt.

Adriaan[/quote:post_uid0]
Hallo Adriaan,

Ik heb Mxstream en Planet als provider. Ik gebruik op dit moment al wel een hub waar ik allerlei randapparatuur aan heb hangen, maar ik denk dat jullie een andere hub bedoelen, of niet?

mac-ofiel

Een router heb je nodig om je internet-connectie te delen. Je kunt het ook softwarematig doen maar ik heb daar geen goed ervaringen mee.

[quote:post_uid0="Mac-ofiel"]Ik gebruik op dit moment al wel een hub waar ik allerlei randapparatuur aan heb hangen, maar ik denk dat jullie een andere hub bedoelen, of niet?[/quote:post_uid0] Wat je nu in gebruik hebt is een zgn. USB-hub waar je dus meer randapparatuur aan kan hangen zoals schijven, scanners, digitale fotocamera's enz. enz.

Wat je nodig hebt bij meer dan twee computers is een zgn. netwerkhub voor een ethernet-netwerk voorzien van UTP-bekabeling.

Let wel even op dat je voor een Gb-netwerk specifieke UTP-bekabeling nodig hebt.

Succes,
Bert