2 schermen op imac G5 of mac mini ?

Goedemorgen

Ik ben van plan een nieuwe mac te kopen.
Alleen was mijn vraag of het mogelijk is om bij de mac mini en de imac G5 een 2e monitor aan te sluiten. Zodat je je palleten op 1 scherm kan zetten en werken op de andere.

MVG Daniel

Ja dat kan, met het iMac gaat dit iets makkelijker.. De iMac heeft namelijk nog een extra mini-DVI uitgang..

Klopt, maar let wel: alleen de nieuwe iMac (met intel dus niet G5) heeft de mogelijkheid om een scherm a-synchroon aan te sturen. De 'oude' iMac (G5) heeft alleen een vga aansluiting die het signaal van het interne scherm uitstuurt.

Je kan toch niet op een MacMini 2 beeldschermen aansluiten?

Let wel ook op de nieuwe iMac kan geen 2e scherm aansluiten, met een eigen bureaublad. De iMac's, iBooks en de Mac Mini hebben deze fucntie niet. Alleen de PowerBook's hebben dit. En natuurlijk de "grotere" video kaarten in de G5. Er zit een beperking in de video chipset die alleen de synchrone weergave ondersteud...

koen zegt van wel

Weer een hoop verwarring hier.

1. De Mac Mini heeft maar 1 DVI uitgang, dus je kan er maximaal één monitor (DVI, maar ook VGA of Video via verloopjes) rechtstreeks op aansluiten.

2. De iMac G5 heeft een mini-VGA uitgang (dus geen DVI). Je kan met een verloopje naar VGA en Video er een VGA monitor of televisie of beamer op aansluiten. Op die extra monitor krijg je dan hetzelfde beeld te zien als op het scherm van de iMac G5 (mirroring). Je hebt op de iMac G5 de screen spanning doctor (een gratis programmaatje) nodig, dat je firmware aanpast als je wil screen spannen, dus als je op de andere monitor een uitbreiding van je desktop ruimte wil hebben.

3. De nieuwe iMac Core Duo heeft een mini-DVI uitgang (dus beter dan de mini-VGA op de iMac G5s). Je kan daar met verloopjes zowel DVI monitoren, VGA monitoren als televisies en beamers op aansluiten. Bovendien heeft de iMac Core Duo geen beperking meer tot de mirroring mode. Dus zonder de screen spanning doctor kan je al gelijk je desktop uitbreiden.

Even samengevat, en met alle huidige Macs op een rijtje:

Er zijn dus op dit moment drie typen video poorten op Macs te vinden:
mini-VGA (iBook G4, iMac G5)
mini-DVI (12" PowerBook G4, iMac Core Duo)
DVI (Mac mini, 15"/17" PowerBook G4, MacBook Pro, Power Mac G5)

En screen spanning is op alle Macs die op dit moment te koop zijn mogelijk, behalve op de Mac mini (simpelweg omdat er maar één beeldscherm-uitgang op zit, en hij geen ingebouwd beeldscherm heeft). En op de iBooks en iMac G5s is er dus nog de Screen Spanning Doctor voor nodig om de firmware aan te passen.

Wel cool dat die nieuwe iMac asynchrone weergave ondersteunt!! Nou weet ik weer niet of ik de 20" zal kopen. Met de 17" en een extern scherm heb ik ook een boel extra scherm

nb mooi helder Buzz D, dank

[quote:6292b14c21="Wildmac"]Let wel ook op de nieuwe iMac kan geen 2e scherm aansluiten, met een eigen bureaublad. De iMac's, iBooks en de Mac Mini hebben deze fucntie niet. Alleen de PowerBook's hebben dit. En natuurlijk de "grotere" video kaarten in de G5. Er zit een beperking in de video chipset die alleen de synchrone weergave ondersteud...[/quote:6292b14c21]

de nieuwe IntelMac wél :smiley:

ja dat zegt buzz ook

Dus als ik het goed heb kun je via een DVI-uitgang of een mini-DVI-uitgang een mac mini of een macbook op je televisie aansluiten? Ik zit er over te denken om een macbook te bekomen voorr erbbij, maar vind het wel fijn om een groter beeld te hebben als je thuis bent, en dan zou aansluiten op een mooie lccd-telvisie best wel een uitkomst zijn.

[quote:ef59449c94="Janwillemschilt"]voorr erbbij ... lccd-telvisie[/quote:ef59449c94] Iets te veel r's, b's en c's :D , maar je hebt het goed!

met een speciale spllitter kan je altijd meerdere schermen aansluiten maar met een meerkost natuurlijk