2 vragen over Classic

Ik heb 2 vragen over Classic:

• Welke fonts moeten absoluut in de Lettertype map blijven staan? Volgens mij zijn er maar een stuk of 10 echt nodig voor het systeem, maar ik heb er 50 instaan en wil dus wat weggooien.

• Is het mogelijk om Classic te updaten? Wanneer ik het regelpaneel programmatuurupdate kies in Classic mode, zegt het systeem dat dat niet kan in Classic (9.2.2) Is er uberhaubt nog een nieuwere versie dan OS9.2.2 en zo ja, is dat een nuttige update en hoe kan ik die installeren? Opstarten in OS9 (opstartschijf) gaat verschrikkelijk traag en volgens mij lukte het ook daar niet om te updaten.

Arjen (die benieuwd is naar Tiger)

> pokerface:

waarom fonts weggooien uit OS9? veel ruimte zal het niet besparen, conflicten met die van OS X heb ik nog niet meegemaakt. 9.2.2 is de laatste en doet (deed?) het prima.

groet: Viva

btw: OS 9.2.2 nog steeds nodig hier, grmmppff

OS 9.2.2 is de laatste pre-OSX versie. Daar valt dus weinig aan te updaten. De traagheid in Opstartschijf die je bedoelt is zeker wanneer je een icoon van een schijf aan klikt. Bij mijn weten is dit helaas niet anders.

De fonts in OS 9 maken wel degelijk veel uit, qua snelheid. Welke er precies ‘essentieel’ zijn, weet ik niet maar het zullen er waarschijnlijk idd een stuk of tien zijn. Ik weet alleen niet zeker welke je kunt weggooien. Je zou kunnen proberen OS 9 te installeren op een andere Mac en dan kijken wat er op gezet wordt. Dan heb je er waarschijnlijk een stuk of 20 à 30 die je weg kan gooien.

Pas op met fonts:

— Laat in ieder geval de fonts staan die het systeem zelf installeert.
— De nieuwere versie’s van Adobe Illustrator, Photoshop, InDesign en Acrobat installeren zelf ook lettertypen in het systeem. Verwijder deze niet, want als één van deze programma’s start, wordt er eerst in de systeemmap gekeken of de fonts aanwezig zijn. Zoniet, dan start het programma direct op met een foutmelding.

Schijf controleren en defragmenteren is ook gezond op zijn tijd.

En idd, Classic gaat niet verder dan 9.2.2.

Wat voor een computer heb je?

OS 9 heeft in ieder geval Chicago, Charcoal, Geneva en Monaco nodig. That's All, eventuele andere fonts kun je via Suitcase beheren. 50 fonts in je fontmap lijkt me overigens redelijk wat, bij OS9 maakt dat inderdaad wel uit met het opstarten. In OSX overigens wordt ook gekeken naar de fonts die in je OS9 systeemmap zitten. Dus als je vanuit OSX deze fonts nodig hebt, zul je ze toch in je OSX fontmap moeten plaatsen.

Photoshop vertikt het om onder een times aan de slag te gaan en Office wil de Mishowaka oid zien... Voor de rest merk je het wel als je een font wil weghalen of de Finder dat pikt... Geneva, Monaco en Charcoal (Chicago hoeft zelfs niet eens dacht ik) zijn de meest voor de hand liggende...

Chicago is geloof ik inderdaad alleen nodig bij pré Systeem 9. Maar als ik het goed heb krijg je toch een twintig- / dertigtal fonts als standaard bij een installatie bijgeleverd, zoals Wingdings, Courier, Ariel, Apple Chancery....

kwestie van alle programma's sluiten en de map Lettertypes (fonts) in de systeemmap (Sustem folder) opschonen...

Het verhoogd de snelheid van Classic aanzienlijk…