2 x Help! (o.a. Ik kom niet meer terug in OS X)

Ik heb enkele dagen terug Mac OS X v10.2 op mijn iMac (oude stijl) geinstalleerd, omdat het installatieprogramma van mijn iPod slechts werkte op MacOS X, en deze installatie verliep in zekere zin succesvol (in zekere zin, omdat mijn beeldscherm sinds de installatie niet meer normaal heeft gefunctioneerd; er zit in een kromming in het sherm, dan weer ontbreekt groen, dan weer rood, dan weer doet hij het in het geheel niet en nee, dit ligt niet aan de systeeminstellingen... kent iemand dit probleem en weet hij/zij wat het is en hoe ik het op kan lossen?). Maar... aangezien mijn huisgenoten, en medegebruikers van de iMac niet zoveel zagen in MacOS X, en we om die reden af hadden gesproken dat ik OS X slechts zou gebruiken om mijn iPod te beheren, heb ik in de systeeminstellingen ingesteld dat mijn iMac opstart met Mac OS (opstart in OS 9, dus niet dat OS 9 als een soort VirtualPC in Mac OS X wordt gedraaid). En nu... kom ik Os X niet meer in. ...weet iemand hoe dit moet? Ik word volslagen gek, alhier.

p.s. Het defecte beeldscherm was er overigens al voordat ik had ingesteld dat de iMac als OS9-computer diende op te starten - met die instelling heeft het kapotgaan van van mijn monitor (ik typ nu kijkend naar een blauwig scherm, waarbij het midden groter is dan de boven- en onderkant) niets te maken.

1] Tijd voor een nieuwe mac? Een kapot beeldscherm is wel het laatste wat je met een iMac moet hebben. 2] Je verhaal is wat onsamenhangend. Wat wij altijd graag willen weten is wat je dan precies voor je neus hebt staan: een iMac model zusenzo, zoveel geheugen, systeemversie en welke OSX je er op hebt gezet. (originele X cd's of een CD die bij een ander model Mac hoorde?) 3] via het regelpaneel 'opstartschijf' moet je OSX weer kunnen selecteren. Als je een oud OS9 systeem had dan zou het kunnen zijn dat je regelpaneeltje te oud is. Volgens mij staat deze op de installatieCD, maar als je me een PB stuurt met je emailadres wil ik je wel even een nieuwere opsturen...

[quote:947fcd77d2="Deskman"] 3] via het regelpaneel 'opstartschijf' moet je OSX weer kunnen selecteren. Als je een oud OS9 systeem had dan zou het kunnen zijn dat je regelpaneeltje te oud is. Volgens mij staat deze op de installatieCD, maar als je me een PB stuurt met je emailadres wil ik je wel even een nieuwere opsturen...[/quote:947fcd77d2]

Je mac opstarten met de alt-toets ingedrukt laat in ieder geval zien welke zijn geinstalleerd.
Je kan dan selecteren van welk systeem je wil opstarten.

Ja, dat is wel zo, maar dat onthoud hij niet as far as I know. En op mijn oude machine (9600) werkt deze truc helemaal niet.

[quote:1cdabf05fd="Andre"]Je mac opstarten met de alt-toets ingedrukt laat in ieder geval zien welke zijn geinstalleerd. Je kan dan selecteren van welk systeem je wil opstarten.[/quote:1cdabf05fd] Werkt alleen bij installaties op verschillende partities/volumes, niet als de OS'en op één volume staan.

Beeld dat krom trekt... Is de firmware wel ge-update?

[quote:fe253a861a="GuusKaandorp"]Maar... aangezien mijn huisgenoten, en medegebruikers van de iMac niet zoveel zagen in MacOS X, en we om die reden af hadden gesproken dat ik OS X slechts zou gebruiken om mijn iPod te beheren, heb ik in de systeeminstellingen ingesteld dat mijn iMac opstart met Mac OS (opstart in OS 9, dus niet dat OS 9 als een soort VirtualPC in Mac OS X wordt gedraaid). En nu... kom ik Os X niet meer in. ...weet iemand hoe dit moet? Ik word volslagen gek, alhier. [/quote:fe253a861a]

Als je zowel OSX als OS 9 op dezelfde partitie hebt staan zul je je opstartsysteem aan moeten geven via het regelpaneel “opstartschijf” (OS9) of via “Systeemvoorkeuren > opstartschijf” in OS X.
Vervolgens herstart je en zit in het besturingssysteem dat je hebt aangegeven. Wil je dat je huisgenoten weer starten in 9 dan zul je dat alvast aan moeten geven voor je de Mac uitzet.

Ik zou ze OSX-les gaan geven. Tenzij je verder geen OS X software hebt, want dan zit je alsnog in 9 te werken.

even off topic... aah welkom broertje van mijn oud klasgenoot ;)

[quote:e8f9fd1503="GuusKaandorp"] mijn beeldscherm sinds de installatie niet meer normaal heeft gefunctioneerd; er zit in een kromming in het sherm, dan weer ontbreekt groen, dan weer rood, dan weer doet hij het in het geheel niet en nee, dit ligt niet aan de systeeminstellingen... kent iemand dit probleem [/quote:e8f9fd1503]

Nou en of we dat probleem kennen. Honderden, nee duizenden mensen zijn je voorgegaan. Je hebt je firmware niet geupdate. Dus voorlopig niet terug gaan naar OS X, maar vanuit OS 9 de nieuwe firmware er op zetten. Helaas heeft Apple verzuimd in 10.2 daarvoor een waarschuwing in te bouwen. Maar de nieuwe firmware staat geloof ik wel op de installatie-cd van 10.2. Je moet versie 4.19 hebben voor de iMac.
Verder is omschakelen naar OS X een fluitje van een cent. De alt-toets indrukken werkt alleen als beide systemen op een eigen partitie staan. Anders is het een kwestie van bij het starten de 9 of de X ingedrukt houden. En je kunt ook nog vanuit het ene systeem herstarten in het andere: in OS 9 inregelpaneel opstartschijf OS X kiezen en omgekeerd in OS X in Systeemvoorkeuren>Opstartschijf OS 9 kiezen.

...het lag inderdaad aan de FirmWare, waarvan ik wel een flauw vermoeden had dat ik die moest updaten, maar waar geen melding of wat dan ook over verscheen, en ik had inderdaad versie 4.19 voor de iMax nodig en die stond inderdáád op de Mac OS X 10.2-cd. Mijn iMac functioneert nu beter dan ooit, zowel in OS9 als in X, alleen het hele doel van de operatie, mijn iPod laten werken op mijn iMac, is maar ten dele geslaagd: hij herkent de iPod wel, maar niet iTunes... Maar, a la, dat is weer een ander probleem. Dank jullie wel nogmaals, allemaal.

Dat van die firmware lag voor de hand, maar je zei dat hij dat ook al deed onder OS9. Dat klopt dan toch niet? Of heb ik iets gemist?