200GB HD toont 128GB

Hallo,

Ik heb al veel slechte ervaringen met harde schijven en dat blijft zo duren denk ik. Omdat de harde schijf van mijn 250GB Maxtor OneTouch kapot gegaan is (na garantieperiode) wilde ik een nieuwe ATA schijf kopen als vervanging. Tot nu toe stak er een 60GB Maxtor in dus de USB en Firewire controllers van de behuizing zijn zeker in orde.

De nieuwe harde schijf is een Seagate (met 5 jaar garantie, dat vind ik nu héél belangrijk!). Probleem is dat zowel Windows als Mac OS X maar 128GB ontdekken. De controller van de OneTouch behuizing moet harde schijven van groter dan 128GB kunnen ondersteunen want er zat verdorie een 250GB harde schijf in!

Ik heb een iMac G5 dus ik kan het toestel niet intern aansluiten. Mijn ouders hebben een redelijk nieuwe (+/- 1,5 jaar oude) AMD Athlon 64 computer met MSI moederbord. Daarop heb ik de schijf aangesloten en precies hetzelfde probleem. Ik kan me niet inbeelden dat een vrij recente computer geen harde schijven kan weergeven van meer dan 128GB. Het probleem is niet enkel in Windows XP, als ik opstart met de PowerMagic diskettes dan wordt ook maar 128GB weergegeven.

Nu ben ik redelijk radeloos. Natuurlijk kan ik nog een BIOS update doen van het MSI moederbord (met alle mogelijke gevaren) maar ik denk niet dat na 1,5 jaar men zou ontdekken dat het moederbord niet overweg kan met grote harde schijven. Gedurende de eerste maanden heb ik wel telkens BIOS updates gedaan. Als harde schijf zit er een S-ATA 160GB Maxtor in de PC.

Het is eigenlijk wel de bedoeling dat de 200GB harde schijf bruikbaar is in de behuizing. Ik heb niet voor niets meer betaald om toch nog een oude ATA i.p.v. nieuwe S-ATA harde schijf te hebben! En als de schijf niet werkt in de behuizing kan ik ze niet aansluiten op mijn iMac :frowning:

Waarschijnlijk is de oplossing:
Met Windows XP bak die de 200GB wel kan weergeven de schijf formateren in FAT32
De schijf terug in de USB/Firewire behuizing steken
Hopen dat de OneTouch behuizing nu wel de 200GB toont onder Mac/Windows

Ik weet dat FAT32 niet de beste keuze is maar de schijf moet zowel onder Windows als Mac perfect leesbaar zijn en dus denk ik niet dat ik een keuze heb.

Alvast bedankt,

Fabian

Misschien dat hier een [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=50182&highlight=200]oplossing[/url] is?

[quote:73f2fa4e3b="pieter010"]Misschien dat hier een [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=50182&highlight=200]oplossing[/url] is?[/quote:73f2fa4e3b]

Jammer genoeg helpt dat niet.

1. Firewire behuizing: gebruik ik al en zou moeten werken!!! Raar dat het niet gaat :frowning:
  2. PCI kaartje met ATA bus: gaat niet in iMac G5

heb je al een keer geprobeerd te booten met je osx install cd en dan te partioneren vanuit disk util?

welke versie osx heb je eigenlijk?

dit heb je wel gedaan? (komt van western digital site)

[quote:369876b5c4]
OS X supports WD FireWire drives without any special software.

[b:369876b5c4]If the drive has been working in a prior Mac OS:[/b:369876b5c4]
Boot the system.

Turn the drive on, leaving the FireWire cable disconnected. Wait 20-30 seconds for the drive to spin up completely and then attach the FireWire cable to the back of the drive.

The drive should mount on the desktop.

To unmount the drive, drag the icon to the trashcan.

[b:369876b5c4]If the drive is new:[/b:369876b5c4]
Boot the system.

Turn the drive on, leaving the FireWire cable disconnected. Wait 20-30 seconds for the drive to spin up completely and then attach the FireWire cable to the back of the drive.

Use Disk Setup in the Disk Utilities folder.

To find Disk Setup, access the Applications folder.

Next, open the Utilities folder.

Click on the Disk Utility icon.

When Disk Utility opens up, you can choose Disk First Aid to test the drive, or select Drive Setup to partition and initialize the drive.

Note: OS 10.0 or 10.1 only supports Firewire hard drives up to 137Gb.
[/quote:369876b5c4]

[quote:64b2e3b527] [b:64b2e3b527]USB and FireWire hard drives are not affected by motherboard BIOS capacity limitations. The FireWire 1394a, USB 1.1, and USB 2.0 protocols natively support 48-Bit LBA (Logical Block Addressing). The 48-Bit LBA standard is for addressing support of hard drives larger than 137GB.[/b:64b2e3b527] There may be an Operating System limitation related to drives over 137GB. By default Windows 98 Second Edition, Windows Millennium, and Windows 2003 support 48-Bit LBA.

All Mac Operating Systems later than 9.0 support 48-Bit LBA natively.

For Windows 2000, Service Pack 3 (or later) must be installed to add 48-Bit LBA support to Windows.

For Windows XP, Service Pack 1 (or later) must be installed to add 48-Bit LBA support for Windows.

These Operating System updates can be downloaded from Microsoft’s Website.
It is important to realize that the reported capacity of a large drive may often appear as less than expected. Please remember that, depending on the particular utility used, the capacity of the hard drive can be reported in either decimal gigabytes (where 1 GB = 1,000,000,000 bytes) or in binary gigabytes (where 1 GB = 1,073,741,824 bytes). Highlighting your C: drive in Windows Explorer reports the drive capacity in binary gigabytes. For example, a WD2000BB hard drive’s capacity will be reported as approximately 186 binary gigabytes. For more details about this issue, please see Answer ID 615.
[/quote:64b2e3b527]

dit staat ook op de western digital website, je zou dus zeggen, dat het probleem niet in osx zit,
maar eerder misschien een conflict tussen je ATA adapter van je external case in conflict met
je nieuwe schijf? tenzij je nog niet alles geprobeerd hebt natuurlijk :slight_smile:

[quote:31fc9f0966="redmar"]heb je al een keer geprobeerd te booten met je osx install cd en dan te partioneren vanuit disk util?

welke versie osx heb je eigenlijk?

dit heb je wel gedaan? (komt van western digital site)
[/quote:31fc9f0966]

Mac OS X 10.4

Disk Utilities ziet maar 128GB die ik kan laten formateren maar niet in FAT32 want dit wordt niet ondersteunt. Hoe dan ook blijft het probleem van 128GB :frowning: Dus ja ik heb dat al gedaan.

Heb je de jumpers op de schijf gecontroleerd? Soms zie ik wel eens een jumper staan waarmee je de capaciteit van de schijf kunt beperken. Waarschijnlijk om de schijf compatible te maken met oudere controllers.

[quote:b0dd59d8f5="redmar"]dit staat ook op de western digital website, je zou dus zeggen, dat het probleem niet in osx zit, maar eerder misschien een conflict tussen je ATA adapter van je external case in conflict met je nieuwe schijf? tenzij je nog niet alles geprobeerd hebt natuurlijk :)[/quote:b0dd59d8f5]

Dat vrees ik ook. Maar het is niet normaal dat de recente PC van m’n ouders met Windows XP SP2 hetzelfde probleem heeft! :frowning:

Nu zal ik proberen de schijf intern aan te sluiten op een oudere Pentium 4.

Volgens mij zal de OneTouch externe case wel overweg kunnen met de schijf zodra de 200GB geformateert is. Nadat mijn OneTouch 250GB kapot was kon Mac OS X via Schijfhulpprogramma ook nog tonen dat de schijf 128GB groot (i.p.v. 250GB) was maar er niets meer mee doen. Eigenlijk is het wel raar … Misschien is er toch nog wat meer mis met de case en is het niet enkel de 250GB Maxtor die kapot is (die is zeker kapot want intern aangesloten op een PowerMac G4 en AMD PC kon er niets meer mee gedaan worden).

[quote:ca0f8c3b8c="macpro"]Heb je de jumpers op de schijf gecontroleerd? Soms zie ik wel eens een jumper staan waarmee je de capaciteit van de schijf kunt beperken. Waarschijnlijk om de schijf compatible te maken met oudere controllers.[/quote:ca0f8c3b8c]

De schijf staat nu op Master. Dat lijkt me normaal.

Update: toch maar eens uitgetest, hetzelfde probleem bij Cable select. Bij Slave draait de schijf rondjes zonder dat Mac OS X iets detecteert.

larridon... weet je zeker dat het een 200GB schijf is? Misschien heeft de verkoper per ongeluk een kleinere schijf gepakt! Zou zomaar gebeurt kunnen zijn, aangezien als je hem zonder Case aansluit op een recente PC je nog altijd niet meer ziet dan 128GB. Of misschien is er gewoon wat mis met de schijf zelf... Terug naar de winkel dus! :mrgreen:

[quote:581cafc79e="Pink Grapefruit"]larridon... weet je zeker dat het een 200GB schijf is? Misschien heeft de verkoper per ongeluk een kleinere schijf gepakt! Zou zomaar gebeurt kunnen zijn, aangezien als je hem zonder Case aansluit op een recente PC je nog altijd niet meer ziet dan 128GB. Of misschien is er gewoon wat mis met de schijf zelf... Terug naar de winkel dus! :mrgreen:[/quote:581cafc79e]

Goede vraag :wink: Maar er staat op de schijf 200GB dat was het eerste dat ik bekeken heb :slight_smile:

[quote:0b5c74d84b="larridon"][quote:0b5c74d84b="macpro"]Heb je de jumpers op de schijf gecontroleerd? Soms zie ik wel eens een jumper staan waarmee je de capaciteit van de schijf kunt beperken. Waarschijnlijk om de schijf compatible te maken met oudere controllers.[/quote:0b5c74d84b]

Update: toch maar eens uitgetest, hetzelfde probleem bij Cable select. Bij Slave draait de schijf rondjes zonder dat Mac OS X iets detecteert.[/quote:0b5c74d84b]
Er zijn meer jumper instellingen dan Master/Slave/Cable Select.
Kun je eens het exacte merk/type van die schijf geven?

[quote:7552f52526="macpro"][quote:7552f52526="larridon"][quote:7552f52526="macpro"]Heb je de jumpers op de schijf gecontroleerd? Soms zie ik wel eens een jumper staan waarmee je de capaciteit van de schijf kunt beperken. Waarschijnlijk om de schijf compatible te maken met oudere controllers.[/quote:7552f52526]

Update: toch maar eens uitgetest, hetzelfde probleem bij Cable select. Bij Slave draait de schijf rondjes zonder dat Mac OS X iets detecteert.[/quote:7552f52526]
Er zijn meer jumper instellingen dan Master/Slave/Cable Select.
Kun je eens het exacte merk/type van die schijf geven?[/quote:7552f52526]

Nu test ik de schijf in een Dell P4. Hopelijk gaat het nu wel om 200GB te zien en formateren.

Specs.: Seagate HD 200 GB 7200rpm U/ata 8MB Cache 8.5ms - ST3200822A

P.S. Sorry dat ik eerst Western Digital schreef. Vrijdag heb ik twee harde schijven gekocht (één voor een vriend) en ik was eventjes merken door elkaar aan het halen.

Ik heb hetzelfde probleem: maxtor 200 Gb in externe behuizing geeft maar 128Gb. Ik moest door met een project maar ik wil toch wel op 186Gb uitkomen uiteindelijk. Project staat er nog op dus ik kan er niet mee experimenteren, maar ik ben wel benieuwd naar de oplossing. Misschien terug mee naar de winkel?

[url=http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st3200822a.html]Hier[/url] kun je alle info over de schijf krijgen. De jumper setting die ik bedoel zet de capaciteit terug naar 32 GB ongeveerd. Dus dat komt niet overeen met wat jij nu hebt.

De schijf is in ieder geval wel een echte 200 GB schijf, daar is geen twijfel over mogelijk.

Ongelofelijk, de Dell P4 2GHz (al iets oudere PC) ziet ook maar 128GB :x

probeer t s zonder FAT32 ... HFS+ (MacDrive nodig), NTFS (das jammer voor je mac dan of dit zou moeten werken: http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/)

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/core/fncc_fil_tvjq.asp

Je kunt die schijven wel op 8 verschillende manieren met een of twee jumpsers instellen. Ik denk dat je maar eens met de jumpers moet spelen. kijken wat er gebeurd. of eentje eruit halen. ( natuurlijk volgens de mogelijkheden die op de schijf staan)

[quote:ee002fa2d0="tonie"]Je kunt die schijven wel op 8 verschillende manieren met een of twee jumpsers instellen. Ik denk dat je maar eens met de jumpers moet spelen. kijken wat er gebeurd. of eentje eruit halen. ( natuurlijk volgens de mogelijkheden die op de schijf staan)[/quote:ee002fa2d0]

De gewone mogelijkheden zijn natuurlijk master/slave/cable select. Via anders jumper instellingen kan je het aantal GB dat gebruikt wordt verminderen. Maar dat heb ik allemaal niet nodig! Het ligt volgens mij niet aan de jumpers. De BIOS ontdekt maar 136GB (128GB effectief). Ik ga nu een BIOS update doen, alhoewel ik me niet kan inbeelden dat een moederbord van het jaar 2003 daarmee nog problemen kan hebben …

Mooi tijdens het installeren van het Life Update programma krijg ik telkens het Blue Screen of Death van Windows XP en daarna een automatische restart ... Dan maar proberen om mijn BIOS te flashen met een goede ouwde diskette die bij Windows PC's nog altijd zéér belangrijk zijn!