2013: nieuwe televisie!

Een nieuw jaar. Een nieuwe televisie, mijn goede voornemen voor 2013.

Het bakbeest maakt plaats voor een slim-fit teeveetje. Eindelijk. Omdat ik zelf weinig thuis ben in de wereld van de platte schermen, Full HD, HDMI aansluitingen, 3D en internet op televisie. Doe ik een beroep op de ongetwijfeld meer geïnformeerde OMT'ers. Kortom: hopelijk weten jullie wat op dit moment de [i]standaard[/i] is en waar je wel of niet op moet letten: welke merken, type-schermen of aansluitingen? Alles is welkom!!

Ook wil ik graag een Apple TV (hacken), is dat slim of zijn er andere (betere) opties?

Persoonlijk moet voor mij een TV ongeveer 1 ding doen, en dat is goed beeld leveren.

Internetten doe je op een iPod, iPad, iPhone of Mac nog steeds veel makkelijker.
Skype en al die andere onzin doe je ook niet op je TV.

Dus:
- besluit hoe groot je je TV wilt hebben
- kijk welke extra's van belang zijn voor je: denk je bijvoorbeeld vaak 3D te gaan kijken?
- kies full-HD (HD ready is gewoon minder scherp)
- bezuinig niet persé op HDMI-aanluitingen, want die ga je nodig hebben (is het niet nu, dan wel 'straks')

Voor mij is de Apple TV de fijnste mediaplayer, maar dat is niet iedereen met me eens.
Daar komen dus allicht nog reacties op.

Ik heb gisteren een WD Live tv gezien, even groot als de Apple TV3, ongeveer even duur, maar kan alle formaten afspelen (alle soorten audiocodecs, videocodecs, etc, zonder te hoeven jailbreaken). Je bent dus ook niet afhankelijk van een computer in je netwerk die het goedje doorstuurt naar je kastje. Gewoon je HDD met je films aan de mediaspeler hangen en klaar is Kees. Zeker als je de Apple TV wil gaan jailbreaken moet je sowieso nog (even) geduld hebben. Ga je dan voor een Apple TV2 (omwille van het jailbreaken) dan loop je tegen het feit aan dat die enkel 720p afspeelt... Ik denk dat je ook eens buiten de appeldoos moet kunnen denken op dat vlak!

Zoals KarelW al opmerkt, Skype en een webbrowser zijn 'leuk' maar je hebt er in feite weinig aan. Als je portefeuille het toelaat zou ik wel meteen kijken voor een tv die ook met 3D komt. Je weet nooit wat je in de toekomst wil gaan kijken. Wij hebben er in september ook voor gekozen om er eentje te nemen met 3D, gewoon om toekomst-proof te zijn.

Dan rest je alleen nog de grootte van het scherm. Kleiner dan 40" zou ik in elk geval niet gaan voor in de woonkamer, maar elk zijn smaak natuurlijk!

De Apple TV is inderdaad erg fijn. Mijn buren hebben nu zo'n prachtige Samsung 3D Ultra-Mega-Smart-TV, maar met een Apple TV ben je uiteindelijk meer tevreden omdat dat wèl werkt.
EDIT// Zoals Nick al zegt zijn er ook andere oplossingen nu er nog geen jailbreak is.

Ook 3D ben ik nog niet van overtuigd. De film Avatar die ik 2/3 jaar geleden in België in de bios iMax 3D zag was echt prachtig, maar niet te vergelijken met wat er in de tv's zit. Bij die Samsung TV van mijn buren krijg ik hoofdpijn van de 3D, en in de meeste films zitten echt maar een paar beelden die er goed als 3D uitkomen, voor de rest van de film heb je wat donkerder beeld (door de bril) en (ik tenminste) aan het eind van de film hoofdpijn. (Dat zullen veel mensen vast ook niet met me eens zijn, maar ik zie het dan waarschijnlijk ook niet goed omdat ik een afwijking in mijn ogen heb.)
Hopelijk komt er gauw iemand met échte 3D!

HDMI ga je waarschijnlijk wel nodig hebben, want dat is tegenwoordig de meest gebruikte aansluiting op tv's (op de netstroom aansluiting na ;)).

Wij hebben nu een paar maanden een 46" Samsung TV (zonder 3D, zonder Smart etc.). Die was €500,- en zeker zijn geld waard. Haarscherp beeld, perfect voor de 1080p films via de Apple TV 3 (helaas nog zonder jailbreak).

De meerprijs van een 3D TV is inderdaad tegenwoordig te verwaarlozen.
Dat is inderdaad wel iets om over na te denken als de keus er is.

Ik zou wachten totdat apple met een TV komt.

Ik heb het bakbeest, digitenne, CD-wisselaar, mediaspeler etc. de deur uitgedaan voor een monitor (niemand maakt TV's met goede display kleiner dan 30 inch, dat is allemaal TN rommel) met MacMini (oudje2009, de nieuwe is een supercomputer en overkill voor TV) met XBMC. Vond mediacenters en AppleTV toch te beperkt.

De nieuwste generatie tv's zijn vrijwel allemaal Full HD en 3D. Realiseer je echter dat de 3D content via de TV providers minimaal is en dat dit nog jaren duurt alvorens je hier veel gebruik van kunt of zult maken. (Via Blue Ray of Mediaplayer is natuurlijk wel veel meer keus)
Daarbij is de beeldkwaliteit van 3D nog altijd ondergeschikt aan 2D. Ik heb afgelopen week de Hobbit in 3D HFR gezien in de bioscoop. Schitterende film maar een (vind ik) tegenvallende beeldkwaliteit. Thuis gekomen meteen Avatar 2D opgezet om te vergelijken ( 720P via Dune HD Smart D1 mediaplayer ) op mijn 50" Pioneer Kuro plasma in HD ready. Hier kan de Hobbit 3D HFR niet aan tippen. Ben er zeker van dat de 2D versie er straks veel strakker uit ziet dan de 3D versie.
Het voordeel van 3D tv's is dat om een goede kwaliteit 3D weer te geven de schermen veel hogere eisen stellen. Hierdoor komt de kwaliteit van 2D op een nog hoger plan te staan.
Echter, de ervaring van beeldkwaliteit is veelal persoonlijk en afhankelijk van de omgeving ( afstand tot scherm, verlichting ruimte, grootte van het scherm ). Vergeet daarbij niet dat een surround set ook veel toevoegt aan een juiste film ervaring.
Het enige advies wat ik je wel wil geven is de schermgrootte. Hoe groter het scherm, des te mooier de filmbeleving. Veel mensen maken de fout om het eerste scherm te klein te kiezen.
Je neemt afscheid van je bakbeest dus ga ik ervan uit dat je nu maximaal 32" hebt.
Dan lijkt 42" voor een platte tv al groot maar daar ben je heel snel gewend aan. Velen zeggen dan "had ik toch maar een grotere gekozen". Daarom, indien je woonkamer het toelaat kies minimaal 50" of groter. Daar krijg je geen spijt van.

Heb je rentepunten van ING ?

En wat lastig is bij TV, is alle fanta-specs. 200Hz, 600Hz, 6Khz..... 1:1000000 contrast... WTF
Wat je wilt is
- Statisch contrast van minimaal 1:3000 (daar moet je al goed voor zoeken!), helaas niemand die het op de doos zet: moet je dus reviews voor bekijken.
- IPS, PLS, MVA/PVA scherm voor goede kijkhoeken. De laatste drie geven een hogere kans op eis nummer 1.
- Native playback van alle aangeleverde refresh rates. Dus 23.978 fps, 25fps, 50i, 60i, 60p, 120Hz voor 3D games etc. Optiefen met al die interpolatie naar 200,300 of 500Hz.
- HDMI input die YUV en Computer RGB (sRGB) kan verwerken, zonder overscan (stukken beeld die wegvallen).

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/2013-nieuwe-televisie#post-2507052 time=1356950568]Skype en al die andere onzin doe je ook niet op je TV.[/quote]

Geweldig juist. Maar misschien moet je kids en familie/vrienden ver weg hebben om dat te waarderen.

Dat kunnen we best waarderen, maar daar hebben we een iMac, iPhone, etc. voor.

Wow! Wat een reacties. Superfijn. Zijn er nog verschillen in merken (en dus schermen) of is dat allemaal hetzelfde? Ik kan me verder ook voorstellen dat bepaalde merken een verfijndere menu-structuur hebben of zit daar nauwelijks verschil in? Oh, en what about led-, plasma- of lcd-schermen? Of is led tegenwoordig de standaard? Thanks again!!

ik zou ZEKER NIET voor een Samsung gaan!!!We hadden er een,een week moederbord kapot.....nieuw moederbord,na twee weken hetzelfde....nieuwe Samsung gekregen;In de reclame groots aangekondigd 50000 Branduren.Ja de LEDjes wel maar het moederbord.....juist ja na 3,5 jaar weer kapot .TV weg kunnen gooien.bij een onafhankelijke reparateur na laten kijkne (eentje die dus zelf geen TV verkoopt)
"NOOIT een Samsung nemen die gebruiken minderwaardig spul en de onderdelen zijn NOOIT meer te krijgen!Neem Sony daar zijn de onderdelen nog LANG te krijgen..............."
Zo gezegd maar na 2,5 jaar nog geen onderdelen nodig gehad.

Tot blijkt dat je Sony het na 3,5 jaar ook opgeeft... :lol:

[quote]
ik zou ZEKER NIET voor een Samsung gaan!!!We hadden er een,een week moederbord kapot.....nieuw moederbord,na twee weken hetzelfde....nieuwe Samsung gekregen;In de reclame groots aangekondigd 50000 Branduren.Ja de LEDjes wel maar het moederbord.....juist ja na 3,5 jaar weer kapot .TV weg kunnen gooien.bij een onafhankelijke reparateur na laten kijkne (eentje die dus zelf geen TV verkoopt)
"NOOIT een Samsung nemen die gebruiken minderwaardig spul en de onderdelen zijn NOOIT meer te krijgen!Neem Sony daar zijn de onderdelen nog LANG te krijgen..............."
Zo gezegd maar na 2,5 jaar nog geen onderdelen nodig gehad.
[/quote]

-1. Kansloze reactie dit.

Precies wat KarelWillem zegt:
Benieuwd welke onzin je gaat uitkramen als je Sony het over een jaartje niet meer doet...

raar....als je een belevenis opschrijft krijg je bakken stront over je heen........het is een objectief verhaal meer niet.Ikzelf zou blij geweest zijn met meer van zulke reacties....dan weet je tenminste wat je NIET moet kopen...

Er zijn zat producten van diverse fabrikanten die te vroeg kapot gaan. Dat het merk dan gelijk de grond in wordt geboord is nogal kort door de bocht.
Of raadt je anderen ook af om een Apple te kopen, aangezien deze ook weleens eerder defect zijn dan gebruikelijk? Of een Toyota, aangezien er met de Prius weleens wat aan de hand is?

Beter is om [b]per type[/b] te kijken of een product goed is of niet. En daar is Google dan weer goed voor met links naar kieskeurig.nl enzo. Dus niet alleen het merk, maar tv met typeaanduiding.

met Apple (tot nu toe nog geen shit meegemaakt) en auto......ik rijd Mercedes(ML 350 Bluetec) :-):-):-)

Na een tijdje gespaard te moeten hebben, een Loewe Art gekocht. Hoewel het (misschien belachelijk) veel geld is, zie ik het verschil in kwaliteit wel met een Philips, Samsung of Sony. Is z'n vele geld dus wel waard, als 'uitvinder' van de tv.
Kwaliteit van beeld én geluid, gewoon fenomenaal en behalve teletekst niet echt gekke fratsen aanwezig. Daar hebben ze overigens andere modellen voor. Uitstraling apparaat is ook fraai. Ik heb nog de LCD versie, maar LED is vrijwel vergelijkbaar. Check de kwaliteit bij een vakspeciaalzaak, vraag voor een scherpe prijs en koop hem ook daar, niet op internet of buitenland, want anders heb je geen garantie!

Samen met de AppleTV voldoet het voor mij voldoende. Streamen van foto's, YouTube, iTunes Match en films ed wordt het hoofdzakelijk voor gebruikt. iPad, iPhone, Macbook air en iMac voor de rest als internetten, skype etc.

En onthoud, op een tv kijk je tv, de rest is bijzaak! Een auto brengt je van A naar B, die koop je niet om de fraaie geluidsinstallatie die er in zit...

Succes, benieuwd wat het gaat worden!