2021 MBP 16 of 32 Gb RAM?

Ik heb op dit moment nog een 2016 13" MBP, het basismodel destijds met 8 Gb RAM en een i5 2.0 Dual Core CPU.

Wat ik ermee doe? Hmm, in principe gebruik ik de MBP alleen voor Office en voor om te internetten. Ik ben dus geen video-editor en geen pro-gamer. Ik gebruik dagelijks Ubuntu voor mijn werk en daar draai ik dan Windows op. Sorry kan er niks mooiers van maken :slight_smile:

De 13" MBP houdt het niet lang meer vol, de accu houdt het geen 4 uur lang vol en na 5 jaar wil ik weleens wat anders. De nieuwe 2021 MBP line-up vind ik mooi en ik ben aan het kijken voor een 16" variant, die is toch net ff wat groter en fijner voor een hele dag kantoorwerk. Maar nu de vraag, wat zouden jullie aanraden? 16 of 32 Gb RAM? Ik wil een 512 Gb SSD erin, nu heb ik 256 Gb aan SSD geheugen en dit volstaat. Is 16 Gb prima genoeg, of zouden jullie vanwege de betere/snellere overige hardware 32 Gb aanraden?

16GB is prima genoeg. Als je het geld er voor (over) hebt, dan wellicht toch de 32GB nemen. Je kunt geheugen later niet meer uitbreiden.

Voor Office en internetten? Dan is 16GB genoeg, maar wel met een 1 of 2 monitoren

Ik heb vandaag een MBP 2021 gekocht met 16GB. Ik denk dat dit wel moet volstaan. 32GB lijkt toch een beetje overkill gezien mijn wijze van gebruik. Mooi apparaat, dikke upgrade t.o.v. mijn huidige MBP uit 2016.

Veel plezier ermee! :+1:

16gb volstaat inderdaad ruimschoots. sterker zelfs, zelfs een 8gb M1 kan makkelijk meerdere applicaties tegelijk draaien. omdat hij efficient met geheugen omspringt en de swap op de SSD zeer performant is.
Veel plezier er mee, heb ook een 16" 16gb model sinds gisteren, onwaarschijnlijk goeie laptop :slight_smile:

1 like

Voor intensieve videobewerkingen is 32 Gb toch aanbevolen want de on board GPU gebruikt ook RAM

Hij zegt dat hij dat niet doet juist hè, 16GB is dus prima. Als je geld over hebt, is meer geheugen altijd welkom, maar in dit geval niet nodig.

Op Youtube zijn vergelijkingen te zien dat 32Gb nauwelijks beter/sneller gaat dan 61Gb Ram. De nieuw M1 cpu is blijkbaar zo efficient met het gebruik van interne Ram in combinatie met de SSD dat 16 Gb meer dan genoeg is