24-bit harddiskrecording

Beste Mac-ers,

Ik wil weer graag jullie kundige mening.

Inmiddels heb ik een G5 dual 2.0 met 2 gb intern. Ik gebruik Logic pro. Alle audio die ik via midi (AMT8) aanstuur gaat via m’n analoge mackie mengtafel naar een audio cd-writer Tascam CD-RW700. De plug-ins/software synths (alles van emagic, exs24 etc. en van Linplug de Albino 2) lopen via een emagic emi 2|6 ook naar de mackie. Alles analoog.

Is bijvoorbeeld de MOTU mkII een oplossing om enerzijds de output van de plug-ins via de optische output de motu in te sturen (blijft dan digitaal) of moet dat via firewire (?) en de overige output via de Mackie de MOTU in (conversie analoog naar digitaal ???).

Wie kan mij adviseren. Ik weet een heleboel van synths maar deze materie is nieuw voor mij.

je hebt deze vraag, of een variant hiervan toch al eerder gesteld? was het nog niet duidelijk? en zo nee, WAT is er dan niet duidelijk

Ik heb ook Logic Pro en een Motu 828. De plugins van Emagic gaan via firewire de Motu in en die converteert ze dan naar analoog. Mijn synth gaat via een MT4 en de aux gaan in de line ins van mijn Motu. Ik heb monitorboxen rechtstreeks in de Motu dus gebruik geen mengpaneel. Je kunt eventueel een Logic USB of mackie USB mengpaneel gebruiken om te schuiven. Maar die stuurt dus alleen het programma aan, er gaat geen audio in of uit.

hallo mailman,

Volgens mij lag die vraagstelling toen ietwat anders. Maar nogmaals ik ben op dit gebied blanco. Ik vindt het fantastisch dat hier zoveel kennis aanwezig is. So forgive me als ik dingen niet direct begrijp en daardoor wellicht zaken nogmaals vraag.

Ik zal staccato weergeven wat ik wil nu wil weten ?

• Kan ik de plug-ins via de optische uitgang op de G5 naar de MOTU sturen of via firewire ?
  • Wordt de audio vanuit de mackie (= analoog) naar de MOTU geconverteerd van analoog naar digitaal door de MOTU?
  • Kan je het geheel 24-bit opnemen op een harde schijf (via firewire retour naar G5 ?)

- Kan ik de plug-ins via de optische uitgang op de G5 naar de MOTU sturen of via firewire ?

→ Firewire, je moet wel een Moto driver downloaden

http://www.motu.com/english/download/index.html

• Wordt de audio vanuit de mackie (= analoog) naar de MOTU geconverteerd van analoog naar digitaal door de MOTU?

→ Ja

• Kan je het geheel 24-bit opnemen op een harde schijf (via firewire retour naar G5 ?)

—> Ja

he thanks. Ik vraag nog even door.

• Gaat opname via de meegeleverde software bij de MOTU (Audiodesk ?) of Digidisign (Protools) ?
  • Kan de mac het aan om enerzijds de plug ins te verwerken (veel cpu; midi kost niets) en anderzijds de audio op te nemen ?

- Gaat opname via de meegeleverde software bij de MOTU (Audiodesk ?) of Digidisign (Protools) ?

→ Je kunt bij audio voorkeuren Motu kiezen als je de driver geinstalleerd hebt. Daarna stuurt Logic alles aan en is de Motu gewoon een interface net zoals de emi 26

• Kan de mac het aan om enerzijds de plug ins te verwerken (veel cpu; midi kost niets) en anderzijds de audio op te nemen ?

→ dat is een makkie, ik draaide t/m 24 tracks met alles der op en de aan op mijn powerbook 800Mhz voordat de freeze funktie bestond. Nu met de freeze funktie (die maakt een soort submix bounce) word de cpu erg ontlast.

wordt het als een .wav file weggeschreven?

Heb je geen handleiding of zo ?

je kunt kiezen tussen aiff of sdII. Logic leest en converteerd ook naar mp3.

Ik heb nog geen MOTU of Digidesign. Vandaar. Ik wil eerst weten wat er mogelijk is. En waar kan ik dat beter vragen dan hier ? :D

Oke, ik dacht dat je een Motu had.

Ik heb bij mijn MOTU nog nooit audiodesk gebruikt omdat ik niet zo vaak opneem. Als je echt veel wilt opnemen en editen is Protools het beste programma denk ik. Maar Digital Performer moet ook goed zijn, ik ben niet zo op de hoogte met dit programma.

Protools en Logic gaan goed samen. Audiodesk en Logic niet geloof ik. Maar zoals gezegd ik gebruik de Motu aleen maar als interface net zoals de EMI26 maar dan uitgebreider en via firewire.

ik wil echt gaan opnemen. ik wil perse naar 24 bit. alhoewel de Tascam volgens mij ook 24 bit opneemt. dus ik zou net als jij dat doet de motu of digidesign als interface kunnen gebruiken. En de outs vervolgens naar de Tascam leiden.

Welke PCI kaarten werken trouwens goed samen met de G5 en leveren hetzelfde (of beter) resultaat als de MOTU en de Digi ?

Je kunt gewoon 24 bits op de harde schijf opnemen, daarna mixen in Logic of Protools en een mastertrack bouncen. daarna brand je de track op cd. Alles blijft dan zonder verlies in je computer.

Ik ken geen andere kaarten, volgens mij zijn Protools of Motu zo’n beetje de standaard. Protools in ieder geval in alle studio’s dacht ik zo.

twee vraagjes mek

1. hoezo mixen? heb je dan nog meerdere sporen? ik krijg volgens mij de maar 1 spoor vanuit de mackie en wellicht enkele vanuit de plug-ins
  2. wat the f… is bouncen?

Je kunt met logic zoveel sporen aanmaken als je computer aankan. Ik denk dat je met jouw setup makkelijk 64 moet kunnen halen. Ik dacht niet dat je tegelijk 8 sporen op kunt nemen met logic, wel met protools of performer, maar je kunt wel met logic laag voor laag opbouwen.

Logic heeft natuurlijk ook ingebouwde synths, die kun je dan ook spoor voor spoor opbouwen totdat je je song klaar hebt. Daarna kun alles mixen met het ingebouwde mengpaneel die je zelf kunt opbouwen softwarematig. Deze kun je evt. aansturen via een extern usb mengpaneel die alleen de software aanstuurt (de faders en de effecten etc.) totdat je de perfecte mix hebt gevonden.

Daarna kun je bouncen, dwz alle sporen worden naar een stereo mastertrack geschreven die je daarna op cd kunt branden als je dat wil.

De sporen afzonderlijk kunnen met de freeze funktie ook een soort tussenmix maken. Als je bijv. veel effecten op een spoor hebt dan vreet dat veel werkgeheugen. Door het spoor te bevriezen maakt hij werkgeheugen vrij voor andere dingen.

[quote:7595e19368="Mek"]. Ik dacht niet dat je tegelijk 8 sporen op kunt nemen met logic, wel met protools of performer.[/quote:7595e19368]

tuurlijk wel

[quote:1c927e555a="de.Studio"]hallo mailman, - Kan ik de plug-ins via de optische uitgang op de G5 naar de MOTU sturen of via firewire ? - Wordt de audio vanuit de mackie (= analoog) naar de MOTU geconverteerd van analoog naar digitaal door de MOTU? - Kan je het geheel 24-bit opnemen op een harde schijf (via firewire retour naar G5 ?)[/quote:1c927e555a]

Beste deStudio
het probleem is dat ik al veel moeite heb om überhaupt je vragen te begrijpen. In de vragen stel je nmlk al dingen die volstrekt onlogisch zijn of niet kunnen. Het is dan heel moeilijk om daar antwoord op te geven (zie ook je vorige draad)
ik zou zeggen: ga een keer naar een winkel toe. (bijv. futurestore in utrecht)
Binnen een half uur weet je dan precies hoe de vork in de steel zit…

Kun je concreet aangeven wat er onlogisch was of uberhaupt niet kan ?

Met deze opmerking kan ik niets. Is een losse flodder.

De beantwoording van mijn vragen heeft bij mij niet de indruk gewekt dat ik volledige onzin vraag.
Ik heb bovendien aangeven dat ik op dit terrein nieuw ben. Dit forum is er toch om elkaar als mac-er te helpen ! En we zijn natuurlijk niet allemaal zo slim als de MAILMEN dat we alles gelijk begrijpen !
Dus: als een verkopertje van een of andere zaak het mij in een half uur kan uitleggen moet jij het toch zeker in een paar zinnen kunnen. Daarin ben je tot op heden nog niet geslaagd. Alhoewel ik nu wel weet hoe e.e.a. werkt. Maar dat komt door de info van de anderen, die de vragen klaarblijkelijk wel begrepen.

Lees deze drie pagina's nog een keer goed door:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20811&highlight=

daar staat volgens mij bijna alle informatie in. Ik heb daar ook het nodige in proberen uit te leggen. Dat je dat totaal niet waardeert vind ik erg jammer. Ik hoop dat iemand anders het misschien duidelijker uit kan leggen dan ik. Ik wil graag mensen helpen op dit forum op audio gebied, maar als mensen wel vragen stellen, maar niet de antwoorden lezen houd het een klein beetje op… De meeste oplossingen voor jou probleem zijn trouwens te vinden in de uitstekende handleiding van logic. Die heb ik ook ooit helemaal gelezen. Het probleem is dat jou vragen middels een demonstratie in een winkel allemaal in 1 keer beantwoord zijn, dat is toch niet zo’n gek idee?