24 inch Cinema Display flikkering en gaat random op zwart

Hoi OMT,

Ik heb voor een chill prijsje twee 24 inch LED Cinema Displays op de kop getikt. Super mooi, maar ik ben er nog niet helemaal blij.
Het display is via de Thunderbolt-poort aangesloten op mijn mid-2011 21,5 inch iMac (i5, 2.7 Ghz, 12GB RAM, misschien niet relavante info, maar bij dit soort vragen nooit een overbodige luxe).

Ik heb 'm nu een dag of vier aangesloten en nu hapert het scherm vanuit het niets. Hij gaat soms op zwart (tussenpauzes zijn soms een paar minuten, soms een paar seconden) en het beeld zelf verspringt zelf ook op spontane momenten.

Deze boy heeft al op internet gezocht naar een oplossing, het blijkt dat er meerdere mensen last hebben van dit geneuzel, dat Apple ooit, toen de zon nog scheen, een firmware-update eruit heeft gegooid maar in de tussentijd weer heeft teruggetrokken.

Het probleem to my knowledge; het 24 inch Cinema Display kwam met een mini-displayport aansluiting en is kennelijk niet opgewassen tegen de krachten van de almighty Thunderbolt-poort. Ik heb beide displays op mijn iMac geprobeerd (mijn iMac heeft maar 1 Thunderbolt poort, tragisch dat ik ze niet allebei kan aansluiten, dan was het pas één groot feestje geweest) en met beide displays heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb ook nog een witte MacBook uit 2010 met een mini-displayport aansluiting waar het probleem zich niet voordoet.
Al het advies wat Apple op haar supportpage geeft heb ik uitgevoerd, maar niks heeft tot dusver iets uitgericht (https://support.apple.com/nl-nl/HT201177)

Firmware nagekeken, mijn Mac draait ook op de laatste versie van Yosemite en ik zit met mijn handen in het haar. #whattodo

Je iMac is die aangesloten op geaard stopcontact en of heb je het wel eens geprobeerd op een andere stopcontact?

Yes, heb ik ook al geprobeerd. Ik heb nog verder op internet gezocht en het blijkt dat dit probleem bij heel veel mensen zich voordoet. Daarnaast klaagt ook iedereen dat Apple in alle talen zwijgt over dit probleem. Heel hinderlijk. Wordt nu eigenlijk indirect ‘verplicht’ om de zooi weg te doen en een 27 inch Thunderbolt-display aan mijn iMac te hangen omdat die wel compatible is. #ugh

een ideetje: Ik dacht dat het wel mogelijk was om van thunderbolt naar 2 displayport schermen te gaan.
Hiervoor heb je dan een adapter nodig en misschien lost deze wel toevallig de black-outs op? 2 vliegen in 1 slag.

[quote=Wauters url=http://www.onemorething.nl/community/topic/24-inch-cinema-display-flikkering-en-gaat-random-op-zwart/#post-2878778 time=1442140733]een ideetje: Ik dacht dat het wel mogelijk was om van thunderbolt naar 2 displayport schermen te gaan.
Hiervoor heb je dan een adapter nodig en misschien lost deze wel toevallig de black-outs op? 2 vliegen in 1 slag. [/quote]

Ik heb daar ook nog over nagedacht, om een adapter er tussen te hangen, maar meerdere mensen hadden dit idee en lost de problemen echter niet op. Hè get. :frowning:

Is inderdaad een gokje maar stel dat zo’n adapter 30€ kost, zou ik het er wel op wagen.

Alright, ik ben nog even verder gaan zoeken over de door Apple teruggetrokken firmware update voor het display, en iemand op het Apple Support-forum heeft nog een werkende link gevonden: http://download.info.apple.com/Mac_OS_X/041-5202.20110926.JYdck/24-inchCinemaDisplayFirmwareUpdate.dmg

(Handig voor de mensen die hetzelfde probleem hebben als ik).
Ik heb het display nu weer aangesloten op mijn iMac en juist op dit moment werkt hij helemaal prima en is er geen flikkering te zien, maar zodra hij weer gaat spuien installeer ik die nieuwe firmware en laat hier een update achter.

Wat een spanning op de zondag.