24" of 26" monitor

probleem! ik krijg van mijn baas geen monitor van Eizo of Lacie (ik had de budget versie van deze merken voorgesteld maar nog steeds te duur). Meer dan 400 / 500 euro mag het volgens mij niet kosten, heeft er iemand ervaring met een tft van 24 of 26 inch van rond deze prijs? Zodat ik van de minder monitoren toch nog de beste heb ;-)

Bedankt
Andres

HP LP2475W (24 inch) of LG W2600HP (26 inch) (niet de H-PF, dat is een TN paneel) Allebei S-IPS/H-IPS schermen met 98% AdobeRGB.

Als je een beetje op de hoogte bent van kwalitatieve panels weet je dat PVA en S-IPS zo ongeveer de enige panels zijn die je een betrouwbaar en zo natuurlijk mogelijk kleurspectrum geven. Ik heb ook een tijdje met deze keuze gezeten en heb uiteindelijk gekozen voor een Dell 2408WFP (rev 01) door zijn ontelbare aansluitmogelijkheden, goede reviews, kantelbaarheid, Picture in picture, en natuurlijk ook voor het PVA panel.

Er werd tot enkele maanden geleden nog gepraat over de input lag van de rev00 revisies. En inderdaad, bij de rev 00 is het werkelijk lastig werken doordat je muis achterloopt, maar op de rev 01 is deze inputlag enorm gedaald. Je hebt ook een usb hub en een kaartlezer (niets doorslaggevends, maar wel iets waardoor ik persoonlijk ook deze keuze heb gemaakt).

Ik kocht dit scherm bij qsix, voor 475, en ben er nu een maand mee aan het werken naar volle tevredenheid :slight_smile:

Persoonlijk zou ik sowieso voor 24-inch gaan. 26-inch heeft vrijwel altijd exact dezelfde resolutie waardoor het beeld er op een 24-inch scherm meestal scherper uitziet. Wat ik uit eigen ervaring heb gezien althans.

Is dit niks voor je?

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1&sku=205469
of
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1&sku=128234

Wij hebben hier een Samsung SyncMaster T260 (26'' monitor) en zijn er zeer tevreden over. Hij is zeker niet te groot en toch is het beeld nog steeds scherp, ook al heeft hij een resolutie 'maar' 1920x1200. We hebben een paar maanden en toen was hij nog +/- 400 euro en nu is hij +/- 300 euro.

Het gaat om de vergelijking tussen 24-inch en 26-inch met dezelfde resolutie. De 24-inch is dan vaak toch scherper qua beeld. Dat wil niet zeggen dat de 26-inch dan opeens wazig is.

Daarbij, als je alleen een 26" hebt gezien heb je meestel geen besef van het verschil tussen een 24 en een 26" scherm. Ik heb diezelfde T260 in de winkel gezien en vond het geen mooi beeld, beetje lomp door de relatief grote pixels. 24" op 1920x1200 is veel mooier als je het mij vraagt. :)

Als de grootte niet HEEL belangrijk is, zou ik lekker voor een 24" gaan. :slight_smile:

Je kan ook eens kijken naar de HP w2228h. Is een 24" scherm met een heel wat verschillende aansluitmogelijkheden. Dit scherm past perfect binnen je budget (of van je baas). Tegelijk heeft het qua uiterlijk nog iets weg van de ACD's.

[quote:142f9ce0bf="macdimi"]Je kan ook eens kijken naar de HP w2228h. Is een 24" scherm[/quote:142f9ce0bf] Waarom heet ie dan 22xx? Is een 22 inch TN scherm. Zó goedkoop hoeft het van de baas nou ook weer niet. Wil je 22 inch en HP, dan is de HP LP2275W een hele goede. Maar hij wil 24 of 26 inch. Dan wil ie waarschijnlijk ook 1920x1200. 22 inchen hebben dat niet.

Ik vond inderdaad die HP w2228h wel erg goedkoop, en als ik het goed zag was hij ook 22". Denk dat ik wat formaat wel voor de 24" ga, nu alleen nog kijken wel merk.

vroeger ook wel monitoren gehad van iyama en ViewSonic maar dat waren geen tft schermen.
Iemand hier ervaring mee?

IIyama is afgegleden van respectabel merk naar budgetknaller. Eredivisie is: Eizo, LaCie, NEC (bedrijven die het over 12-16 bit LUT hebben, over uniformity equalizers en >100% AdobeRGB/RGB leds en dat soort zaken). Fatsoenlijke hardware kalibratie mogelijk Eerste divisie is HP, Samsung, LG, Apple, Dell, waarbij Samsung en LG vooral meedoen omdat zij alle top-panelen maken (ook voor de eredivisie), en Dell met de Ultrasharp lijn nog steeds heel mooie schermen levert. Veel schermen met SIPS/HIPS/SPVA panelen, brightness die WEL fatsoenlijk omlaag kan en redelijk goede grijsverlopen en fatsoenlijke gamma curves. Meestal niet veel opties voor hardware kalibratie (banding).

Nog een tip:
Alles dat bij de PC boer op de hoek te koop is, is TN en dat wil je volgens mij niet. Het wordt dus sowieso webshoppen.