Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een tweede monitor.
Ik heb 2 tweedehands monitors gevonden:
26 inch S-IPS paneel voor €300,- (minimumprijs)
24 inch P-MVA paneel voor €175,- (vraagprijs)
Ik vind de 26" monitor wel een beetje aan de dure kant, maar daar staat tegenover dat hij wel S-IPS heeft.
De 24" monitor heeft P-MVA, is dat goed of juist niet?
Welke van deze twee is het slimst om te kopen?
Groeten,
Niels
PS: ik ben opzoek naar een goede monitor, TN is geen optie.
Inderdaad, de prijs verschilt veel voor die 2 inch. Ik vraag me af als ze dezelfde resolutie hebben.. Als dat zo is zou ik toch voor de 24 inch gaan :)
Wij hebben hier een Samsung T260 (26'' monitor) staan, maar de grootte vind ik eigenlijk wel meevallen. Je raakt er eigenlijk zo aan gewend, maar als tweede monitor hoef je eigenlijk niet zo'n grote te hebben.
Als het de Acer AL2623W is dan wordt je
1 genaaid: hij was bij MediaMarkt vorige maand nieuw 250 euro. Grote kans dat je een verkoper daarvan spekt met 50 euro en hem van een matig scherm afhelpt.
2 is dat scherm voorzien van zo'n rotte aanstuurelectronica, dat het wel een TN paneel lijkt qua kleurweergave en een oude TL buis qua geluidsproductie. Gewoon een schande bij het in de basis uitstekende paneel.
Is het de LG W2600HP dan kun je die gerust kopen, prima beeldscherm (wel AdobeRGB, dus bereid je voor op extreme kleurweergave) en de minste input-lag van alle >= 26" schermen, zelfs minder dan TN-ers als de Samsung T260 en de IIyama E2607WS. Laatste optie met 26 inch IPS is de NEC 2690WUXI, maar die zal nooit iemand voor 250 euro van de hand doen. Dat is de creme-de-la-creme van grafische monitoren.
Dus geef even de modellen zodat we echt goed kunnen adviseren.
P-MVA 24 inch panelen zijn heel goed. Zelfs de BenQ met dat paneel is heel netjes.
Wil je 300 euro uitgeven, kijk dan ook eens naar de nieuwe Dell Ultrasharp 2209W, de HP 2275W (2 kleinere panelen maar heel mooi, vooral de SPVA van HP) en de Philips 240PW9EB (H-IPS, net als de iMac)
[quote:58fd4163ec="computer space"]Als het de Acer AL2623W is dan wordt je
1 genaaid: hij was bij MediaMarkt vorige maand nieuw 250 euro. Grote kans dat je een verkoper daarvan spekt met 50 euro en hem van een matig scherm afhelpt.
2 is dat scherm voorzien van zo'n rotte aanstuurelectronica, dat het wel een TN paneel lijkt qua kleurweergave en een oude TL buis qua geluidsproductie. Gewoon een schande bij het in de basis uitstekende paneel.
...[/quote:58fd4163ec]
Eh, ja... het was de Acer AL2623W...
De 24" monitor was een Acer al2423W.
Ik heb nog een andere gevonden voor €185: de HP LP2465.
Die is volgens tftcentral.co.uk S-PVA.
Ik heb die AL2623W ook gehaald bij de mediamarkt voor dat bedrag en ben er, na calibratie, zeer tevreden over. Prachtige kleuren en een uitstekende kijkhoek. Sommige exemplaren produceren inderdaad een pieptoon, maar dit is exemplarisch. Ik heb 2 van die schermen gekocht en bij allebei is geen pieptoon waarneembaar. Maar goed, het is een veel gehoorde klacht en wel iets om op te letten als je de aanschaf van dit scherm overweegt.
Het klopt dat de Acer is te kalibreren, maar dit houdt niet over. Probleem is dat ie van de waarden 0(zwart) tot 255 (wit) ongeveer de bovenste 50 waarden allemaal als volledig wit laat zien. Dat betekent dat ie 200 van de 255 grijswaarden kan tonen, en dat levert best wel wat banding op. Misschien niet direct zichtbaar in Photoshop, die alles dittert, maar bij andere grafische programma's wel degelijk een probleem. Ik heb m laatst zitten calibreren voor een vriend die m alleen als COD4 scherm gebruikt, dus daarvoor werkt ie prima, maar voor grafisch werk zou ik er afblijven. Weet trouwens niet of ie VGA of DVI was aangesloten, wellicht zit daar nog verschil in. We hebben uiteindelijk met ATI Catalyst de curve zo gezet dat het een schuine lijn werd van 0,0 naar 255, 205. Dan was het grijsverloop redelijk neutraal, en was alles met lichte banding zichtbaar, ook de hele licht grijzen zoals in dit forum (de glimmende balk boven en onder de post was standaard helemaal wit, de gradient was onzichtbaar). Ik weet niet eens of je een Mac zo kunt instellen. Daar kun je alleen maar die 5 grijsplaatjes goedzetten.