2de Hands Mac -- geen serienummer OSX

Hai,

sorry misschien is dit niet het goede forum :frowning:

Maar goed: ik ga binnenkort de overstap wagen :slight_smile:

Nu heb ik op tweedehandsmac.nl een iMac gevonden, maar daar zit OSX bij zonder serienummer…

Heb ik nu geen recht op Updates e.d.??

Zo nee, dan is het vast niet verstandig om deze Mac aan te schaffen?

Ik heb OS X 10.2 (Jaguar) voor mijn iMac gekocht en kort daarop kocht ik een iBook waar het al bij zat. Volgens mij heb ik nooit met een serienummer te maken gehad en kan ook zo 1-2-3 (4-5-6) niks op de doos vinden dat op een serienummer lijkt. Volgens mij is het altijd zonder serienummer dus.

overigens kun je je serienummer vinden via het apple menu - over deze mac - en dan 2x de tekst 'versie ...' te klikken. Serienummers invoeren is alleen nodig bij OS X server.

Verdomd zeg! Het is nog waar ook? Waar komt dat nummer vandaan? Heb ik nooit op hoeven geven! Zit er op elke CD een uniek nummer ingebakken ofzo?

[img:bbfdb4c866]http://www.folosa.com/macosx/public/img-1043015103.gif[/img:bbfdb4c866]

ik vrees van wel...

Maar begrijp ik dan goed dat je een Mac kan kopen ZONDER OS X op CD? Dat zou ik sowieso niet doen dan. Dan zit je mooi in de knoei als je het een keer opnieuw zou moeten installeren. Anders gewoon proberen de prijs van een nieuw OS X pakket op de Mac af te dingen.

Je kan zo gewoon Mac OS X installeren zonder enig nummer in te toetsen hoor. Het is niet zoals de Windoos versies waar je een extreem lang nummer moet intoetsen.

Let er wel op dat je OS 10.2 hebt. 10.1.5 is niet slecht, maar 10.2 is sneller en beter.

Ja, en dan nog: dan heb je twee macs met hetzelfde serienummer. En dan ? Volgens mij zijn het vooral spookverhalen van software die contact opneemt met de fabrikant. Natuurlijk moet je niet Registeren. Dan doet hij het wel misschien. Affijn, is het risico misschien niet waard.

Photoshop 7 lijkt me een goed voorbeeld van dat het echt niet altijd spookverhalen zijn/ Deze schijnt zich niet te installeren als je niet eerst bewust een bepaalde poort blokkeert. Overigens is er ook nog software die op het lokale netwerk kijkt of er niet een kopie met hetzelfde nummer actief is, dan krijg je ook problemen als OS X dat zou checken. Ik startte bijvoorbeeld een keer Virtual PC 6 op op mijn iMac terwijl deze ook nog open stond op mijn iBook, mooi dat 'ie dat niet wilde doen! :-)

Een van de apple troeven was[is] het gebruikersgemak; daaronder valt ook het gebruik van GEEN serials.

Ik zelf heb ook nog nooit het nut in gezien van serials bij OS’s. Google voor de grap eens naar een windows XP serial :slight_smile: zoek en gij zult tientallen serials vinden voor tientallen versies van windows XP. Dat maakt samen honderden serials :slight_smile: en allemaal te gebruiken. DUs wat is het nut van een serial bij een OS. Vandaar…

[quote:8b672a5d83="iRuben"]Verdomd zeg! Het is nog waar ook? Waar komt dat nummer vandaan? Heb ik nooit op hoeven geven! Zit er op elke CD een uniek nummer ingebakken ofzo?

http://www.folosa.com/macosx/public/img-1043015103.gif[/quote:8b672a5d83]

Hmmzz… apple makers en gebruikers zijn nogal neurotisch betreffend uitlijning van regels… waarom klopt het plaatje niet? En waarom staat er niet op welke versie van X het is… FAKE :slight_smile:

[quote:2a2b4c61a6="iRuben"]Verdomd zeg! Het is nog waar ook? Waar komt dat nummer vandaan? Heb ik nooit op hoeven geven! Zit er op elke CD een uniek nummer ingebakken ofzo? [/quote:2a2b4c61a6]

Hallo, wakker worden! Dat serienummer is van je computer, niet van OS X!!! kijk maar eens in systeemprofiel. Dus de rest van deze discussie kan worden verwijderd.

LOL, ja, geen paniek hoor mensen, dat nummer is hardwarematig. Apple heeft tot dusver nog nooit hun OS met een serienummer willen beveiligen, omdat ze van mening zijn dat dat onzin is, en toch alleen maar gekraakt word, ze gaan er van uit dat je beter kan zorgen dat de mentaliteit van de gebruiker zo is, dat ze het liever aanschaffen.

Of dat zo blijft in de toekomst weet natuurlijk niemand.

[quote:4b16e4326a="Cyberdude47"]

Heb ik nu geen recht op Updates e.d.??

Zo nee, dan is het vast niet verstandig om deze Mac aan te schaffen?[/quote:4b16e4326a]
Cyberdude, als je een Mac OS koopt, dan zit daar in de doos een coupon bij, voor 3 upgrades, maar voor de upgrade naar 10.2 AKA ‘Jaguar’ moest wél betaalt worden.

Let er op dat die iMac met Mac OS X versie 10.2 komt dus, anders moet je die nog eens kopen. Eerdere versies van X waren wel o.k., maar Jaguar is echt aan te bevelen.

[quote:ae9cd303ba="iRuben"]Photoshop 7 lijkt me een goed voorbeeld van dat het echt niet altijd spookverhalen zijn/ Deze schijnt zich niet te installeren als je niet eerst bewust een bepaalde poort blokkeert. Overigens is er ook nog software die op het lokale netwerk kijkt of er niet een kopie met hetzelfde nummer actief is, dan krijg je ook problemen als OS X dat zou checken. Ik startte bijvoorbeeld een keer Virtual PC 6 op op mijn iMac terwijl deze ook nog open stond op mijn iBook, mooi dat 'ie dat niet wilde doen! :-)[/quote:ae9cd303ba]

Dat is met Photoshop ook zo.Als je het gebruikt op een machine en het netwerk staat aan.Dan krijg je de melding,dat het programma al in gebruik is op een andere machine.Kun je nog een extra programma kopen.Doei.Gewoon ergens van het net een 2e nummer halen.Is de tweede illegaal :lol:
Of gewoon niets registreren en in het mapje Adobe/Programma ondersteuning het mapje web trashen. :lol:

[quote="Elger"][quote:23626b51b2="iRuben"]waarom klopt het plaatje niet? En waarom staat er niet op welke versie van X het is... FAKE :)[/quote:23626b51b2]

Het plaatje klopt niet omdat ik (nog) niet wist hoe dat precies zit met serienummer in OS X en ik dus niet mijn ECHTE serienummer in een screenshot ga zetten. Het serienummer is inderdaad even snel door elkaar geshuffelt. :lol:

[quote:34e7be3a7b="Aqua1"]...Volgens mij zijn het vooral spookverhalen van software die contact opneemt met de fabrikant....[/quote:34e7be3a7b]

Let wel: “vooral”. Natuurlijk heb ik ook van PS gehoord.

Ik zie hier een screenshot van "About this Mac" met een SN. Ik heb die JaguarCD besteld bij Apple als die E20,- actie omdat ik pas daarvoor een iBook had gekocht, nu zie ik bij mij geen serial dus het hoeft niet altijd zo te zijn denk...

Iemand anders gaf de tip over het zichtbaar maken. Standaard zie je daar inderdaad "Version 10.2.x" staan, klik je er een keer op dan komt "Build xxxx" en klik je daar weer op dan komt het serienummer...

[quote:c0c9fe41d3="iRuben"]Iemand anders gaf de tip over het zichtbaar maken. Standaard zie je daar inderdaad "Version 10.2.x" staan, klik je er een keer op dan komt "Build xxxx" en klik je daar weer op dan komt het serienummer...[/quote:c0c9fe41d3]

verdorie joh, je hebt gelijk! Nooit geweten…