2e Beeldscherm

Yo,

Wat is er nodig, en is het mogelijk om een 2e beeldscherm aan te sluiten op een 800 Mhz eMac? Als 2e beeldscherm denk ik aan een 17" CRT met USB.

:slight_smile:

Het is mogelijk, je hebt dan zowiezo een mini-dvi naar vga adapter nodig, deze kost ongeveer 30 euro.

Maar het tweede beeldscherm kan alleen een duplicaat van het originele scherm laten zien, het kan niet functioneren als tweede scherm naast het originele.

haha dat had je gedacht, speur het forum maar eens af naar de iBook 2 scherm hack! Ik heb een iBook die out of the box idd alleen kon spiegelen, maar nu kan ie ook 2 schermen los aansturen!

Het is inderdaad wel mogelijk, maar wat gebeurt er dan met je garantie? :?

Bovendien wordt er op die site ook vermeld dat het geregeld werkte,
maar ook een aantal keer niet, en een aantal waren hun logic board kwijt na de poging…

:expressionless:

Waarom kan het niet functioneren als 2e beeldscherm? Wat is er voor mogelijk omdat wel op de juiste manier te kunnen doen?

Het kan niet zo functioneren omdat de grafische kaart "begrensd" is, je wou minder betalen voor een Mac, krijg je minder mogelijkheden.

Er is een manier, die hierboven al werd aangegeven, maar het is op
eigen risico, en het gaat nog wel eens mis.

eMacs en iMacs kunnen dat simpelweg niet. Dat is ook waarom ik na 3 maanden van een iMac naar een PowerMac ben gegaan.

kut het is echt te onoverzichtelijk als ik photoshop dreamweaver en illustrator tegelijk heb openstaan. waarom kan het dan niet mt een imac?

Wat voor videokaart zit er in je emac, het is zo dat je met een software-matige hack bij sommige ibooks perfect een tweede beeldscherm kunt aansturen (er zit namelijk dezelfde kaart in als bij de PBook 12", alleen heeft Apple de optie om het 2de beeldscherm aan te kunnen sturen afgezet)

Dus conclusie als je een zwaar genoege videokaart hebt is er zo goed als geen risico aan gebonden http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Ik zou het best eens willen proberen. Maar ik loop dus het risico dat er iets mis gaat met mijn computer? Als dat het geval is, kan ik het dan verhelpen met een schone installatie?

Dit probleem bijv.

[quote:09d37d89ac]Een aantal waren hun logic board kwijt na de poging…[/quote:09d37d89ac]

:slight_smile:

Nee, als dit soort trucjes mislukken dan los je dat niet zomaar op met een her-installatie. Ik geef je het advies om hier niet aan te beginnen. Zoals eerder gezegd heb je geen recht op garantie als je gaat knutselen aan dingen waar Apple liever heeft dat je vanaf blijft. Dat willen ze toch niet voor niets.

Zou het lukken dan denk ik nog dat het tegen zal vallen omdat jouw kaart tegelijk twee monitoren moet ondersteunen. De framerate zal omlaag gaan op je hoofdscherm.
Mijns inziens kun je alleen maar goed uit de voeten met een aparte kaart (dual display), en als je geen vrije sleuf hebt (heb niet zo’n verstand van de eMacs) dan zul je dit helaas moeten vergeten.
En met een ‘mirror’ functie heb je geen uitbreiding van je desktop.

Nee, het is niet zo dat je videokaart dit niet zou aankunnen, het is Apple die het beperkt heeft. Je gaat die kaart helemaal niet "overklokken" je gaat em alleen laten doen wat ie kan.

De PBooks kunnen dit standaard al omdat Apple dit heeft ingesteld, ik weet nie precies wat voor videokaart je erin hebt zitten maar naar ik meen is er nui ook al een volledige sofwtare-matige hack en vervalt je garantie dus niet omdat je het eenvoudig kunt terugzetten.

Zoek eens wat rond op Google en beslis dan

Hoi,

waar kan ik die hack vinden? En ik heb een GeForce 2 MX 32 Mb

Mischien een tijdelijke oplossing om wat ruimte te winnen (mocht je daar niet al gebruik van maken): Als je in photoshop de 'tab'-toets indrukt verdwijnen al je gereedschapvelden, wellicht schept dat wat rust. :wink:

Volgens de bovengenoemde site wordt de GeForce niet ondersteund.

[quote:2b92b9ae66=“www.ruttemoeler.com”]the older eMac with 100 Mhz system bus and GeForce2MX is not supported[/quote:2b92b9ae66]

Ik raad het ook sterk af om te gaan lopen rommelen met een eMac. Hij is er simpelweg niet voor gemaakt. Als ik jou was, zou ik een G4 of een G5 kopen. Mischien kan je ergens een tweede hands G4 op de kop tikken? Misschien krijg je nog wat terug als je de eMac inruilt? Zelf heb ik een Powerbook G4 667 waar een 21" Studio Display aan hangt. Dit werkt als een droom. De tweede hands Powerbooks zijn tegenwoordig niet zo duur meer...

Een eMac is een G4 :mrgreen:

Voordat ik een nieuw draadje open, probeer ik het eerst hier:

Ik heb een 15" Alum. powerbook 1.25G.
Nu wil ik een tweedehandse 17" Apple studio display aanschaffen.
Kan ik er zó van uitgaan dat deze op mijn powerbook is aan te sluiten?

Of zijn er oudere studio display modellen die het niet kunnen en moet er een speciaal kabetje tussen…

Je moet ff nagaan wat voor aansluiting erop zit. Als het een nieuwe(re) display is (flatscreen) gaat het waarschijnlijk goed. Als het een CRT-monitor is, zit er waarschijnlijk een gewone VGA-aansluiting op en moet je gaan rommelen met kabeltjes (niet dat dit helemaal geen optie is, maar je bent bijvoorbeeld wel een extra USB-poort kwijt).

Ik ben geen expert op het gebied van aansluitingen maar volgens mij zit er op louw Powerbook een DVI-aansluiting. Check anders ff in de boekjes die je bij je Mac kreeg en check of de Studio Display die je eraan wilt hangen dit ook heeft.