2ehands laptop: Ouwe 603 of doorsparen voor G3?

Hallo iedereen,

Deze PC-gebruiker is op zoek naar een niet te dure laptop om van de zomer mee te nemen naar amerika, zodat ik iets heb om de foto’s van mijn digitale camera op te bewaren (is een leukere oplossing dan extra CF kaartjes kopen).
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met 68k macs en nou vroeg ik mij dus af wat een goeie keuze zou zijn aangezien ik totaal geen idee heb van de snelheden van PPC macs. Dit is een lijstje van de machines waar mijn oog op is gevallen:

• Powerbook 3400c, 180MHz, 112mb RAM, OS 9.1, 350 euro
  • Powerbook 1400 met 233MHz G3 upgrade, 64mb, OS9.1, 300 euro

Vooral die eerste leek mij dan wel interssant. Maar werkt deze Powerbook een beetje lekker? Ik gebruik hem op vakantie dan vooral om foto’s te downloaden, maar ik wil er ook wel mee kunnen Internetten in de hotel’s onderweg enzo. Zou het dan toch beter zijn om 300 euro meer uit te geven voor een G3 series of een iBook?

Ik hoop dat ik niet te veel vragen stel :slight_smile: Maarja mijn eerste Mac moet natuurlijk niet al teleurstellend zijn.

Tja, welke aansluiting heeft je digitale camera? usb?

Die oudere powerbook machientjes hebben in de regel wel weer weinig HD ruimte, dus die puilen misschien al gauw uit van de foto’s.
Als ik jou was, spaarde ik lekker door voor een witte iBook of zo

8)

Jah, dat zou mooi zijn (een witte iBook), maar daar heb ik op dit moment het geld helaas niet voor. Mijn camera heeft een USB aansluiting, maar maakt gebruik van compactflash kaartjes, dus ik kan met een gewone PCMCIA adapter ook uit de voeten.

Dat van die harde schijf ruimte klopt inderdaad, er zal ws wel een nieuwe HD in moeten. Draait MacOSX trouwens een beetje op een G3/366 met 320mb ram? Want dan wordt het dat extra geld natuurlijk wel waard (/me is Unix-freak)

Een G3 met 320 MB draait prima. Er is al veel over geschreven op dit forum. Ik zou zeker doorsparen voor een G3. Met OSX zul je je veel beter voelen als UNIX-gebruiker. Je hebt ook altijd de mogelijkheid om een terminal op te roepen en dan voel je je weer meteen thuis.

Komt nog bij dat de iBooks, of het nou die gekleurde zijn of de witte, gewoon sterk zijn, wat toch wel belangerijk is als je dat meeneemt op reis.

hier kan je kijken of je camera werkt met OSX (dus zonder drivers, gewoon op de computer aansluiten, klaar)

http://www.apple.com/iphoto/compatibility/

Ok ik denk dat ik dan toch maar voor een G3 ga, mijn camera (Canon Digital Ixus V) is inderdaad compatible met iPhoto, dus dat is dan wel mooi meegenomen en ik hoor erg veel goeie dingen over OSX. Bedankt in ieder geval :)

PS. Als iemand nog een leuke iBook SE te koop heeft ofzo… :wink:

Mijn advies is vrij simpel. Je koopt helemaal niks, je stapt in de VS de eerste de beste Apple Store binnen, je koopt daar de goedkoopste iBook. Klaar.

Dat kost je volgens de heersende prijs aldaar €921,- in plaats van €1308,-. Je hebt dan een [i:7511f72f11]nieuwe[/i:7511f72f11] iBook voor €387,- minder dan hier. Dat is al een heel eind richting de prijs voor je ticket, denk ik.

Is meer geld dan je waarschijnlijk voor een tweedehands wil betalen, maar je hebt dan wel een nieuwe. Je zult wel in Nederland een andere adapter moeten kopen, denk ik, en die kost hier weer €105 (da’s dan toch weer jammer).

EDIT: Ik zie nu je budget, dus dit is een beetje teveel van het goede. Nou ja, misschien is het een tip voor een ander(e keer).

Nou op zich is dat helemaal niet zo'n gek idee wat je daar zegt. Ik bedoel ik zal toch geen uren nodig hebben om hem te installeren ofzo.

Alleen wel lastig met het invoeren… als ik hem met doos en al invoer maak ik wel kans dat de douane hier lastig gaat doen en garantie zal ook wel lastiger zijn.

Maarja als ik m’n geld nu gewoon ff vasthou heb ik straks makkelijk die 900 euro en dan heb ik wel de koelere laptop. Damn, het wordt alleen maar lastiger :slight_smile:

[quote:9fa813bb96="araminta"]

Is meer geld dan je waarschijnlijk voor een tweedehands wil betalen, maar je hebt dan wel een nieuwe. Je zult wel in Nederland een andere adapter moeten kopen, denk ik, en die kost hier weer €105 (da’s dan toch weer jammer).
[/quote:9fa813bb96]

Of je koopt zo’n adapter (reisstekker) in een camping winkel, zo toch moeten werken? En gooi de doos weg en dan lijkt het of de iBook van jou is.

Volgens mij draait het bij die adapter niet op de stekker die er aan zit, maar om de 'prik' die eruit komt. ;)

[quote:1c3caa33b0="Castor"]Volgens mij draait het bij die adapter niet op de stekker die er aan zit, maar om de 'prik' die eruit komt. ;)[/quote:1c3caa33b0] Kijk eens op die adapter van je iBook, Castor. Met een beetje geluk staat daar gebrabbel op in de trant van 100-240V 50-60Hz. Dat wil zeggen dat de adapter de output-spanning levert bij input van iets tussen die twee marges. Ofwel, je kunt dan volstaan met een reisstekker.

De adapter die ik hier op mijn werk heb liggen voor een IBM laptop werkt wel zo. En dan hoef je alleen maar een andere stekkerkabel aan te sluiten. Ik vermoed dat ook de iPod-adapter (kijk anders die ook even na, Castor :wink: ) ook zo werkt, gezien de verwisselbare stekker.