300 dpi

Ik hoop dat ik duidelijk ben, maar ik ga het proberen. Ik had van mijn hond een mooie foto nodig voor op zijn certificaat deze foto moest 10 x 7 cm zijn . Ik dus met mijn fotocamera aan de gang en foto's gemaakt in raw bestand. Deze foto heb ik met photoshop cs opgeslagen als jpeg en bijgesneden tot het gevraagde formaat. Deze foto heb ik weer naar het geheugen kaartje gekopieert om hem in een fotowinkel af te laten drukken. Nu kreeg ik in de winkel te horen dat ik ze voortaan in 300 dpi moet opslaan ben nu al de hele middag aan het zoeken geweest hoe dat moet maar ik kom er echt niet uit. Kan iemand mij hier mee verder helpen.

zoek naar afbeeldingsgrootte (imagesize)...daar kan je zien hoeveel dpi je foto is in ps (cs)...of gebruik anders de zoekfunctie in dit forum....vreemd dat fotohandelaars over dpi beginnen...Het was toch pixels?... succes

Als je de foto open hebt staan, ga je naar "afbeelding" > "afbeeldingsgrootte"

Daar kun je zowel de maat aangeven, als de dpi.

ga naar image dan naar image size en dan daar de ppi aanpassen zie link http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=6775 maar ik denk eigenlijk dat de foto's al op 300ppi zouden moeten zijn. je kunt trouwens niet zomaar een foto van 72 ppi naar 300 zetten je moet dan ook de afmetingen aanpassen

Groeten Sam

Heel eenvoudig ygor, Open opnieuw het raw-bestand. Zet het nog niet om naar jpeg, dat komt later. ga naar 'image' en dan naar 'image-size'. Hier geef je aan hoeveel bij hoeveel centimeter de foto moet worden en bij 'resolution' 300 pixels/inch. Klik op 'OK', en gan naar 'File' save as. klik hier op en in het dialoogvenster kies je bij structuur voor jpeg. klaar is kees. Ik heb de engelse versie van CS, in de nederlandse heet het allemaal natuurijk anders, maar daar kom je vast wel uit.

het kan heel simpel, neem de crop tool (uitsnede maken) en stel de eigenschappen in op 10cm x 7 cm en de resolutie op 300 dpi, uitsnijden en klaar.

Zoek dan verder nog eens op internet naar tutorials over dpi en aanverwante zaken. DPi zegt niks als de maat van de foto niet bekend is en andersom ook niet.

Het gaat uiteindelijk erom hoeveel pixels je foto in de lengte en de breedte is, dat bepaalt de kwaliteit.
Een foto van 3000x2000 pixels is dus op 300 dpi 25x17 cm en op 72 dpi 106x70 cm.

Onder image size kun je aangeven hoeveel DPI je foto moet zijn. Een normale afbeelding op internet is 72 aangezien dit de maximale dot pitch is die monitoren kunnen weergeven. Je moet bij de document size > resolution, 300 invullen. vul bij de pixel dimension je gewenste afmeting in en het zou moeten werken.

Het is wel zo dat een grote afbeelding veel kleiner van formaat wordt wanneer je de dot pitch vergroot, dat is zo omdat een foto met een dubbele dot pitch natuurlijk 2x zoveel pixels op elkaar drukt waardoor je afbeelding ook 2x zo klein wordt. 2x 72 = 144, en dan ben je er nog niet, want een goede dotpitch voor drukwerk is minimaal 250, dat is ook de rede waarom foto’s die je wilt afdrukken altijd zo’n grote resolutie moeten hebben, de fotozaak vergroot de dotpitch zodat de afbeelding kleiner van resolutie wordt.

Ingewikkeld verhaal, maar volgensmij klopt hetgene wat ik zeg wel. :smiley:

iedereen bedankt het is me geloof ik gelukt, weet wel dat ik nog een heleboel moet leren, want snappen doe ik het nog niet echt

Mocht je er niet uit komen mail mij dan maar even de foto en ik doe t wel even voor je. T is voor mij dagelijks werk

Frits

dan je wel voor het aanbod. De fotozaak heeft het nu voor mij gedaan, maar ik wil gewoon weten hoe het moet, want ik zal het nog wel eens nodig hebben en wil er graag gewoon meer over wten over digitale fotografie en fotobewerking al doende leert men

pas hiermee op!

iedereen verwijst je meteen naar het beelgrootte-pallet en daar moet je dit ook regelen, alleen je kan een beeld van 72 ppi NIET zomaar omzetten naar 300 ppi!
Je wil meer pixels toevoegen in een beeld om het groter te maken… maar waar moet Photoshop die beeldinformatie vanaf halen zonder het origineel als referentie te hebben zoals een scanner dat heeft?
Photoshop gaat interpoleren, pixels toevoegen. Hierdoor krijgt het beeld een wolkerige waas over zich heen. De kwaliteit zal hierdoor NIET toenemen, de bestandsgrootte echter wel.

Je begint dus met een raw-bestand zie ik. Als je die in Photoshop CS opent verschijnt er een uitgebreid venster waarmee je correcties op het bestand kunt uitvoeren. Helemaal onderaan kun je oa ingeven in welke resolutie je de foto gaat openen:

[img:ee6517edbe]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6780[/img:ee6517edbe]

Ik ben er voorstander van om opnamen ongeïnterpoleerd (dus niet vergroot) in eerste instantie te bewaren. Tenzij je bij voorbaat weet dat de opname veel groter gedrukt gaat worden dan het originele formaat. Dan kan het zinvol zijn te schalen vanuit het Raw-bestand en niet later in Photoshop (of nog erger: in InDesign of Quarck).

[img:ee6517edbe]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6781[/img:ee6517edbe]

In het venster kies je dus voor een getal zonder + of - erachter. En zet 'm op 300dpi. Je kan er inderdaad ook 72 dpi van maken, maar als je de opname zoals hierboven beschreven niet vergroot of verkleint zullen de lengte en breedte in cm’s alleen maar anders zijn. Probeer het maar eens: Een bestand van 20x30cm op 300dpi in Afbeeldingsgrootte aanpassen naar 72 dpi ZONDER ‘Nieuwe beeldpixels berekenen’. In cm’s is de foto groter, in dpi lager… bestandsgrootte in Mb’s blijft gelijk.

Hoe groot is jouw originele bestand (raw) eigenlijk in Mb’s? En wat heb je er in eerste instantie van gemaakt in .JPG.
Nog een tip: sla je bestand als eerste op in .TIF. Hierdoor voer je geen compressie uit. Bewerk de foto en doe ermee wat je wilt en bewaar indien nodig als .JPG. Je kunt altijd terugvallen op je .TIF en voorkomt compressie op compressie.