3D app performance van Macs, PCs en SGIs? - Weet iemand wat van de performances?

Ik doe nu 6vwo, en ik ben van plan om volgend schooljaar Bouwkunde te gaan studeren aan de TUDelft. Bij BK in Delft gebruiken ze veel Maya en CAD-proggels. Nou ben ik ook van plan om na mijn eindexamen een nieuwe computer te kopen. Ik ben nu al een beetje aan het uitzoeken hoe het zit met de performance van diverse computers. Ik heb het niet zo op Windows, dus een PC wil ik eigenlijk niet. Ik weet dat er zat CAD-progs zijn voor de Mac, en dat Maya draait onder Windows, Mac OS X, IRIX en Linux.

Nou is het een feit dat de FSB van de nieuwe G4s nou niet bepaald supersnel zijn, en dat is vooral bij 3D apps wel belangrijk. Ik hoop zelf dat Apple snel met een flink versnelde FSB komt, maarja of dat zo is…

Mijn vraag is nu, weten hier wat mensen wat meer over de performance van Macs, PCs en SGIs bij 3D apps? Met googlen kwam ik niet zo ver…

(ps ik doel natuurlijk op oudere SGI workstations, een nieuwe SGI Origin 3000 server met 512 processoren voor wat renderwerk is me iets te duur :wink: )

Apple's zijn een stuk sneller met grafisch werk dan PC's!

Ik ga ook naar delft maar dan naar IO en denk dat ik ook een Apple koop. Eigenlijk hoop ik deze mee te nemen maar denk ik dat dat gaat lukken!

Hoi, Ik ben op zich geen zware 3D gebruiker, maar werk wel met OSX, Linux, en Irix.

SGI Irix is geweldig, maar voor  Irix is het gewoon erg moeilijk aan programma's te komen,zelfs b.v. een student licentie voor Irix 6.5 is schrikbarend duur, en surf voor de grap even naar de site van Wacom, om te kijken wat het je gaat kosten om een tablet adapter kit en driver voor die oudere SGI aan te schaffen…

Van Linux ben ik helemaal niet zo kapot op gebied van grafisch werk, maar nogmaals ik doe veel 2D, weinig met 3D.

Ik raad je aan om naar een G4 uit te kijken,(daar kan je immers ook een dual boot met OSX en Linux op draaien,  zonder problemen.)
OSX werkt fijn,prima programma's voor te krijgen,en ook nog makkelijk om een keer en game e.d. voor aan te schaffen, om maar wat te noemen, in vergelijking tot die andere 2 systemen.

[quote:post_uid10="Igor"]Apple's zijn een stuk sneller met grafisch werk dan PC's!

Ik ga ook naar delft maar dan naar IO en denk dat ik ook een Apple koop. Eigenlijk hoop ik deze mee te nemen maar denk ik dat dat gaat lukken![/quote:post_uid10]
Ik weet dat de (let op) [b:post_uid10]productiviteit[/b:post_uid10] bij een Mac hoger ligt, maar 3D werk is toch ff wat anders dan lekker Photoshoppen. Het renderen van een scene is een flinke belasting op je comp en niet alleen de processor maar ook je geheugen enzo.

btw. Als jij naar IO gaat dan zul je vaak werken met SolidWorks (en die is verkrijgbaar voor Windows en niet voor mac)

enneuh nog iets, nou niet denken dat ik nog geen mac heb he :wink:
kheb nu een (eigenlijk te trage) Powermac G4 350 MHz AGP, een Mac SE FDHD, SE/30 en LC II :smiley:

[quote:post_uid0="Igor"]Apple's zijn een stuk sneller met grafisch werk dan PC's![/quote:post_uid0] Helaas gaat dit kwa hardware echt niet meer op; hoezeer ik ook aan mijn Macs verknocht ben, nieuwe pc's zijn gewoon sneller....zeker in 3D.

maya werkt prima op m'n g4,

lightwave en cinema 4d xl trouwens ook

[quote:2559f8235c="Akira"] btw. Als jij naar IO gaat dan zul je vaak werken met SolidWorks (en die is verkrijgbaar voor Windows en niet voor mac)[/quote:2559f8235c]

Ok, snel zal het niet zijn maar Solidworks valt wel binnen systeem eisen van Virtual PC…
Je moet er dan alleen wel heel veel ram in gooien.