3D modelleren op iBook

Hoi,

Ik modelleer met programma’s als Inventor en Solidworks. Nu wil ik voor school een notebook kopen om flexibeler te kunnen werken. Eerst dacht ik aan een Windows XP systeem maar toen ik hoorde dat Macs veel stabieler zijn en er niet zo’n rommeltje van maken als Windows PC’s/notebooks dacht ik. Dat moet ik hebben. Eindelijk af van foutmeldingen en na verloop van tijd trage prestaties.

Nu ben ik eens gaan speuren op internet naar 3D pakketen. Er zijn er genoeg maar veel van deze pakketen zijn niet in staat modellen op te slaan als .STEP .SAT en .IGES files. Programma’s als Amapi, Argon en Vectorworks kunnen dit wel maar werken volgens een heel andere workflow dan bv. Inventor. Zijn er vergelijkbare pakketen voor de Mac?

Mijn budget is niet echt ruim dus ik dacht aan een iBook. Draait een 3D pakket hier een beetje op (het gaat niet grote samenstellingen maar er moet wel het een en ander gerenderd kunnen worden)?

Meer vragen zullen volgen…

Groeten,

Wouter

3D & laptops is geen lekkere combi. Apple laptops, en de iBook in het bijzonder voelen vrij vlot aan maar als het op rauwe rekenkracht aankomt heb je meer aan een overdosis MHz-en. Jammer. Volgend jaar beter.

Ik gebruik maya 7 op mijn ibook en draait bijzonder goed. Natuurlijk is rendering langzamer dan bij een dual processor maar het is uitstekend te doen. Het werken in maya verder (modelen, navigeren en dynamics) gaat vlot en goed. Natuurlijk hangt het er van af hoe ver je wilt gaan en ik heb best ingewekelde sceens gemaakt en geanimeert en dat gind goed.

:mrgreen:

Nou ik denk dat je met een iBook wel uit de voeten kunt hoor. En koop geen 14´´ want de resolutie is toch het zelfde.

OK laat ik er een beetje tussen in gaan zitten en stellen dat er met een iBook redelijk goed in 3D te werken valt. Zijn er dan goede 3D modelleer pakketen voor Mac?

Kan iemand de voor en nadelen van een Mac t.o.v. een PC eens tegen elkaar afzetten? Ik weet dat het persoonlijk is maar ik zou graag jullie meningen horen over zaken als de betrouwbaarheid, prestaties, gebruiksgemak enz.

Groeten,

Wouter

Ik werk met pc en mac met 2d en 3d en kwa 3d heb ik niet duidelijke verschillen gemerkt. Ik zelf raad je maya ( http://www.alias.com ) aan, het is een heel fijn programma best makkelijk om te leren, zit logisch in elkaar en heeft echt alles in zich wat nodig is. Verder vind ik cinema 3d ook een aanrader. 3D max vind ik zeer onlogisch werken vergeleken met Maya. De nieuwste maya, maya 7 is zeer goede upgrade zeker kwa performance.

Op http://www.digitaltutors.com/ kan je heleboel gratis te downloaden video tutorials voor maya.

Succes.

Ik werk zelf met Cinema 4D ( http://www.maxon.com ) en vind het een zeer gebruiksvriendelijk en veelzijdig pakket. Probeer eens de demo en kijk of je er mee kunt wat je wilt. Andere Mac 3D software is natuurlijk het zeer krachtige Maya en verder o.a. Lightwave, Carrara en Electric Image. Als het je meer specifiek om het modelleren gaat kun je eens kijken naar Modo en Silo. Genoeg keuze lijkt me. Wat betreft verschil Windows en Mac: 3D wordt meer op PC dan op Mac uitgevoerd en er is ook meer keuze in 3D-software. Toch zijn de voordelen van het Mac besturingssysteem groot, omdat het stabiel en gebruiksvriendelijk is. Als het om het renderen van complexe scenes gaat is een ibook wel wat aan de zwakke kant, maar voor modelleren en niet al te ingewikkeld werk zeker geschikt. Probeer eens wat demo's uit en ga eens kijken bij een Applestore hoe een iBook voelt.

Succes!

Oh en niet te vergeten zbrush een zeer slim modeling programma voor pc en mac. http://pixologic.com

[quote:026202f5a3="Ashwin"]Nou ik denk dat je met een iBook wel uit de voeten kunt hoor. En koop geen 14´´ want de resolutie is toch het zelfde.[/quote:026202f5a3] Jezus Ashwin, hou je kop nou eens even!

Zbrush is inderdaad ook zeer interessant! En voor de volledigheid misschien ook nog even Blender noemen (Open Source!), hoewel ik daar eigenlijk weinig van weet.

Modeling en rendering op een notebook kan je wel vergeten. Het werkt gewoon niet lekker, en de taken zijn zo processorintensief dat je beter een desktop kan gebruiken i.v.m geheugen en warmte-ontwikkeling bv.

Wanneer je perce op een notebook wilt modelen kan je wel beter een externe tft aankoppelen, anders is het echt prutswerk.

Blender is ook een goed 3d programma, alleen moeilijk om te leren ;) ... zonder tutorials kom je eigenlijk niet ver... het is open source :o gratis en je kan er games, animaties stills mee maken, dus waarom niet :D ? (verder kan je er ook hele ingewikkelde dingen mee doen, net als Maya )

meer info op Blender3d.org
de handigste tutorials op Wikibooks.org
en de online documentation

Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen!

Wouter is op zoek naar een 3d teken/schets/ontwerp pakket. In zijn start topic noemt hij bijvoorbeeld SolidWorks. Dit is meer een sketch/ontwerp tool (zie
http://www.solidworks.com/pages/products/solidworks/index.html)

Ben je ook werktuigbouwer ofzo? ik heb een tijd geleden besloten om toch voor een wondows laptop te gaan ipv een mac. De meest gebruikte tools zijn er jammergenoeg alleen voor windows…Dit was voor mij de belangrijkste reden.

Jep iCo,

Ik ben idd werktuigbouwer. Komend schooljaar ga ik beginnen met Industrieel Product Ontwerpen (IPO). IPO is meer gericht op de creatieve kant van de product ontwikkeling en mag de software ook een wat creatievere insteek hebben. Echter zijn de hierboven genoemde pakketen veelal gericht op het maken van animaties. Ik zoek meer iets als Alias Studiotools.

http://www.alias.com/glb/eng/products-services/family_details.jsp?familyId=3900046

Wat voor laptop gebruik jij precies iCo en werkt dat een beetje soepel?

Groeten,

Wouter

Ik gebruik nu een Toshiba p20. Das een 3ghz P4 met 1 gig geheugen, radaon 9700 met 128 mb geheugen en een 17inch scherm.

Voor mobiel tekenen is hij voor mij eigenlijk ideaal. lekker vlot. Werk zelf voornamelijk met Pro Engineer. Heeft niet echt veel processor kracht nodig maar een snelle 3d kaart is wel prettig

:o Zozo das een fijn apparaat maar zoveel kan/wil ik er niet aan uitgeven. Ik zat meer te denken aan iets rond de €1000,- :? .

Groeten,

Wouter

Nog even een twee vragen over PRO/E.

1. Houd PRO/E een historie bij zoals Inventor?
  2. Zijn de rendermogelijkheden vergelijkbaar met die van Inventor 10 of bv. Solidworks?

Groeten,

Wouter

[quote:8b73e7b217="Wouter R."]Nog even een twee vragen over PRO/E.

1. Houd PRO/E een historie bij zoals Inventor?
  2. Zijn de rendermogelijkheden vergelijkbaar met die van Inventor 10 of bv. Solidworks?

Groeten,

Wouter[/quote:8b73e7b217]

Het programma lijkt heel veel op solid edge/works. Vind het zefls nog wat fijner werken. Google er maar eens naar.

Ik denk dat het tot mijn spijt toch een Windows laptop gaat worden aangezien ik gewoon geen software voor de Mac kan vinden die ik zoek. Erg jammer want nu ben ik genoodzaakt door te blijven werken met die rommelmaker Windows. :( Het is te hopen dat de technische sector ooit de Mac ontdekt.

Groeten,

Wouter