3ds max

ik beweer al een tijd dat mijn volgende laptop een macbook wordt, mits er 3ds max op kan draaien middels bootcamp (maar liever parallels). heeft iemand hier ervaring mee? online kan ik alleen maar topics vinden over macbook pro, maar ik wil kijken of ik mezelf 700 euro kan besparen.

[quote:b9a4e71f15="AJLynn"][b:b9a4e71f15]3DS MAX on a Macbook?[/b:b9a4e71f15]

The non-Pro is not good for Max. You need more pixels and a faster video card. And a larger hard drive if you want to seriously use both OSes.[/quote:b9a4e71f15]

[quote:b9a4e71f15=“Cesar R”]the screen pixel is not so much of an issue but the actuall video card. - which is i think is the only difference?

then again is your models are not going to be too complex, iwould go with it.
as a matter of fact, if it wasnt for the spread out keyboard I would have gotten on my self. As i just want a machines I can take with me and be able to do “some” work and HW. As I am waiting for the next powermacs to get one as my main workstation (running windows ofacourse hehe)[/quote:b9a4e71f15]
-> http://www.cgarchitect.com/vb/17602-3ds-max-macbook-2.html

tsja... 'not too complex' zegt ook niet erg veel. vandaar dat ik het even uit de eerste hand wil horen eigenlijk. met hoeveel polygonen gaat het bijv. nog lekker? en tsja, wat is lekker... ook een vage vraag. misschien kan iemand de moeite nemen om een filmpje te maken waarin ik de snelheid van de gui kan zien?

Ik vind het verhaal in die link best duidelijk. Wat mij betreft een duidelijke negatief advies. En dat is ook wel logisch want 3Dsmax is een 3D render programma. Elementair is dan een 3D videokaart, die NIET in de MacBook zit.

op het moment dat ik zonder meer budget zou hebben voor een macbook pro zou ik me snel neerleggen bij deze conclusie. dit is echter niet het geval. vandaar dat ik me afvraag welke performance er 'uit te persen' is. ik ben geen professionele 3d-modeller, maar ik moet zo nu en dan eens wat 3dwerk verzetten.

dan maar een mbp. vanavond gekocht en m'n vriendin is er blij mee. dank voor het advies!

Da's snel! Twee dagen geleden heb je het nog over "niet genoeg budget voor een MacBook Pro" en nu staat hij er al! :D

tsja.... ik had een financiele meevaller en ik vertrouw op de expertise van de mensen op dit forum.

welke heb je gekocht, das dan ook wel leuk om te vermelden :) ben zeer benieuwd? Extra RAM in gedonderd?

de goedkoopste...

[quote:aa9b974f8c][list:aa9b974f8c]15,4-inch TFT-beeldscherm met een resolutie van 1440 x 900
2.16 GHz Intel Core 2 Duo
met 4MB gedeelde L2-cache667-MHz “frontside”-bus
1GB - 667-MHz DDR2 SDRAM (uitbreidbaar tot 3GB)
120 GB seriele ATA harde schijf (5400-rpm)
6x double-layer SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)ATI Mobility Radeon X1600 met 128 MB GDDR3-geheugen
35.8 cm x 24.4 x 2,59 cm. 2.54 kg[/list:u:aa9b974f8c][/quote:aa9b974f8c]

ik ben er dolgelukkig mee. heerlijk systeempje! maar er moet eigenlijk nog wel wat ram bij. dat kost per gb een eurootje of 120? hmpf even sparen nog. morgen ga ik 3ds max proberen.[/list]

En?

draait als een zonnetje! qua license: de standalone 'brak' bij mij als ik switchte tussen bootcamp en parallels (draaien vanaf dezelfde partitie) of als ik parallels opnieuw startte, maar als ik een netwerklicentie gebruik werkt het gewoon. de standalone is aan hardware gekoppeld en de netwerklicentie niet.

in ieder geval ben ik erg tevreden met de snelheid van parallels :slight_smile:

[quote:ad22223bbc="Juch"]Ik vind het verhaal in die link best duidelijk. Wat mij betreft een duidelijke negatief advies. En dat is ook wel logisch want 3Dsmax is een 3D render programma. Elementair is dan een 3D videokaart, die NIET in de MacBook zit.[/quote:ad22223bbc]

Een 3D kaart is NIET essentieel voor een 3D programma, in ieder geval niet voor 3DS Max. Een 3D kaart die OpenGL ondersteunt (of Autodesk Heidi) versnelt “screen refreshes” gedurende interactief werken met de modeller zeker bij een “shaded screen”. Het feitelijke (productie) renderen gebeurt geheel softwarenmatig.

Een “goede” 3D kaart maakt het werken met de “shaded” screen dus mogelijk. Anders zal je alleen draadmodel displays willen gebruiken.

je hebt gelijk. 3ds max kent ook software rendering. maar een fijne 3d-kaart (met dedicated geheugen als je materialen in je viewports wil zien) is geen overbodige luxe. maar een ander goed punt voor 3d'ers is de schermresolutie van de mbp. die is toch wel wat hoger dan die van de macbook.

[quote:65c0bc51cc="wmstudio"] Een "goede" 3D kaart maakt het werken met de "shaded" screen dus mogelijk. Anders zal je alleen draadmodel displays willen gebruiken.[/quote:65c0bc51cc]

Vind ik al best belangrijk…:S

ben benieuwd of iemand dit nog leest: Dus 3dmax doet het onder parallels, is fijn, want herstarten is toch minder leuk. De videokaart en of geheugen is pittiger in de mbp2 dan in de macbook. Nog niemand die 3dmax op een macbook heeft getest dus. Toch belangrijk voor studenten, die van mij willen best een mac, maar 3-d is te onzeker. Een MBP is te duur voor de meesten... (ik heb zelf een mbp2, maar heb geen verstand van max, dus dat helpt niet) Ps 2 gig geheugen maakt heeeel veel uit voor de andere toepassingen, de enige beperking voor bv video is de snelheid van de harddisk, geloof ik.

wie weet of 3dmax werkt onder een macbook?? (productillustratie met niet te veel belichting en moeilijks, en eenvoudige animaties- idem) of bv vergelijkbaar met een P4 of wat dan ook?

Ik gebruik 3d studio max op mijn macbook van paar weken oud!

Ik draai dit onder bootcamp en het werk naar behoren. Ik gebruik het vooral om klanten inzicht te geven waar ik mee bezig ben tijdens presentaties! Thuis zelfs een aardig snellere computer staan die het allemaal wel fris kan laten draaien.

Zodra je met veel high poly modellen gaat werken is de lol er op macbook snel af :wink:

Hoop dat je er wat aan hebt

[quote:d1c4099971="Siebenga"]Ik gebruik 3d studio max op mijn macbook van paar weken oud!

Ik draai dit onder bootcamp en het werk naar behoren. Ik gebruik het vooral om klanten inzicht te geven waar ik mee bezig ben tijdens presentaties! Thuis zelfs een aardig snellere computer staan die het allemaal wel fris kan laten draaien.

Zodra je met veel high poly modellen gaat werken is de lol er op macbook snel af :wink:

Hoop dat je er wat aan hebt[/quote:d1c4099971]
waw, een kick van anderhalf jaar NADAT de persoon de laptop al bijna 2 jaar heeft!

Ik vraag me af hoe iemand erop komt om zoiets te kicken :s

[quote:7c6fea1294="bagagedrager"]de goedkoopste...

[quote:7c6fea1294]15,4-inch TFT-beeldscherm met een resolutie van 1440 x 900
2.16 GHz Intel Core 2 Duo
met 4MB gedeelde L2-cache667-MHz “frontside”-bus
1GB - 667-MHz DDR2 SDRAM (uitbreidbaar tot 3GB)
120 GB seriele ATA harde schijf (5400-rpm)
6x double-layer SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)ATI Mobility Radeon X1600 met 128 MB GDDR3-geheugen
35.8 cm x 24.4 x 2,59 cm. 2.54 kg[/list][/quote:7c6fea1294]

ik ben er dolgelukkig mee. heerlijk systeempje! maar er moet eigenlijk nog wel wat ram bij. dat kost per gb een eurootje of 120? hmpf even sparen nog. morgen ga ik 3ds max proberen.[/quote:7c6fea1294]

koop dat geheugen ergens anders

(www.macstuff.nl) ofzo

Ik draai zo af en toe 3dsmax onder parallels op een MacBook met 2gb. Gaat redelijk, maar je hebt af en toe wel last van rare bijverschijnselen, zoals vensters die opeens niet meer updaten en stukken van het scherm die grijs worden. Maar voor incidenteel gebruik is het prima.